Tiltakozó fuvarozók
Az 5-ös főút karbantartása, felújítása és a 7,5 tonna össztömeg feletti járművek M5-ös autópályára kényszerítése miatt a miniszterelnökhöz fordultak a közúti közlekedési szolgáltatók szakmai érdekképviseletei - derül ki lapunkhoz eljuttatott közleményükből. A Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (Fuvosz), a Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége (KKVSZ), a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete (NIT-Hungary) és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) kéri, hogy írásba foglalt javaslataikkal kapcsolatban a kormány 2003. június 23-ig a tegyen érdemi intézkedést.
Hangsúlyozzák, hogy a koncessziós autópálya díjszintje elviselhetetlenül magas. Az M1-es, M3-as és M7-es autópályákon a kategóriákba sorolást, a matricák érvényességét és a díjak mértékét magába foglaló rendszert elfogadhatónak tartják, az M5-ösön viszont a díj elviselhetetlen és "európai összehasonlításban is tisztességtelen nagyságrendű". A haszongépjárművek esetében a kilométerenkénti díj magasabb, mint a fuvarpiacon ekkora távolságon érvényesíthető tarifa.
A fuvarozók szerint, miután autópályára kényszerítésük napirendre került, nem halogatható tovább a díjfizetés rendszerének átalakítása. A magyar államnak el kell érnie, hogy a rossz megfontolások alapján született koncessziós szerződés megszűnjön vagy módosuljon, s ezáltal a közúti közlekedési szolgáltatók is használhassák az autópályát - fogalmaznak az érdekképviseletek. Úgy látják, a probléma megoldásának egyik lehetséges módja, ha a matricás díjfizetési rendszert az M5-ös autópályára is kiterjesztik. A végleges megoldásig nem fizető terelő útvonal kijelölését tartják szükségesnek. (MK)


