BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Pazarló volt az M7-es felújítása

Az alkalmazott feltételrendszer - a vállalkozásba adás módja, a finanszírozási konstrukció, a szerződéses árak kialakítása, a szerződéses feltételek és a technológia - nem teremtette meg az M7-es autópálya gazdaságos felújításának lehetőségét a Budapest-Zamárdi közötti szakaszon - állapította meg vizsgálatában az Állami Számvevőszék (ÁSZ).

A beruházás 72,4 milliárd forintba került. A finanszírozásában a Magyar Fejlesztési Bank kapott meghatározó szerepet. Ebben a struktúrában az állam tulajdonosi érdekeit képviselni hivatott ágazati szakmai irányítás és felügyeleti ellenőrzés szerepe 2002. év végéig formális volt - rögzíti az ÁSZ jelentés.

Az ÁSZ megállapítása szerint a beruházásnál nem volt közbeszerzés, a vállalkozási szerződéseket versenyeztetés nélküli kötötték, így nem érvényesült a verseny árleszorító hatása. Az átalányáras szerződéstípus elsődleges alkalmazása nem nyújtott megfelelő garanciát a közpénzek átlátható felhasználásához. A leszerződött technológia nem vált be, ezért azt megváltoztatták, azonban a szerződések műszaki tartalmát és az árat nem módosították ennek megfelelően.

Az ÁSZ megállapítja: a Nemzeti Autópálya Rt. könyveiben szereplő 72,4 milliárd forintos összeg 1 milliárddal több volt, mint a beruházás Budapest-Zamárdi szakaszát ténylegesen érintő része. Ez a különbözet abból adódott, hogy az említett szakasz ráfordításainak elszámolásakor olyan tételeket is figyelembe vettek, amelyek egyértelműen a Zamárdi-Letenye szakaszhoz tartoznak, így elszámolásuk nem felel meg a számviteli törvényben leírtaknak. Az M7-es autópálya további szakaszához tartozó ráfordítások e szakaszra történt elszámolásával az államháztartás 1 milliárddal több hitelt vállalt át, mint amennyi indokolt volt.

Az autópálya tervezésekor az élettartamot az ajánlott 20 év helyett - üzemeltetői hozzájárulással - a burkolat-megerősítések esetében a minimálisan még elfogadható 10 évben határozták meg. Ez a bekerülési költségek szempontjából megtakarítást eredményezett, de a felújítási ciklusidő tervezését és fenntartását tekintve, hosszabb távon költségnövelő - olvasható a vizsgálat összefoglalójában.

Mindebből az ellenőrzés arra a következtetésre jutott, hogy az alkalmazott feltételrendszer - beleértve a vállalkozásba adás módját, finanszírozási konstrukciót, a szerződéses árak kialakítását, a szerződéses feltételeket és a technológiai megvalósítást - nem teremtette meg a gazdaságos megvalósítás lehetőségét.

Pozitívum viszont - állapítja meg az ÁSZ -, hogy az M7 autópálya felújítása volt az első Magyarországon, amelyet forgalom-elterelési korlátok mellett, folyamatosan végeztek. (MTI)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.