Több ZeniMax-alkalmazott is megszólalt a Microsoft újabb elbocsátási botránya után, amely több mint 9000 munkavállalót érintett világszerte. A stúdióban százak vesztették el állásukat, köztük a Bethesda, a Rare, a Turn 10, a The Initiative és más Xbox-stúdiók dolgozói. A dolgozók szerint a leépítés folyamata kaotikus, megalázó és traumatikus volt.
„Ez nem normális, és nem is lehet azzá tenni. A mód, ahogy csinálják, embertelen” – nyilatkozta Autumn Mitchell, a ZeniMax egyik szenior tesztelője. Elmondása szerint a kollégák sok esetben még azelőtt elvesztették hozzáférésüket a céges kommunikációs csatornákhoz – mint a Slack és az e-mail –, hogy a HR egyáltalán felvette volna velük a kapcsolatot. „Ez pánikot és teljes zűrzavart okozott” – tette hozzá egy névtelen forrás.
Page Branson, szintén ZeniMax-alkalmazott és szakszervezeti tag, arról beszélt, hogy
a Microsoft nem közölte világosan, pontosan kit érintenek a leépítések.
Sok dolgozó kapkodva próbált elbúcsúzni Slack-üzenetekben olyan kollégáktól, akikkel tíz-tizenöt éve együtt dolgoztak.
A munkatársak szerint a Microsoft egyszerre ünnepelte saját sikereit – mint a megnövekedett játékosbázis, rekordjátékórák és erős hardvertervek –, miközben elbocsátásokkal sújtotta azokat, akik ezeket a sikereket lehetővé tették. „Ez az egész embereket és családokat sodor összeomlásba. Empátiára lenne szükség, nem hideg üzleti logikára” – mondta Branson.
A ZeniMaxnál tapasztalt károkat különösen súlyosnak tartják: a dolgozók szerint egyik napról a másikra rengeteg gyakorlati tudás és belső struktúra semmisült meg. „A kultúra, amit építettünk, darabokra hullott – mondta Branson. – A morál romokban. Az emberek stresszesek. Sírnak.” Mitchell még keményebben fogalmazott:
Ebből a maréknyi, megtépázott csapatból kellene most világszínvonalú játékokat szállítanunk.
Mindketten a ZeniMax Workers Union tagjai, és úgy vélik: ha nem lettek volna szakszervezeti védelem alatt, még rosszabb lett volna a helyzet. „Ha nincs mögöttünk egy külső szervezet, amely kiáll értünk, akkor ég és föld lett volna a különbség” – mondta Branson.
A játékiparban továbbra is folyamatosak az elbocsátások: csak az elmúlt hetekben több ismert stúdió, például a Still Wakes the Deep készítője (The Chinese Room) és a The Dark Pictures Anthology mögött álló Supermassive Games is bejelentette, hogy elbocsátásokat hajt végre. A dolgozók szerint a tendencia nemcsak a munkahelyeket veszélyezteti, hanem az iparág jövőjét is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.