BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Variációk egy témára

Esetenként a kívülállónak ugyan úgy tűnhet, a PPP egy egyenkonstrukciós forma, amelynek szerződésében csak a szereplők nevének, a beruházás tárgyának s a finanszírozás rubrikáinak a helye van kipontozva mint kitöltendő. Ám ez koránt sincs így, szögezi le Tasi Péter, a Nemzetközi Bankárképző Központ Rt. szakértője, aki egyébként diplomamunkáját is a PPP-ből készítette el. Számos variáció létezik, ám ezek alapján tulajdonképpen három alapvető formát azért meg lehet különböztetni.

A tisztán koncessziós típusú PPP esetén a magánszférára hárul a beruházás finanszírozási forrásainak előteremtése. Ahelyett, hogy a projektből származó kockázatokat közösen viselnék, a köz- és a magánszereplők előre megosztják egymás között az azonosított kockázatokat. Ez szerződéses megállapodásokban történik, amelyekben rögzítik a kockázatok, a finanszírozás és a hatáskörök viselésének részleteit, például úgy, hogy a kormányzatra hárulnak a politikai

kockázatok, míg a privát szereplő viseli a kivitelezési és kereskedelmi kockázatokat. Sajátossága ennek a konstrukciónak, hogy a szervező társaság, jóllehet kizárólagosan rendelkezik a koncesszióból fakadó jogokkal, általában csak minimális eszközzel bír, és másodlagos szerződésekben a kockázatot tovább teríti újabb szereplők felé.

A koncessziós típusú PPP-k a leggyakoribbak. Számos példát találhatunk rájuk egész Európában, kezdve az Egyesült Királyság és Franciaország közötti Csalagúton, a kelet-közép-európai új autópálya-építések konstrukcióin (például az M5-ös Magyarországon), vagy a Tejo portugáliai hídjának építésén át egészen a Nagy-Manchesterben megvalósult villamosközlekedési rendszerig.

A koncessziós időszak lejártával három lehetséges opció van: vagy a szerződést meghosszabbítják (ugyanaz a magánszereplő működteti tovább is a projektet, a tulajdonjog nem változik); vagy a tulajdonjog átszáll a közszférára (amely a továbbiakban hasznosítja a létesítményt, akár úgy, hogy az újabb tendereztetés eredményeként az eredeti koncesszió kedvezményezettje, vagy egy másik magánszereplő nyeri el a hasznosítás jogát); vagy pedig a projekt befejeződik.

A Joint venture típusú PPP-k esetében a projekt teljes életciklusa alatt folyamatos a köz- és magánszektor közös elkötelezettsége. Ezekben az esetekben a privát szektor részvétele a beruházás finanszírozásában éppen ezért kevesebb, mint 100 százalék. A magán- és a közszereplők a projekten belül megosztják a hatásköröket, a kockázatokat, és a finanszírozást is közösen végzik, mint egy közösen létrehozott közhasznú társaság tulajdonosai. Habár vannak kivételek, általánosságban azt lehet elmondani, hogy olyan arányban oszlanak meg a kockázatok és később a profit is, amilyen arányban a felek részt vállalnak a projekt megvalósításában. A PPP ezen formájára jellemzően infrastrukturális beruházások során találhatunk példákat, ahol az infrastrukturális berendezések - részben vagy teljes egészében - a kormányzat tulajdonában vannak (például repülőterek), vagy ahol az érintett felek - például regionális (ön)kormányzatok - mindegyikének szoros együttműködése teheti csak sikeressé a projektet.

Erre a formára lehet példa a franciaországi Vatry új teherforgalmi repülőtere, az EBRD által támogatott koncesszió a szentpétervári repülőtér új utastermináljának építésére, vagy a Franciaországot és Olaszországot összekötő Mont Blanc-alagút.

Vegyes formák is léteznek a PPP-ben szép számmal. Ebben a formában a projekt több komponensre bomlik, de a terv egésze fölött egy teljesen állami tulajdonban lévő társaság lát el ellenőrző funkciókat, s ez a társaság mintegy összekötő kapocsként viselkedik a projekt számos összetevője között. Ebben a formában a tervnek legalább néhány összetevőjét a magánpiacra viszik különálló koncessziókként, vagy kulcsrakész átadási szerződésekként, vagy kivitelezési konstrukciókként.

A PPP-k e formájának alkalmazása mind nagyobb teret nyer a viszonylag összetett projektekben, s azokban, amelyeknek összevetői könnyen elhatárolhatók. Ilyen a Dániát Svédországgal összekötő híd, a Westerschelde-alagút Hollandiában, a Brüsszel és Hollandia közötti nagy sebességű vasút.



z A PPp a közfeladatok ellátásának az a módja, amikor az állam a szükséges létesítmények és/vagy intézmények létrehozásába, fenntartásába és üzemeltetésébe versenyeztetés útján bevonja a magánszektort. A PPP keretében a vállalkozó szolgáltatást nyújt az állam részére, átvállalja annak feladatait, és ezért a szolgáltatásért az állam és/vagy a szolgáltatások tényleges igénybevevője szolgáltatási díjat fizet. A konstrukció keretében az állam mint megrendelő azt határozza meg, hogy milyen szolgáltatást, milyen minőségben és

mennyi ideig - jellemzően 20-30 év - kíván igénybe venni, tehát a szolgáltatás nyújtását a magánszektor végzi, az állam monitoringszerepet tölt be.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.