BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szegedi Logisztikai Szolgáltató Központ

Több befektető is érdeklődik a zöldmezős beruházás keretében megvalósuló szegedi logisztikai park iránt. A város több befektetővel folytat jelenleg is konkrét tárgyalásokat a beruházás első ütemében való részvételről. A tervek szerint a 45 hektáros területen egy többfunkciós, széles körű nemzetközi szolgáltatásra alkalmas logisztikai centrum létesül, amely az elkövetkezendő évtizedekben az EU várható bővülésével meghatározó szerepet tölthet be a tagországok és az európai közösségen kívüli országok gazdasági kapcsolataiban.

A logisztikai szolgáltató központ megépítését Szeged Megyei Jogú Város koordinálja az e célra létrehozott PRAELOG kft. operatív irányításával. A műszaki tervezés jelenleg folyamatban van. A Szegedi Logisztikai Szolgáltató Központ a legkorszerűbb létesítményekkel, berendezésekkel, technológiákkal és szakemberállománnyal fog rendelkezni. Így teljes körű, versenyképes, komplex logisztikai szolgáltatásokat tud majd végezni, és a vonzáskörzetének logisztikai alrendszereit is képes lesz egységes rendszerbe foglalni. A logisztikai szolgáltató központ megépítésénél meghatározó a vállalkozói befektetés, viszont a projekt nemzetközi jelentőségének köszönhetően az állami és EU-támogatások feltételrendszereinek is megfelel. A komoly érdeklődéseknek köszönhetően hazai és külföldi szakmai, valamint pénzügyi befektetőkkel is folynak tárgyalások. A logisztikai központ első ütemének építése 2004. kora tavasszal kezdődik, és 2004. május-szeptember között lesz üzembe helyezhető.

A hármas határforgalom miatt egyre nagyobb a Szegeden átáramló árumennyiség. A városban és a régióban működő vállalkozások is igénylik, hogy Szegeden egy korszerű, minden igényt kielégítő nemzetközi logisztikai központ létesüljön. A kiválasztott helyszín kiváló területi adottságokkal rendelkezik. Egy széles körű és korszerű logisztikai szolgáltatás kialakítását igényli a város erős kereskedelmi háttere és fogyasztási potenciálja is. A logisztikai ágazat működtetése magasan kvalifikált munkaerőt igényel, amely Szeged esetében korlátlanul áll rendelkezésre.

A Szegedi LSZK telephelye Szeged belterületi határától északra fekvő "kiemelt gazdasági övezet" keretén belül, mintegy 45 hektáros beépítetlen területen, az 5. sz. főút és a Budapest-Szeged vasútvonal között helyezkedik el. A telek állami tulajdonból 2003 folyamán Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzatának tulajdonába került.

A telephely alapvető előnye, hogy rendkívül jól csatlakozik a nemzetközi közúti és vasúti hálózathoz, és aránylag könnyen kialakítható a kapcsolódás a Tiszai Közforgalmú Medencés Kikötővel, valamint a Szegedi Repülőtérrel is. Így lehetőség nyílik bármilyen szállítási mód alkalmazására, beleértve a kombinált fuvarozási technológiák széles skáláját is. Nemzetközi jellege mellett a városi úthálózattal való összeköttetés lehetővé teszi, hogy ez a központ a Szeged város ellátását szolgáló, úgynevezett városi logisztikai szolgáltató központ funkcióit is ellássa. A központ az X/a és a IV.sz. európai közlekedési folyosók, metszésében, 15 kilométerre fekszik a Szerbia-Montenegró és 50 kilométerre a román határtól. Ezeken a korridorokon bonyolódik le az Eu-forgalom a balkáni országokkal, valamint a Közel- és Távol-Kelettel.





>> Rendezett föld-

és tulajdonviszonyok



A szegedi városfejlesztési tervben kijelölt 45 hektáros logisztikai szolgáltató központ területe - 01418/1, 01416/2, 01416/4 helyrajzi számokon tavasz óta 100 százalékban Szeged Megyei Jogú Város tulajdonában van.

