Az European Observatory on Health Care Systems és a WHO 1999-es adatai szerint hatalmas eltérések vannak a gyógyszer-értékesítési rendszerek közt még
Európában is. Miközben Hollandiában 35, Svájcban pedig 37,5 százalék a gyógyszer-kereskedelem árrése, Németországban ez 30-tól akár 68 százalékig is terjedhet készítménytől függően.
Csak viszonyítási alapként: az Egyesült Arab Emírségekben a nagy- és a kiskereskedők jelenlegi együttesen 70 százalékos árrését éppen mostanában szeretné 60 százalékra mérsékelni a kormány. A kereskedők szerint azonban ez már az ellátás minőségét is rontani fogja.
A velünk szomszédos Ausztriában, ahol 2000-ben a gyógyszertári forgalom 72,6 százalékát tette ki a társadalombiztosítási hozzájárulás, egészen mások a nagyságrendek. Az egyes támogatott készítményeknél alkalmazható árrést maximálták: 1995-ben lényegesen visszavágták az addig akár 27 százalékot is meghaladó nagykereskedelmi haszonkulcsokat, így a korábban átlagosan 16,7 százalékos érték 14,3-re apadt, 1997 februárjától 13-ra, majd napjainkra 11,6 százalékra fogyott. A 2000 júniusától élő szabályozás szerint beszerzési ártól függően 8,3-től 14,9 százalékig terjed a felszámítható felár, ám 339,15 euró felett csak legfeljebb 30,52 euróval növelhető a beszerzési költség.
A gyógyszertárak ezeket az árakat szintén csak limitáltan fejelhetik meg. A legolcsóbb készítményeknél hasznuk 1997 februárjától legfeljebb 35,5, a legdrágábbaknál maximum 11,1 százalék lehet. Így a gyógyszertárak teljes kínálaton elért átlagos árrése 2000-ben 29,1 százalék volt, forgalomarányos eredményük pedig 1,2-et tett ki.
Az Egyesült Királyságban a patikák a hagyományos üzletektől féltik hasznukat. Az évi 8,9 milliárd fontos gyógyszerpiac 76 százalékát ugyan a vényköteles orvosságok teszik ki, ám a fennmaradók egy részét nem csak patikákban lehet árusítani. A gyógyszerárudák a szabott áron kínált vényköteles orvosságok ártámogatása mellett különböző címeken további állami dotációt is kapnak, amely az előbbi 13 százalékát is elérheti. Az idén januárban azonban a versenyhivatal megállapította, hogy a patikanyitás feltételrendszere indokolatlanul akadályozta a versenyt. Az ennek nyomán tervezett liberalizációtól azt várják, hogy az átlagos heti 52 órás nyitva tartás lényegesen növekedni fog, s 400-500 új, szupermarketekhez kapcsolódó gyógyszertár nyílik. Így tovább növelhetik részesedésüket az olyan kiskereskedelmi láncok, mint például a máris 210 patikát működtető Tesco. Ugyanakkor a szűkös gyógyszerész-utánpótlás miatt növekedhetnek a működési költségek, ami akár drágulást is okozhat.
Írországban is a gyógyszerpiac deregularizációja van napirenden. A patikusok azzal riogatnak, hogy az intézkedés nyomán felvásárlások sorozata kezdődik, s a tőkeerős nagy cégek ellehetetlenítik az önálló kis gyógyszertárakat. Az egy főre jutó gyógyszerfogyasztásban, receptszámban és a gyógyszerköltés egészségügyi kiadásokon belüli arányában az unióban egyaránt a sereghajtók közé tartozó országban 1993 óta rögzítettek a vényköteles készítmények árai. Ráadásul a felírt készítmények 72 százalékát gyógyellátási kártyára írják fel az orvosok, amelyre egyáltalán nem lehet felárat tenni. A többi készítményen 33 százalékos árrés van. Emiatt a kis patikák attól tartanak, hogy nem bírják majd az árversenyt, bezárásuk viszont főként a kevésbé mobil, szegény vidéki lakosságot sújtja majd.
Norvégiában a gyógyszertárakban eladott orvosságok 75 százaléka kap támogatást. Ezeknél az állam korlátozza az érvényesíthető árrést, míg a többi készítmény szabadáras. A támogatott szerek árának 68 százalékát a gyártók kapják, 5 százalékot a nagykereskedők, 8-at a patikák tesznek zsebre, 19 százalék pedig forgalmi adó. A gyógyszertárak árbevétel-arányos (adók és finanszírozási költség nélküli) nyeresége 1,4 százalék körül alakult.
Mivel a patikák szerint a megszabott haszonkulcs nem fedezi a működtetési költségeket, az életben maradáshoz bevételük 25-30 százalékát a nem vényköteles készítmények eladása kell hogy adja. Ezeken ugyanis átlagosan 40 százalék feletti haszon érvényesíthető, szemben a receptre adott orvosságok 13-15 százalékos nyereségtartalmával.
Az idén megszüntetik a profitfelosztási rendszert, amelynek helyébe a legnagyobb forgalmú 10-20 készítménynél a referenciaár-rendszer lép. Az OTC-gyógyszerek patikán kívüli értékesítését a gyógyszerészek nyomására csak azon szereknél engedélyezik, ahol nincs szükség a fogyasztó részletes tájékoztatására, s egészségügyi kockázatot sem jelentenek.
Dániában a költségvetési kiadások kordában tartására 2001 júniusában befagyasztották az eladási árakat, miközben a gyártók drágítottak. A támogatott készítmények a teljes forgalom 75,7 százalékát hozták. A gyógyszerek árának 58,8 százalékát kapják a gyártók, 16,2 a gyógyszertáraknak, 4,2 a nagykereskedőknek jut. Az állam 20 százaléknyi adót tesz zsebre.
A 2001 októberében részben liberalizált, 8,9 százalékos szeletet jelentő OTC-piacon csak 2,8 százalékos volt a növekedés, pedig a gyógyszertárak mellett mintegy ezer más üzlet is elkezdte az értékesítést. A patikák átlagosan 20,2 százalékos árrést és 1,9 százalékos árbevétel-arányos eredményt értek el.
Oroszországban és Ukrajnában az Szovjetunió felbomlása komoly sokkot okozott a gyógyszerpiacon, mivel előbbi területen csak nyersanyaglelőhelyek, az utóbbin csak gyártókapacitások maradtak. A gyógyszergyártás kiépítésével párhuzamosan (az import aránya ma 65 százalék) a kiskereskedelem magánosítása is megkezdődött, de még 2002 elején is az ukrán patikák 47,9 százaléka állami kézben volt.
Ukrajnában a GDP 3,1 százalékát költik egészségügyre, s ennek mindössze 10 százalékát teszik ki a gyógyszerköltségek. A patikák bevételének 70 százalékát nem vényköteles készítmények adják. A betegek a receptre kapható gyógyszerekért jellemzően teljes árat fizetnek, mivel 50, illetve 100 százalékos támogatás csak egyes betegségek kezeléséhez jár.
Az előírások szerint a teljes kereskedelmi árrés nem haladhatja meg a termelői ár 50 százalékát, ebből az ukrán nagykereskedők 15-20, a gyógyszer-értékesítésben monopoljoggal bíró patikák 30-35 százalékot tesznek zsebre. Az értékesítében egyébként a hálózatok dominálnak: a nagy és közepes ukrán láncok a piac 50,6 százalékos szeletét mondhatják magukénak. Egy átlagos patika napi 12-15 órát tart nyitva, de az erősödő verseny miatt - a lényegében azonos árak mellett - egyre több a mindennap 24 órán át működő üzlet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.