Az Európai Unióhoz csatlakozó közép- és kelet-európai államok további adócsökkentésekkel kívánják erősíteni verseny- és tőkevonzó képességüket - derül ki a KPMG felméréséből. A vizsgált nyolc államban a társasági adó jóval alacsonyabb az uniós és OECD-átlagnál, míg az áfa jelenleg a 18-25%-os sávban mozog. Legnagyobb változatosság a személyijövedelem-adózásban tapasztalható - néhány államban progresszív szja-rendszer működik, másoknál egyetlen adószint létezik.
A KPMG budapesti adócsoportja a térség nyolc csatlakozó államában hasonlította össze a jelenlegi adórendszer főbb elemeit. (A felmérésben Lengyelország, Csehország, Szlovákia, Szlovénia, Magyarország, Litvánia, Lettország és Észtország adórendszerét vizsgálták.
A vizsgált országok többségében a társasági adó jóval alacsonyabb az uniós és OECD-átlagnál, a legalacsonyabb (bizonyos esetekben 0%) Észtországban. Öt állam tervezi az adószint csökkentését 2004-ben, illetve további mérséklését a következő években. Ezenkívül, többségük további adókedvezményeket kínál (például extra kedvezmények egyes tevékenységekre, befektetési adómentességek, stb.) A külföldi és hazai befektetők számára adózási szempontból Magyarország lehet a legvonzóbb, ahol 2004-től 18%-ról 16%-ra csökken a társasági adó, ami alig magasabb a legalacsonyabb, 12%-os írországi uniós rátánál. Ugyanakkor a bevételekre kivetett maximum 2%-os helyi adó könnyen hátrányt jelenthet a külföldi beruházók szemében.
Az uniós tagállamok adórendszereiben az áfa rendszere a leginkább harmonizált, és a csatlakozásra váró országok között sincsenek jelentős eltérések ebben az adónemben. A felső kulcs a vizsgált országokban 18% és 25% között mozog, Magyarországon a legmagasabb, 25%-os ráta érvényes. A kedvezményes áfa-kulcs néhány termékre és tevékenységre alkalmazható, mértéke az uniós előírásoknak megfelelően legkevesebb 5% lehet.
Az szja- és a tb-terhek ugyanakkor igen eltérőek. Néhány állam progresszív szja-rendszert alkalmaz, mások egyetlen adószintet használnak. Az személyi jövedelmek adózását tekintve a magyarok terhei a legmagasabbak - ők negyven 40 % adót fizetnek évi 1 350 000 forint (mintegy 5 200 euró) feletti bevétel után. A tb-terhek - különösen a munkaadók által fizetett járulékok - viszonylag magasak az egész régióban.
A felmérésben szereplő államok többsége nem alkalmaz bevételekre kivetett helyi adót (iparűzési adót), kivétel Litvánia és Magyarország. Fontos az is, hogy néhány államban többszintű az ingatlanadó is.
Ugyanakkor a forrásadókulcs csökkenthető, ha megállapodott a kettős adózás elkerüléséről az a két állam, amelyben a befizető, illetve a jogosult illetőséggel rendelkezik. A jövőben - néhány esetben, bizonyos feltételek mellett - a csatlakozó országokból az uniós tagállamokba irányuló kamat/jogdíj- és osztalék-kifizetések nem lesznek forrásadó-kötelesek.
Mike Glover, KPMG budapesti adócsoportjának vezetője elmondta, ?az új befektetőkért folyó verseny egyértelműen a társasági adóterhek csökkentésére készteti a csatlakozó államokat.
Néhány iparágban a cégek, az olcsóbb munkaerő miatt, már korábban Nyugat-Európából a kelet-közép-európai régióba telepítették át működésüket - ebben a migrációban az adóverseny lehet a további hajtóerő. Magyarország és Lettország csökkenti a társasági adót, és várhatóan mások is követik őket. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy ezekben az országokban a vállalati profitra eső valódi adóteher gyakran jóval magasabb az adókulcsok alapján számított tehernél, mert egyes kiadások nem számolhatók el adóalap-csökkentő tételként. Az uniós csatlakozás egyik fő előnye lesz, hogy az uniós adójog a multinacionális társaságok számára rugalmasabb üzleti struktúrák alkalmazását teszi lehetővé."
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.