Az EU-csatlakozás jövő májusi időpontjától Magyarországon is megkezdi működését az egységes uniós belső piac működését zavaró akadályok elhárításában segédkező Solvit-központ. Az unión belül is új kezdeményzésről van szó; az első központok - az Európai Bizottság nem kötelező jellegű ajánlására - egy évvel ezelőtt alakultak. Az intézmény keretében az unió polgárainak és cégeinek lehetőségük van rá, hogy panasszal éljenek olyan esetekben, ahol a tagállamok közigazgatásai közötti együttműködéssel orvosolható lehet egy probléma, és a bírósági utat túlságosan költségesnek vagy időigényesnak tartják - mondta egy tegnapi sajtóbeszélgetésen Iván Gábor, a Külügyminisztérium főcsoportfőnöke.

A magyarországi Solvit-központ feladatát egy tárcaközi megállapodás értelmében a Külügyminisztérium integrációs és külgazdasági államtitkársága tölti majd be. Ezenkívül azonban még kapcsolattartó intézményeket is ki kell majd jelölni, ami a jövő év elején történhet meg. A magyarországi központot hazai illetékességű személyek vagy cégek kereshetik majd fel azokkal a sérelmeikkel, amelyek valamely más tagországban érték őket. A központ ekkor felveszi a kapcsolatot az érintett tagállam Solvit-központjával, amelynek egy hete van véleményt mondani az ügyről. Amennyiben jogsértést talál, tíz hét alatt kell eljárnia az illetékes hatóságnál, amelynek a központ határozatát kötelező tiszteletben tartania.

Az uniós Solvit-központok elé került eddigi több mint 130 ügy közel 85 százaléka kedvezően zárult. A magyar központban 2-3, a kapcsolattartó intézményekben pedig 1-1 fő dolgozik majd. A ügyintézés az interneten keresztül történik, így a rendszerbe való bekapcsolódás nem ró új költségeket az intézményekre. A panaszosok szintén az interneten keresztül, jelszó segítségével követhetik nyomon ügyük alakulását.