Könnyek, stressz és káosz – tovább dagad a Microsoft-Xbox elbocsátási botránya
Több ZeniMax-alkalmazott is megszólalt a Microsoft újabb elbocsátási botránya után, amely több mint 9000 munkavállalót érintett világszerte. A stúdióban százak vesztették el állásukat, köztük a Bethesda, a Rare, a Turn 10, a The Initiative és más Xbox-stúdiók dolgozói. A dolgozók szerint a leépítés folyamata kaotikus, megalázó és traumatikus volt.

„Ez nem normális, és nem is lehet azzá tenni. A mód, ahogy csinálják, embertelen” – nyilatkozta Autumn Mitchell, a ZeniMax egyik szenior tesztelője. Elmondása szerint a kollégák sok esetben még azelőtt elvesztették hozzáférésüket a céges kommunikációs csatornákhoz – mint a Slack és az e-mail –, hogy a HR egyáltalán felvette volna velük a kapcsolatot. „Ez pánikot és teljes zűrzavart okozott” – tette hozzá egy névtelen forrás.
Page Branson, szintén ZeniMax-alkalmazott és szakszervezeti tag, arról beszélt, hogy
a Microsoft nem közölte világosan, pontosan kit érintenek a leépítések.
Sok dolgozó kapkodva próbált elbúcsúzni Slack-üzenetekben olyan kollégáktól, akikkel tíz-tizenöt éve együtt dolgoztak.
A munkatársak szerint a Microsoft egyszerre ünnepelte saját sikereit – mint a megnövekedett játékosbázis, rekordjátékórák és erős hardvertervek –, miközben elbocsátásokkal sújtotta azokat, akik ezeket a sikereket lehetővé tették. „Ez az egész embereket és családokat sodor összeomlásba. Empátiára lenne szükség, nem hideg üzleti logikára” – mondta Branson.
A ZeniMaxnál tapasztalt károkat különösen súlyosnak tartják: a dolgozók szerint egyik napról a másikra rengeteg gyakorlati tudás és belső struktúra semmisült meg. „A kultúra, amit építettünk, darabokra hullott – mondta Branson. – A morál romokban. Az emberek stresszesek. Sírnak.” Mitchell még keményebben fogalmazott:
Ebből a maréknyi, megtépázott csapatból kellene most világszínvonalú játékokat szállítanunk.
Mindketten a ZeniMax Workers Union tagjai, és úgy vélik: ha nem lettek volna szakszervezeti védelem alatt, még rosszabb lett volna a helyzet. „Ha nincs mögöttünk egy külső szervezet, amely kiáll értünk, akkor ég és föld lett volna a különbség” – mondta Branson.
A játékiparban továbbra is folyamatosak az elbocsátások: csak az elmúlt hetekben több ismert stúdió, például a Still Wakes the Deep készítője (The Chinese Room) és a The Dark Pictures Anthology mögött álló Supermassive Games is bejelentette, hogy elbocsátásokat hajt végre. A dolgozók szerint a tendencia nemcsak a munkahelyeket veszélyezteti, hanem az iparág jövőjét is.


