A január elsejétől érvényes szigorítások azonnal éreztették hatásukat a használt személygépkocsik importjában: az első fél évben - főként a magánforgalomban - drasztikusan visszaesett az elvámolandó autók száma. Mint emlékezetes, tavaly év végén a szaktárca megváltoztatta az addigi évjárati szabályokat, és az idén már kizárólag olyan külföldi gépkocsi helyezhető forgalomba Magyarországon, amit 1996. január elseje után gyártottak.
Tavaly az első fél évben 41 ezer használt autót hoztak be az országba, ez a szám az év második felében - nem utolsósorban a várható szigorítások hírére előre hozott vásárlások miatt - már 57 ezer volt. Az idén június végéig azonban még a 33 ezret sem érte el az importált régi kocsik száma. Örvendetesen fiatalodtak a behozott járművek, míg tavaly a magánforgalomban jellemzően 8-13 éves autók várakoztak elvámolásra, addig az idén - igazodva az új szabályhoz - hét év alattiakat hoztak be. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy mélyebben a zsebükbe kellett nyúlniuk, hiszen jelentős árkülönbséggel lehet a fiatalabb járművekhez hozzájutni. Az azonban megfigyelhető volt - mondta lapunknak Fekete Attila, az illetékes vámhivatal parancsnokhelyettese -, hogy a kocsikról kiállított számlákon szereplő összegek (ezek képezik a vámteher alapját) gyakran a még elfogadható tűréshatár közelében voltak. A tavaly januártól érvényes szabályok szerint ugyanis a vámhivatal a magánforgalomban behozott gépjárművek esetén nem köteles elfogadni a számlaértéket, ha az a hazai piaci ár vámteherrel csökkentett mértékénél 50 százalékkal alacsonyabb. Ilyenkor a vámhatóság maga állapítja meg a jármű vámértékét. Mivel a kiszámítás alapjául szolgáló programok nyilvánosak és bárki által megvásárolhatók, s általában a biztosítótársaságoknál, autókereskedőknél és lízingcégeknél is megtalálhatók, a szemfüles ügyfelek olyan számlát produkáltatnak, amelyek még átcsusszannak a rostán, vagyis az ott szereplő érték és a piaci ár között nincs meg a kritikus 50 százalékos különbség.
A vámosok egyébként azzal is szembesültek - tudtuk meg -, hogy vannak olyan kereskedők, akik kifejezetten olyan országokból importálnak használt járműveket, amelyekkel nincs vám-együttműködési megállapodásunk. Így biztosak lehetnek abban, hogy esetleges gyanús érték bevallásánál hiába kutakodik valós számla után a magyar hatóság, nem tud információkhoz jutni. (BJA)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.