Az uniós csatlakozásra váró országok az utóbbi évtizedben alaposan átszervezték nyugdíjrendszereiket - áll az ILO tanulmányában. A piacgazdasággal ismerkedő országokban a népesség elöregedése mellett a jövedelmek eltitkolása és a járulékok behajtása is komoly gondot okozott, így az államilag fenntartott felosztó-kirovó rendszerek a kilencvenes évek közepén mindenütt válságba kerültek.
Az érintett államok jellemzően három intézkedéscsomaggal reagáltak. Elsőként a hagyományos rendszer működését alakították át, majd bevezették az egyéni megtakarítási számlák rendszerét, s különféle önkéntes megtakarítási formákat hoztak létre. A beszedés hatékonyabbá tétele érdekében szinte minden országban egy szervezethez (gyakran az adóhivatalhoz) került a különféle társadalombiztosítási járulékok begyűjtése.
Lett- és Lengyelországban teljes egészében felszámolták a felosztó-kirovó rendszert, így a nyugdíj nagysága kizárólag az egyéni befizetésektől és a várható élettartamtól függ. Másutt megtartották ugyanezt a rendszert, ám jelentősen átalakítva: Szlovéniában a nyugdíj meghatározásánál a fizetés korábbinál kisebb hányadát veszik figyelembe, itthon a kisjövedelműeknek kedvező újraelosztás mértékét csökkentették. Cipruson és Csehországban nőtt a redisztribúció, Szlovéniában csökkentették a kifizethető minimális és maximális nyugdíjak közti különbséget.
A legtöbb országban nőtt a nyugdíj megállapításakor figyelembe vett évek száma (ez különösen inflációs környezetben jár a kifizetések reálértékének csökkenésével - a szerk.), s a legtöbb helyen megszüntették az egyes szakmákhoz kapcsolódó kedvezményes nyugdíjazási lehetőségeket is. Csehországban és Litvániában teljes egészében felszámolták az ilyen privilégiumokat, Szlovéniában önálló finanszírozási rendszert hoztak erre létre, míg Észt- és Lengyelországban, illetve Szlovákiában még ma is folyik a vita róla.
A tanulmány szerint a legfontosabb különbség a hasonló problémákkal szembesülő latin-amerikai országok reformjaihoz képest az, hogy a térség egyetlen országában sem lett kizárólagos a tőkefedezeti rendszer. Az országok többsége úgy tartotta meg a régi elvek szerint működő rendszerét, hogy közben az önkéntes pénztári rendszer elterjedését szorgalmazta. Ennek köszönhetően ma minden második csehnek és minden negyedik szlovénnek van önkéntes biztosítása is. Ezzel szemben Magyar-, Észt-, Lett- és Lengyelországban, illetve Bulgáriában a felosztó-kirovó rendszert magánpénztárakkal kombinálták, amelyekbe a korábbi állami befizetések egy része került, ami súlyosbította a társadalombiztosítás helyzetét.
Az átalakításban élenjáró Lengyel- és Magyarország példái alapján az ILO szerint a legfontosabb tanulság: a magánpénztári rendszerek igen magas adminisztratív költséggel működnek, amelyek - amellett, hogy egyes időszakokban negatív hozamot eredményeztek - speciális elszámolási szabályokat is igényelnek. Ez utóbbiakat még a térség egyetlen országában sem sikerült kellően tökéletesre csiszolni.
A jelentés kiemeli: a nyugdíjkorhatárok egységesítéssel egybeeső emelése és a nemenként eltérő várható élettartamokkal számoló új nyugdíj-meghatározási rendszerek bevezetése különösen a visszavonuló nők anyagi helyzetét rontotta. Gondok lehetnek a rokkantsági biztosítások reformjának lassúsága miatt is: az utóbbi években szigorodó eljárások ellenére is mérséklődött a csökkent munkaképességűek aktivitása, miközben az érintettek számaránya - részben a kitolt nyugdíjkorhatár hatására - emelkedett. Ezek a trendek az érintettek számának növekedésével néhány év múlva komoly társadalmi gondokat okozhatnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.