BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Berlin harcba száll a dohányreklámokért

Németország a luxembourgi Európai Bíróságon akarja elérni, hogy az Európai Bizottság vonja vissza a dohányreklámok tilalmának az eredetileg tervezettnél egy évvel korábbi hatálybaléptetését. Ha minden marad a tavaly decemberben elhatározottaknál, akkor a hirdetési tilalom 2005. július 31-én lép érvénybe. A június 20-ával hatályos határozatot az unió egészségügyi miniszterei tavaly decemberben véglegesítették - Németország és Nagy-Britannia ellenszavazata mellett; fellebbezésre két hónap áll rendelkezésükre. A bíróság által hatályon kívül helyeztetett első törvény még lehetővé tette volna a nemzeti kormányoknak, hogy "bizonyos körülményekre tekintettel" 2006. októberig elhalasszák a tilalom érvényesítését.

Az új EU-törvény értelmében tilos a dohányreklám a rádióban, a nyomtatott sajtóban, az interneten és a nemzetközi közönséget vonzó rendezvényeken. A televíziós reklámok tilalmáról egy másik jogszabály rendelkezik. Berlin különösen a helyi érdekű írott sajtóban és a Forma-1 versenyeken érvényesülő tilalmat kifogásolja. A helyi sajtó nemzeti piacnak számít, amiben az EU nem illetékes - idéz német illetékeseket a Reuters, akik szerint a tilalom ellehetetlenítheti a kisebb újságokat, magazinokat.

A német kormány tervezett ellenlépéséhez csatlakozik a Nürburgring Forma-1 Nagydíj autóverseny-pálya menedzsmentje. A nagy dohánycégek

öt csapatot támogatnak a Forma-1-es versenyeken részt vevő tíz közül és tíz európai futamot az összesen 16 közül - jelentette a Bloomberg. Max Mosley, a FIA, a Nemzetközi Automobil-szövetség elnöke szerint a tilalom miatt ezeket a versenyeket elviszik a kontinensről. Közben az európaiak leszoktatására törekvő Európai Bizottság egymilliárd eurót fordít évente a dohánytermelő gazdaságok kárpótlására.

A dohányzásellenes lobbicsoportok ugyanakkor keveslik a törvényi szigort, mert az nem terjed ki EU-szerte kötelező érvénnyel a normál- és óriásplakátokra, a filmszínházakra és az olyan közvetett reklámozásra, mint a cigarettalogós trikók; itt a szabályozás az egyes országok saját hatáskörébe tartozik. Dohányipari elemzők szerint - írja az Eur.Activ.com - a hirdetési tilalom a nagy márkák termelőinek piaci pozícióit javítja azáltal, hogy korlátot szab új termelők megjelenésének.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.