A logisztikai szolgáltató központ építése zavartalanul kezdődhet el jövő tavasszal, tekintettel arra, hogy a város a projekt mielőbbi megvalósítása érdekében eredménnyel zárta le a tárgyalásokat a beruházási helyszínként kijelölt földterület használóival. Az egyezség ez év tavaszán az érintettek között megszületett, így Szeged Megyei Jogú Város számára, mint a beruházásra kijelölt 45 hektár terület teljes egészének tulajdonosa számára, megszűnt a megvalósítás minden technikai akadálya.

A logisztikai szolgáltató központ létesítésének első ütemében érintett 12 hektáros területet jelenleg a Szegedi Gabona Kutató Intézet - GKI - használja, a területeket a város a Nemzeti Földalaptól ez év tavaszán vásárolta meg. Rendezett a földművelésből történő kivonása is. Szeged Megyei Jogú Város-, Nemzeti Földalap és a földhasználó háromoldalú megállapodás alapján adja át a területeket a logisztikai központ részére. A jelenleg 22 hektárt használó GKI tavasszal 12 hektárt ad át a program megvalósítására, a többit igény szerint folyamatosan. A Szeged-Fish 2005-ig bezárólag művelheti a területet.

A zöldmezős beruházásra kijelölt terület földtulajdonosai és használói szerződésben rögzítették a rendezés menetét és a vételár, illetve a kisajátítás öszszegét, így ez év nyarától megnyílt a lehetőség arra, hogy a tisza-parti város érdemben el tudja kezdeni a Logisztikai Szolgáltató Központ megvalósítását.





>> Meghatározó logisztikai

szerepkör az EU-csatlakozástól



Tekintettel arra, hogy a "Kiemelt Gazdasági Övezeten" belüli összefüggő ipari terület a Szeged-Budapest vasútvonal mellett, a tervezett autópályák (M5, M43) kereszteződésében található, Szegednek minden esélye megvan arra, hogy a város az Európai Unió egyik fontos logisztikai bázisa legyen az elkövetkezendő években.

A csatlakozást követően Szeged a schengeni határszakasz legnagyobb városává válik, ahol a kedvező településszerkezet és a korszerű infrastruktúra alkalmas a modern nemzetközi logisztikai ágazatok rugalmas befogadására. Májustól a Tisza-parti város geostratégiai szerepe felértékelődik a szomszédos országok, Románia és Szerbia-Montenegró demokratizálódása révén a Balkán felé. A város a hármas határ mentén vasúton, közúton, vízi és légi úton egyaránt rendelkezik alap infrastruktúrával.

Az Európai Unió forgalmának jelentős része a Szegedet keresztező európai korridorokon keresztül bonyolódik le a balkáni országokkal. A város szűkebb és tágabb vonzáskörzete jelenleg is számottevő belföldi és nemzetközi áruforgalmat bonyolít le, amely az infrastrukturális és a nemzetközi kapcsolatok további javulásával, valamint a gazdaság élénkülésével várhatóan jelentősen növekedni fog. A város közvetlen közelében húzódik majd az Európai Unió határa, itt létesül a schengeni kialakítású EU-határ.

A város vonzáskörzetében számos, EU-normáknak megfelelő határátkelőhely található: Tompa, Röszke, Lökösháza és Nagylak. Szeged a dél-alföldi régió központjaként kiemelt szerepet kapott a magyar logisztikai szolgáltató központok országos törzshálózatának kijelölésére a 90-es években kezdődő vizsgálatok során, amelyeket a Közlekedéstudományi Intézet végzett.

