A bizottság azért kezdeményezte a napokban a jogi eljárás megkezdését a spanyol és a luxemburgi kormány ellen az Európai Bíróság előtt, mert a két állam nem ültette át nemzeti jogrendjébe a késedelmes fizetések visszaszorítását célzó uniós irányelvet a tavaly augusztusi határidőig. Az ügy perre vitele az uniós eljárási rendnek megfelelően már a harmadik lépés: a bizottság tavaly szeptemberben közölte először a két kormánnyal, hogy szerinte megsértették a jogharmonizációra vonatkozó alapszerződési kötelezettségüket, majd az elégtelennek minősített válasz után februárban úgynevezett indoklással ellátott véleményben szólította fel őket a helyzet megadott határidőig való orvoslására. Ennek elmulasztása után nyúlt most Brüsszel a számára adott legsúlyosabb jogi eszközhöz, a perindításhoz.
Magyarország már átvette a szóban forgó direktívát a polgári törvénykönyv tavaly novemberben kihirdetett módosításával, azzal a megszorítással, hogy rendelkezései az EU-csatlakozással lépnek életbe. Ennek megfelelően jövő májustól kezdve magasabb késedelmi kamatot kell fizetniük a gazdálkodószervezetek közötti szerződések kötelezett-jeinek. A kamat mértékét a jelenlegi szabályozás szerint évente az aktuális költségvetési törvény határozza meg, jelenleg 11 százalékban (2001 óta minden évben ez a ráta, 2000-ben még 12 százalék volt). Jövő májustól kezdve a késedelmi szankció mértéke a jegybanki alapkamat plusz hét százalékpont, ami a jelenlegi MNB-kamatszint mellett 16,5 százalékot jelent (az alapkamat mértéke persze a csatlakozásig még változhat). A szerződéskötési szabadság természetesen fennmarad, a Ptk.-ban magasabbra emelt kamatszint azokra a szerződésekre érvényes, amelyek külön nem rendelkeznek a késedelmi kamatról. Fennmarad az a jogi lehetőség is, hogy ha a felek "túlzottan" alacsony vagy magas kamatot kötnek ki, a bíróság azt megváltoztathatja. Fontos hangsúlyozni azt is, hogy mindez csak a gazdálkodószervezetek egymás közötti szerződéseire vonatkozik, vagyis gazdálkodószervezet és magánszemély közti szerződésre (például munkaszerződésre) nem.
Az EU-t a magas késedelmi kamat megállapítása során az a tapasztalat vezette, hogy azokban az országokban jobb a cégek fizetési fegyelme, ahol szigorúbb a szankció. Az angolszász és az északi tagállamokban nem ritka a 18-24 százalékos büntetőkamat, és ott rövidebbek is az átlagos tényleges fizetési időtartamok, mint az általában csak 8-12 százalékos kamatot alkalmazó déli tagországokban. (A tényleges kamatszint az unióban is a felek megállapodásától függ, az EU-szabály csak azokra a szerződésekre vonatkozik, amelyek erről külön nem rendelkeznek.) Márpedig a minél gyorsabb fizetés makrogazdasági szempontból is fontos: bizottsági adatok szerint minden negyedik vállalati csőd a partnerek késedelmes fizetésére vezethető vissza, és ez évente 450 ezer munkahely megszűnéséhez vezet az unióban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.