A magyar bankrendszer az uniós csatlakozást követően várhatóan erősödik, mérlegfőösszege GDP-arányosan is növekszik - mondta Csányi Sándor, az OTP Bank Rt. elnök-vezérigazgatója hétfőn Budapesten a gépjármű-kereskedelemről rendezett konferencián.
Elmondta: várhatóan 2006-tól Magyarországon is érvényesíteni kell az úgynevezett Basel II-es szabályokat, melyek magasabb tőkekövetelményeket írnak elő a bankok működéséhez.
Az elnök-vezérigazgató kiemelte: a bankrendszer GDP-arányos mérlegfőösszege 60-65 százalék, az EU-ban nem egy országban ez 200 százalék körüli.
A Basel II-es követelmények alapján a bankoknak a hitel, a piaci és a a működési kockázatokra is fedezetet kell félretenniük - hangoztatta az elnök-vezérigazgató.
"A szigorúbb követelményeket csak a jelentősebb tőkeerejű bankok tudják majd teljesíteni" - emelte ki Csányi Sándor.
Kifejtette: az OTP Bank versenyhelyzete a Basel II-es szabályok bevezetését követően erősödni fog.
Az elnök-vezérigazgató szerint a csatlakozást követően jelentős számban nem jelennek meg újabb hitelintézetek, vagy hitelintézeti csoportok az országban, de az elképzelhető, hogy egyes kisebb tőkeerejű, már itt lévő hitelintézetek fiókká alakítják bankjukat.
Csányi Sándor kiemelte: a hazai autófinanszírozást, forgalmazást tekintve a dílereknek fizetett jutalékok már olyan magas szintet értek el, hogy azoknak mértéke irreális, nem tartható fenn a jövőben. "Előbb-utóbb ez a jutalékszint az értékesítés gátja lesz!"
Az OTP elnök-vezérigazgatója szerint az OTP Bank azonban addig nem csökkenti ezeket a jutalékokat, amíg a piacon versenytársai sem, mivel akkor az OTP-csoport versenyhátrányba kerülne.
Az OTP-csoporthoz tartozó Merkantil Bankról elmondta: alapítása, azaz 1992 óta 338 milliárd forintot helyezett ki az elsősorban gépjármű-finanszírozással foglalkozó bank, ez év szeptember végén több mint 123 ezer élő finanszírozási szerződése volt.
Losoncz Miklós, a GKI Gazdaságkutató Rt. kutatásvezetője kifejtette: az Európai Unióban új szabályozás lépett életbe az új gépjárművek értékesítése vonatkozásában, amelynek elsődleges célja az volt, hogy a fogyasztók az előző rendszerhez képest nagyobb előnyöket élvezzenek. Az új szabályozást Magyarország EU-ba való belépését követően nálunk is érvényesíteni kell, és ez minden bizonnyal részben átrendezi a magyarországi gépjármű-értékesítési piacot.
Losoncz Miklós rámutatott: az új szabályozás, amely kikerült az Európai Unióban általánosan érvényesített versenyjog szabályai alól, azzal is együtt jár, hogy ebben a szektorban a gépjármű-kereskedők a jövőben nagyobb függetlenséget élveznek a gépjárművet gyártó cégektől. Az új jogszabály azzal jár, hogy az autó- és haszongépjármű értékesítést szigorúan külön kell választani a szervizeléstől. Emellett a mostani rendszerhez képest az úgynevezett exkluzív, illetve szelektív gépjármű-forgalmazást nem lehet a jövőben kombinálni egy-egy márka vonatkozásában, a gyártóknak szigorúan választani kell a két rendszer között.
A kizárólagos, azaz az exkluzív rendszer azt jelenti, hogy egy-egy adott területre egy kereskedő kap jogot bizonyos gépkocsi márka forgalmazására, míg a szelektív rendszernél maga a gyártó vállalat határozza meg, hány autókereskedő adhatja el az adott márkát például Magyarországon. (MTI)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.