BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Növekvő szerep az államnak

A gazdasági szerepvállalás növelésével próbál az ideális, egyensúly közeli pozíció felé lavírozni a költségvetés jövőre. Úgy csökkenti a büdzséhiányát, hogy nagyobb mértékben von el jövedelmeket, mint amennyivel emeli az újraelosztás arányát.



Az állam jövőre növeli a gazdaságban betöltött szerepét: a jövedelmek növekvő hányadát vonja el, miközben az újraelosztásában is igyekszik megtartani eddigi pozícióit. A bevételek között még mindig emelkedik a közterhek jelentősége a kiadások finanszírozásában, miközben a nem adójellegű források nominálisan a 2002-es szinten maradtak. A privatizáció is fontos bevételi forrás marad - igaz, a magánosításból befolyó bevételek nem a folyó kiadásokat, hanem az államadósság csökkentését szolgálják.

Emelkedik a háztartásokat terhelő adó- és járulékteher, valamint a fogyasztásra kivetett általános forgalmi adó is. Utóbbi ráadásul úgy, hogy az alacsony jövedelmű háztartásoknak okoz majd leginkább tehernövekedést. Jövőre a 12 százalékos kedvezményes áfakulcs 15 százalékra változik. Ebben a kategóriában szerepelnek azok a termékek, például az élelmiszerek és a tömegközlekedés, amelyek az alacsony jövedelműek fogyasztásában nagy hányadot képviselnek. A leginkább rászoruló családokat ennek kivédésére a transzferek növelésével kompenzálja az állam. A büdzséből juttatható támogatási keret 11 százalékkal nő, nagyobb mértékben, mint a kiadások növekedésének átlagos szintje.

Az adókedvezmények jövőre jelentősen beszűkülnek. Ez döntő mértékben ellentételezi azt, hogy az adótábla az ideinél kisebb kulcsokat és megemelt sávokat tartalmaz. A változás főleg az átlagosnál magasabb jövedelműeknek jelent tehernövekedést, azoknak, akik eddig ki tudták használni a rendszer által nyújtott kedvezményeket, például lakáshitelük miatt.

Leginkább a foglalkoztatáshoz kapcsolódó adók, valamint az áfa jelentősége nő. Utóbbi esetében a 2002-es tényadatoknál immáron 45 százalékkal vár nagyobb bevételt a költségvetés jövőre, ami azt is jelenti, hogy az idén várhatóan befolyónál 223 milliárddal kell többnek teljesülnie jövőre.

A vállalkozásoktól nem vár nagyobb részvételt a költségvetés, de csökken a szektor számára visszaosztott jövedelem is. Az idei előirányzatnak jövőre már csak a 70 százalékát kapják a költségvetésből a magánvállalkozások, ami azt jelenti, hogy e szektor folyó támogatására a tavalyinak kevesebb mint a fele jut jövőre. A terhek emelkedését inkább a legkisebb vállalkozások érzik majd meg: azok az egyéni vállalkozók, akik adózási szempontból gyakorlatilag a magánszemélyekkel esnek azonos kategóriába.

Elmondható, hogy leginkább a vállalkozásokkal kapcsolatban jelent újdonságot a jövő évi költségvetés, azzal, hogy átalakult a büdzsé vállalkozásösztönző rendszere. A nagyberuházók jelentős adókedvezményhez jutnak a beruházási kedvezmény növelésével, ám a foglalkoztatás költségét áttételesen megemeli a nyugdíjjárulék-bevételek emelkedése. A nonprofit szervezetek ugyanakkor fellélegezhetnek: az államháztartással szembeni idei pozíciójuk már nem romlik jövőre.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.