A második negyedévben a munkanélküliségi ráta 5,8 százalék volt, 0,2 százalékponttal meghaladva az egy évvel korábbi értéket - jelentette a Központi Statisztikai Hivatal. Az április-júniusi időszakban a munkaképes korú lakosság 53,8 százaléka volt jelen a piacon, 50,6 százaléka pedig munkát is talált.
A munkanélküliségi ráta mostani értéke jónak mondható, hiszen a tavalyi bázisidőszaki 5,6 százalék minden idők legkedvezőbb mutatója volt. A következő hónapokban azonban erőteljesen romlott a helyzet, s az idei év első negyedében az arány már 6,4 százalékra kúszott fel. (Ez a bizonyos 6,4 százalékos érték egyébként annyira kiugrik a korábbi időszak trendjéből, hogy az sem elképzelhetetlen, egyszeri esemény vagy mintavételi hiba áll a háttérben.)
Továbbra is jelentősek a régióbeli különbségek: a legalacsonyabb rátát a közép-magyarországi térségben regisztrálták (4,1 százalék), a legmagasabbat ismét az észak-magyarországiban (9,8). A hátrányos helyzetű térségek közül a dél-dunántúliban és az észak-alföldiben csökkent a munkanélküliség (az előbbiben 7,9 százalékról 7,8-re, az utóbbiban pedig 7,8-ről 6,4 százalékra); ugyanakkor Észak-Magyarországon és a Dél-Alföldön nőtt a kényszerű állástalanok aránya (7,8 százalékról 9,8-re, illetve 5,9-ről 6,3-re). Jelentősen nőtt a ráta a két legfejlettebb régióban, Közép-Magyarországon (3,8-ről 4,1 százalékra) és Nyugat-Dunántúlon (3,7-ről, 4,6-re) is.
Valószínű, hogy a gazdaságföldrajzi különbségek még ennél is nagyobbak. Általános szabályként megfigyelhető, hogy ahol magasabb a regionális munkanélküliségi ráta, ott alacsonyabb az aktivitási arány: míg a legfejlettebb régióinkban ez 57 százalék fölött mozog, addig a hátrányos helyzetű területeken alig éri el az 50-et. Valószínűleg ez a különbség a hátrányos helyzetű régiókban azon passzív munkanélküliek arányából ered, akik szeretnének ugyan munkát találni, de kedvezőtlennek ítélve esélyeiket, nem keresnek aktívan állást. (NV)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.