Az önkormányzatok széles körű feladataihoz a 2004-es költségvetésben nem kapcsolódik megfelelő mértékű pénzügyi forrás, így várhatóan jövőre is nő az önkormányzatok eladósodottsága - mondta Kovács Árpád az Országgyűlésben a költségvetési törvény általános vitáján.
Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) elnöke elmondta: a javaslat szem előtt tartja azt a célt, hogy néhány év alatt karcsúbb, de mindenképpen korszerűbb és hatékonyabb államháztartás és közigazgatás alakuljon ki.
Az ÁSZ elnöke szóvá tette ugyanakkor, hogy a költségvetési törvényjavaslatot visszatérő, tipikus hiányosságok jellemzik, mint a hatástanulmányok és az intézmény-korszerűsítést szolgáló állami feladat-felülvizsgálatok hiánya.
"A 2004. évi költségvetési javaslat (...) azt mutatja, hogy a költségvetési politika a maga eszköztárával középtávon törekszik az államháztartás finanszírozási szükségletét mérsékelni, s a külső és belső egyensúly romlását megfékezni" - mondta.
Hozzátette: a költségvetés pozícióját befolyásolja, hogy késik a közigazgatás, az egészségügy, az oktatás és a védelmi ágazatok reformja.
A számvevőszék a költségvetési javaslat bevételi oldalát áttekintve a társasági adó előirányzatát magas kockázatúnak ítélte, míg az egyszerűsített vállalkozási adó, a bányajáradék, az energiaadó és a lakossági illetékek előirányzatát megvalósíthatónak minősítette - közölte Kovács Árpád.
A kiadási oldalt értékelve az ÁSZ elnöke kiemelte, hogy a beruházási keret sok helyen még a szinten tartásra sem elegendő, így 2004-re a beruházások lassítása és halasztása lesz a jellemző.
A Munkaerőpiaci Alap előirányzataival kapcsolatban az ÁSZ-elnök elmondta, hogy azok nem tükrözik a foglalkoztatáspolitikai és az uniós követelményeket, az Egészségbiztosítási Alappal kapcsolatban pedig emlékeztetett arra, hogy az alultervezés veszélyeire már többször felhívták a figyelmet.
Az ÁSZ véleménye szerint - mondta Kovács Árpád - az önkormányzati finanszírozási reform előkészítésében érdemi előrelépés nem történt, ez azonban nem a Belügyminisztérium, vagy a Pénzügyminisztérium hibája, hanem egy sokkal szélesebb probléma.
Szavai szerint az önkormányzatok finanszírozásának romlása nem egy év, hanem egy évtizeden át tartó folyamat eredménye.
"1993-hoz viszonyítva a 2004-re benyújtott javaslatban a központi költségvetésből származó források reálértéke 90 százalékra, a GDP-ből való részesedésük 18 százalékról 12 százalékra csökkent, miközben az önkormányzati feladatok köre folyamatosan bővült" - mondta.
Évek óta tartó folyamat, hogy a kötelező önkormányzati feladatok, működési feladatok finanszírozásában az önkormányzatok saját bevételeinek növekvő hányadát veszik figyelembe, így várhatóan jövőre is nő az önkormányzatok eladósodottsága - hangsúlyozta az ÁSZ elnöke.
Hozzátette: a közszféra béremeléséhez szükséges fedezetnek is csak a töredéke épült be a támogatásba és a korábbi évek gyakorlatának megfelelően, az inflációs hatások ellentételezése most is elmarad.
Kovács Árpád szerint az ÁSZ kedvezőnek találta, hogy "kiemelt támogatásban részesülnek az önkormányzati közszolgáltatások színvonalát növelő beruházások, az európai uniós pályázatok elkészítése és az ehhez szükséges önerő biztosítása."
Az ÁSZ elnöke jelentős eredménynek tekintette, hogy "nálunk is felgyorsult az Európai Unió igényeihez is igazodó pénzügyi ellenőrzési rendszer kialakítása, az intézményfejlesztés és a metodika korszerűsítése."
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.