Az új uniós szabályozás értelmében bővül a lefoglalható termékek köre. Ezután a hamis eredetmegjelölésű cikkeket (például a jogtalanul bordeaux-inak feltüntetett borokat), illetve a szabadalmazott növényfajták "másolatait" is elkobozzák. Az unión kívülről érkező turistáknak a mostaninál szigorúbb vámvizsgálatra kell felkészülniük, bár saját használatra (175 euró értékhatárig) továbbra is joguk lesz hamis árut behozni.
A 2004. július 1-jén hatályba lépő új jogszabály a termékeik hamisítása ellen fellépő cégek helyzetét is megkönnyíti. Megszűnik az a díj, amelyet a cégek panaszai alapján eljáró vámszervek felszámítanak. Ez ma főként a kis cégeket riasztja el attól, hogy termékeik védelmére a hatóságok segítségét kérjék.
A lefoglalt kalóztermékek tárolásáért és megsemmisítéséért továbbra is fizetniük kell az érdekelt cégeknek, ám a megsemmisítés folyamata a tervek szerint lényegesen felgyorsul.
Magyarországon egyelőre gyakorlatilag zavartalanul zajlik a hamisított termékek forgalmazása, bár a vám- és pénzügyőrség a határállomásokon és a közutakon, piacokon igyekszik lefülelni az ilyen árukkal kereskedőket. A hazai ruha- és cipőipar az első számú áldozata a hamisításoknak; már a vészharangot is meghúzták a szakmák képviselői: ha továbbra is ilyen mennyiségben árasztja el a piacot a "gagyi" áru, sok cég akár le is húzhatja a redőnyt.
Tavaly ugrásszerűen megnőtt az áru hamis megjelölése miatti eljárások száma. A felderített esetek több mint kétszeresével múlták felül az egy évvel korábbit: 2001-ben 362 alkalommal ütöttek rajta a hamisított termékek gyártóin, forgalmazóin, tavaly viszont már csaknem 900 esetben. Az idei év első felében még "csak" 110-120 körül van a felderítések száma. Az úgynevezett elkövetési érték, vagyis a lefülelt áru összértéke 2001-ben még 1 milliárd forint alatt maradt, ám tavaly ez az összeg már meghaladta a kétmilliárdot. Az idén mostanáig 400 millió körüli értékről tanúskodnak a legfrissebb kimutatások.
A vám- és pénzügyőrség hatáskörébe tartozik a szerzői vagy szerzői joghoz kapcsolódó jogok megsértésének kutása is. Ide sorolható például a nálunk is oly divatos CD-hamisítás. Tavaly 83 eset került nyilvánosságra, az idén az első fél évben alig húsz ilyen ügyről tudnak. Az elkövetési érték 2001-ben meghaladta 78 millió forintot, ebben az évben eddig 57 millióra rúg az összeg.
Az uniót a hamisított termékek számának és körének utóbbi években tapasztalt ugrásszerű növekedése indította az 1994-ből származó jogszabály szigorítására. A Financial Times által idézett adatok szerint az uniós határokon lefoglalt hamisítványok értéke 2001-ben elérte a 2 milliárd eurót, miközben a termékek száma az 1998-as 10 millióról 100 millióra emelkedett. Legnagyobb számban CD-ket, DVD-ket és kazettákat foglaltak le a vámosok.
Van azonban az ügynek egy közegészségügyi és biztonsági vonulata is, a hamis termékek (főleg a műszaki cikkek) ugyanis gyakran kifejezetten életveszélyt jelentenek használóik számára. Nemcsak szórakoztatóelektronikai árukról és ruházati cikkekről van szó - figyelmeztet Fritz Bolkestein belső piaci ügyekben illetékes európai bizottsági tag -, noha a köztudatban a leggyakrabban ezeket azonosítják a gyakran hamisított márkákkal. A valóság azonban az, hogy élelmiszereket és gyógyszereket is igen gyakran hamisítanak, ami még közvetlenebb veszélyt jelent a fogyasztókra - szögezte le Bolkestein.
Nem csupán a luxustermékeket hamisítják ma már tömegesen - hívta fel a figyelmet Bolkestein -, hanem olyan tömegcikkeket is, mint például egy üveg bor. Az unió külső határain elfogott százmillió hamis termék 23 százaléka Thaiföldről származott, 18 százaléka Kínából, 8 százaléka Törökországból, 5 százaléka Hongkongból, 4 százaléka pedig (ez talán némi meglepetés) Csehországból. Bolkestein arra is felhívta a figyelmet, hogy a tömeges hamisítások a gyártók kreativitását és innovatív kedvét is fékezik, arról nem is szólva, hogy sokszor milyen hatalmas költségekbe veri őket, ha megpróbálnak védekezni a hamisítók ellen, például hologramok, csipek vagy más csúcstechnológiai eszközök beépítésével. (BJA-TG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.