Az élenjáró tagjelöltek közül a magyar vállalatok EU-felkészülése halad a leglassabban - derül ki az Európai Kereskedelmi és Iparkamarák Szövetsége (Eurochambres) által készíttetett és hét végén közzétett felmérésből. A belépésre váró tíz ország összesen közel négyezer vállalatának megkérdezésén alapuló anyag szerint a hazai cégeknek mindössze 5 százaléka vélekedik úgy, hogy máris sikeresen alkalmazza a közösségi joganyagot. A felkészültség mértékét - négypontos skálán - átlagosan 2,2 pontosra értékelik a megkérdezettek. A legtöbb gondot várhatóan a versenyjogi előírások átvétele jelenti majd, míg a termékbizonylatok, technikai előírások, szabványok, a környezet- és a munkavédelem terén viszonylag nagy az előrelépés a tavalyi helyzethez képest.
A magyar cégek 53 százaléka tekint több-kevesebb optimizmussal az ország uniós csatlakozása elé. Ez ugyan nem kiemelkedően alacsony arány a többi tagjelölttel összevetve, ám a tavalyi magyar adathoz képest 10 százalékpontos csökkenést jelent. A pesszimisták aránya 27 százalék. A cégek a régióban egyre több lehetséges veszélyre figyelnek fel az EU-csatlakozás kapcsán. A legtöbben a hazai piacon élesebbé váló versenytől tartanak, amit sokak szerint nem fognak ellensúlyozni az uniós piac által kínált új lehetőségek. Minden hetedik kelet-közép-európai vállalat bízik csupán a gazdasági élet tisztábbá válásában, míg nagyjából ugyanennyien várnak jelentős pénzügyi nehézségeket a belépést követően.
Hazánkban továbbra is viszonylag sok (jóllehet a tavalyinál kevesebb) vállalat tart attól, hogy a belépés után szűkösebbé válik a képzett szakemberek kínálata, miközben a munkanélküliségi ráta megugrásától egyre többen félnek. A kihívásokra adandó választ illetően igencsak megoszlik a megkérdezettek álláspontja: 31 százalékuk nem tervez stratégiai változtatást, míg nagyjából ugyanennyien látják úgy, hogy saját eszközeikkel képesek lesznek levezényelni a szükséges változtatásokat. További 18 százalék viszont stratégiai partner bevonását tartja szükségesnek ehhez.
A magyar vállalatok egy részének felkészületlensége tájékozatlanságukra is visszavezethető. A válaszadók 28 százaléka nyilatkozott úgy, hogy semmilyen információval nem rendelkezik az uniós előírásokról, és csupán minden tizedik mondta azt, hogy teljes körű ismeretekkel bír e téren. Az Eurochambres felmérésében (amelyet nálunk az MKIK bonyolított le) megkérdezett cégek több mint fele azt is elismerte, hogy nem használja ki eléggé a rendelkezésére álló információs forrásokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.