Az autópálya-használati díjak emeléséről döntött a cseh kormány. A személyautók esetében 100-ról 150 koronára nő a tíznapos matrica ára, míg egy hónapra 200 helyett 250, egy évre pedig 800 helyett 900 koronát kell fizetni. A teherautók díjtételei is emelkednek, kivéve a nehéz kamionok egynapos matricáját - jelenti a CTK.
Csehországban utoljára 1998-ban emelték a személyautókra vonatkozó autópálya-használati díjakat, a teherautóknál pedig 2000 óta nem változtak a tételek. Prága arra készül, hogy - más közép-európai országokkal összehangolva - három éven belül megszünteti a matricás díjfizetési rendszert, és helyette a megtett úttal arányos megoldást vezet be. Erre a váltásra legkésőbb 2006-ban hazánkban is számítani lehet (VG, 2003. július 10., 16. oldal). A díjpolitika átalakítását az európai uniós csatlakozás is szükségessé teszi.
Csehországban a mostani emelés után még mindig olcsóbbak az autópálya-matricák, mint Magyarországon. Hazánk a térség legdrágább országának számít e tekintetben, bár az autópálya-hálózat hossza miatt ezek az értékek önmagukban nehezen összevethetők, az mindenesetre biztos, hogy Európában nagyobb azon országok száma, ahol a megtett úttal arányosan kell fizetni az autósoknak. A díj nagysága országonként eltérő, jellemzően másfél-öt eurócentből lehet megúszni egy kilométert. Olaszországban például 11,70 euróba kerül a Tarvisio-Padova közötti 241 kilométeres szakasz megtétele, míg a Milánó és Bologna közötti 213 kilométerért 9,70 eurót kérnek. Görögország ehhez képest nagyon olcsó, hiszen a Szaloniki és Athén közti több mint 500 kilométer megtételéért csupán 7,65 eurót kell fizetni. Horvátországban a magyar határtól Rijekáig ötvenöt kunát számítanak fel. (VG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.