Szó nincs arról, hogy a kormány levette volna a napirendről vagy akár elodázná a döntést a versenyképességi és befektetésösztönzési csomag részeként megvalósítandó adócsökkentésről; csupán arról van szó, hogy első lépésben felállította a versenyképességi tanácsot, amelynek feladatául szabta a konkrét intézkedések kidolgozását - nyilatkozta Gaál Gyula, a gazdasági tárca politikai államtitkára. Való igaz, korábban készült olyan előterjesztés-változat is, amely kilátásba helyezte a társasági adó három éven át tartó, fokozatos mérséklését, illetve a helyi iparűzési adó rendszerének újragondolását, ismerte el, ám végül a GKM minisztériumi kollégiuma sem fogadta el a társasági adóra vonatkozó javaslatot.
Úgy vélik ugyanis, hogy a társasági adó szintje nem magas nemzetközi összehasonlításban - kiváltképpen akkor nem az, ha figyelembe vesszük az összes elnyerhető kedvezményt. Ugyanakkor tény, hogy az iparűzési adóval együtt már komoly problémát jelent. Nem a társadalmi adót kell tehát mérsékelni, a helyi iparűzési adóval összefüggésben kell valamit kezdeni, szögezte le Gaál.
Az önkormányzati finanszírozási rendszer egészét áttekintve próbálnak átjárást találni a társasági és az iparűzési adó között, fejtette ki. A körvonalazódó terv szerint ez úgy működne - akár már a jövő évtől -, hogy a ténylegesen befizetett helyi iparűzési adót beszámítanák a ténylegesen befizetett társasági adóba, magyarán, a nyereséges és társasági adót fizető vállalkozások a helyi iparűzési adó összegét vagy annak meghatározott részét levonhatnák a fizetendő társasági adóból, derült ki az államtitkár szavaiból. Mindennek kidolgozásáig még van idő, hiszen az egész "csomag" a jövő évi adótörvényekben kell helyet kapjon.
Ugyanakkor a külföldi működő tőkéért folytatott egyre élesebb nemzetközi versenyben fontos elemek (mint a közvetlen pénzügyi ösztönzők, azaz a pályázat által elnyert támogatások; a közvetett pénzügyi, azaz az adórendszeren belül kínált kedvezmények; s az adminisztratív környezetet meghatározó szempontok) mellett vannak egyéb elemek is, szögezte le. Ilyen a sokat emlegetett politikai, gazdasági stabilitás, az arról sugallt kép, valamint az árfolyam-politika.
Ugyancsak fontos, hogy a vállalati szféra felé demonstrálja a kormány, hogy míg az elmúlt egy-két évben a munkavállalók helyzetét kellett javítani, most - éppen a munkahelyek biztonsága, a befektetők megtartása érdekében - a munkaadók jönnek.
Az elmúlt két évben elveszítettük más, a külföldi működő tőkéért velünk rivalizáló országokkal szemben korábban kivívott versenyelőnyünket. Nemcsak olyan tényezők miatt, mind például a jövedelempolitika, hanem olyan területeken is, mint az intézményrendszer fejlettsége. Hogy ismét visszaszerezzük ezt az előnyt nem egyetlen intézkedésre, hanem nagyon nyugodt, kiszámítható, hiteles politikai, gazdasági, kormányzati légkörre van szükség.
Az idén útjára indított Smart Hungary már az új befektetésösztönző politikai szemléletet tükrözi, húzta alá. Habár a program pályázati kiírása tiszta és világos feltételrendszert fektetett le, utóbb mégis vita alakult ki körülötte, ismerte el, utalva arra a bírálatra, hogy olyan szempontokat is figyelembe vettek a pályázatok elbírálásánál, amelyek korábban nem szerepeltek a kiírásban, s így - a korábbi gyakorlattól eltérően - elvéreztek már befogadott pályázatok is. Gaál szerint azonban minden, a bírálatnál figyelembe vett szempont a kiírásban is szerepelt, bár az igaz - tette hozzá -, hogy ezek súlyozását nem hirdették meg előre. El akarták kerülni, hogy a súlyozást is figyelembe véve készüljenek a pályázatok. A pályázat befogadása pusztán annyit jelent, hogy a pályázó kvalifikálta magát a versenyre, a támogatás nem jár automatikusan minden befogadott tendernek, arról a tényleges elbírálás során döntenek - vázolta a Smart Hungary pályázati rendszerének logikáját. Az elutasított és a támogatást elnyerő befogadott pályázatok szám szerinti aránya ugyan durván 50-50 százalék volt, ám a befektetett tőke, a kialakítandó új munkahelyek száma tekintetében az összes kötelezettség 80 százalékát a végül is nyertesek vállalták, mutatott rá Gaál. (NVZs)
Az államtitkár egyébként tegnap Székesfehérváron részletesen vázolta azt a lapunkban korábban már ismertetett konstrukciót (július 21., 4. oldal), amelynek keretében az MFB átmeneti tulajdonszerzéssel könnyíti a kkv-k fejlesztéseit.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.