BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Négy százalékkal drágul az M5-ös

Az 5-ös út felújítása miatt az M5-ös autópályára terelt fuvarozók spontán szerveződésbe kezdtek és megbeszélést tartottak - tudta meg lapunk. Négy szakmai szervezet is jelezte a miniszterelnöknek, hogy amennyiben kéréseikre nem kapnak kedvező választ június 23-ig, az érdekérvényesítés egyéb törvényes eszközeit is felhasználják a megoldás kikényszerítésére. Közben július 1-jétől ismét drágul az M5-ös. A sztrádát működtető Alföldi Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. tájékoztatása szerint egységesen négy százalékkal emelik a díjakat.

A dél-alföldi régióban működő fuvarozók egy csoportja lapzártánk után találkozott Kecskeméten - erősítette meg előzetesen Galambos Lajos, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének társelnöke. Részleteket nem árult el, de emlékeztetett arra, hogy az érdekképviseletek várják a megoldást. Elmondta, hogy a térségben 500-600 vállalkozót, illetve az általuk kiszolgált gazdálkodókat - egyebek között az építő- és az élemiszeriparban - érint a "sztrádakényszer". A drága autópályadíj miatt azonban csak korlátozott mértékben vagy egyáltalán nem tudják az ellátást biztosítani. A 60 kilométeres díjas szakasz elkerüléséhez ugyanis 50-60 kilométeres kerülő utat kellene tenniük, ami százszázalékos többletköltséget jelent. Mindezek alapján a térség fuvarozói tönkremeneteltől, számos gazdálkodószervezet, logisztikai központ pedig ellátási problémáktól tart. Egyebek között a Duna-Tisza közi építőipari alapanyag-, lakossági építőanyag-, valamint élelmiszer-szállításokról van szó.

A közúti közlekedési szolgáltatókat tömörítő meghatározó szakmai szervezetek vezetői - mint arról már beszámoltunk - közös levélben fordultak Medgyessy Péterhez. A tegnap az internetre is felkerült levél szerint alapvető céljuk, hogy az M5-ös autópályára is terjesszék ki a matricás díjfizetési rendszert. Az 5-ös út felújítása, karbantartása és ennek következtében a nehéz haszongépjárművek Európa egyik legdrágább autópályájára kényszerítése a helyzet sürgető megoldását igényli - fogalmaznak. Emiatt kérik a kormányt, soron kívül tegyen meg mindent annak érdekében, hogy az M5-ös autópálya nem fizető terelőútként használható legyen addig, amíg az 5-ös út felújítása elkészül. Ennek várható időpontja 2003. szeptember 30.

A helyzetet tovább bonyolítja, hogy az Alföldi Koncessziós Autópálya Rt. tájékoztatása szerint július 1-jétől egységesen négy százalékkal drágulnak az M5-ös díjai. Így például a személyautóknak (1. kategória) a Budapest-Újhartyán közötti teljes szakaszon 2220 forint helyett 2310 forintot kell fizetni, a nehéz gépjárművek (4. kategória) díja pedig 6880 forintról 7160 forintra nő. Az AKA legutóbb február 1-jétől emelte díjait.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.