Szegeden, a schengeni hármas határ mentén, a Magyarország, Szerbia-Montenegró, Románia által létrehozott társulás, a Duna-Körös-Maros- Tisza eurorégió központi szerepet betöltő városában megvalósulhat az EU-igényeknek megfelelő vámáru kezelés, valamint az EU dél-délkelet irányú forgalmának logisztikai ellátása. A szegedi logisztikai szolgáltató központ megvalósításának további célja a város, tágabb értelemben a dél-alföldi régió gazdasági potenciáljának hosszú távú növelése. A program révén Szegeden és térségében nagyobb lesz a tőkebefektetők és a szakmai befektetők érdekeltsége a nagy volumenű beruházások megvalósításában.

A "Szeged Kiemelt Gazdasági Övezetben" és annak környezetében már meglévő, illetve oda betelepülő vállalkozások is igénybe vehetik a logisztikai központ színvonalas, európai viszonylatban is versenyképes komplex szolgáltatásait. A szegedi központ alkalmas lesz arra is, hogy a térségben, illetve a dél-alföldi régióban működő logisztikai alrendszereket egységes rendszerben szolgálja ki. Optimális munkamegosztás alakul ki a közúti, a vasúti és a vízi közlekedési ágazatok között, segít a kombinált árufuvarozás gyorsabb elterjedésében. A Szegedi Logisztikai és Szolgáltató központ széles körű struktúrája és működési rendszere képes lesz a gazdaság minden területén működő céget és vállalkozást befogadni.

A terület iránt érdeklődőkkel folytatott jelenlegi tárgyalások során az önkormányzat vállalja a közműhálózat teljes körű kiépítését, az erről szóló tervezési és engedélyeztetési munkálatok jelenleg folyamatban vannak. A logisztikai létesítmények építésére vállalkozó befektetőknek lehetősége van arra is, hogy a közművek lecsatlakozásai és azok kapacitásai egyedi igény szerint valósuljanak meg.





>> A Szegedi Logisztikai

Szolgáltató Központ

projekttartalma



A tervek szerint a három ütemben megvalósuló zöldmezős beruházás első ütemének építési-kivitelezési munkálatai jövő év tavaszán indulnak tizenkét hektáros területen. Ennek keretében egy 2000 négyzetméteres vám-és irodaház, 3000 négyzetméteres kamionparkoló, belső úthálózat, valamint egy 10 000 négyzetméteres többfunkciós közvámraktár épül, a hozzá kapcsolódó közmű- és logisztikai kiszolgáló kapacitásokkal.

A teljes projekt három ütemben valósul meg:

>> Az első ütemben, 12 hektár területen - külső, valamint a szükséges belső infrastruktúra és közműhálózat mellett - azokhoz a funkciókhoz szükséges létesítmények épülnek meg, amelyek biztosítják a vámszervek, valamint társszolgáltatóként a speditőrök, szállítmányozók, jellemzően a nemzetközi szállítmányozással foglalkozó cégek betelepülését a Szegedi Logisztikai Szolgáltató Központba. Ehhez szükséges egy vámépület-irodaház, kamionparkoló, közvámraktár kiépítése.

>> A második ütemben, további 12 hektár területen, megfelelő létesítmények kiépítésével történik a logisztikai folyamatokhoz kapcsolódó ipari tevékenységet végző vállalkozások közvetlen bevonása a logisztikai szolgáltató központ területére és szolgáltatási rendszerébe.

>> A harmadik ütem egy jelentős beruházási programot képez, amely tartalmazza a jelenlegi Tisza vasúti teherpályaudvaron üzemelő funkciók - vasúti árutovábbítás, konténer-terminál, kisáruforgalom stb. - áttelepítését a logisztikai szolgáltató központ területére.

Ezzel a programmal párhuzamosan a beruházási ütemek részeként és azokkal összhangban valósul meg a Szegedi Logisztikai Szolgáltató Központ üzleti-vállalkozói és technológiai rendszere is, amely az eddig elvégzett vizsgálatok alapján rendkívül kifizetődő vállalkozásnak tekinthető.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.