BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szegedi Logisztikai Szolgáltató Központ

Több befektető is érdeklődik a zöldmezős beruházás keretében megvalósuló szegedi logisztikai park iránt. A város több befektetővel folytat jelenleg is konkrét tárgyalásokat a beruházás első ütemében való részvételről. A tervek szerint a 45 hektáros területen egy többfunkciós, széles körű nemzetközi szolgáltatásra alkalmas logisztikai centrum létesül, amely az elkövetkezendő évtizedekben az EU várható bővülésével meghatározó szerepet tölthet be a tagországok és az európai közösségen kívüli országok gazdasági kapcsolataiban.

A logisztikai szolgáltató központ megépítését Szeged Megyei Jogú Város koordinálja az e célra létrehozott PRAELOG kft. operatív irányításával. A műszaki tervezés jelenleg folyamatban van. A Szegedi Logisztikai Szolgáltató Központ a legkorszerűbb létesítményekkel, berendezésekkel, technológiákkal és szakemberállománnyal fog rendelkezni. Így teljes körű, versenyképes, komplex logisztikai szolgáltatásokat tud majd végezni, és a vonzáskörzetének logisztikai alrendszereit is képes lesz egységes rendszerbe foglalni. A logisztikai szolgáltató központ megépítésénél meghatározó a vállalkozói befektetés, viszont a projekt nemzetközi jelentőségének köszönhetően az állami és EU-támogatások feltételrendszereinek is megfelel. A komoly érdeklődéseknek köszönhetően hazai és külföldi szakmai, valamint pénzügyi befektetőkkel is folynak tárgyalások. A logisztikai központ első ütemének építése 2004. kora tavasszal kezdődik, és 2004. május-szeptember között lesz üzembe helyezhető.

A hármas határforgalom miatt egyre nagyobb a Szegeden átáramló árumennyiség. A városban és a régióban működő vállalkozások is igénylik, hogy Szegeden egy korszerű, minden igényt kielégítő nemzetközi logisztikai központ létesüljön. A kiválasztott helyszín kiváló területi adottságokkal rendelkezik. Egy széles körű és korszerű logisztikai szolgáltatás kialakítását igényli a város erős kereskedelmi háttere és fogyasztási potenciálja is. A logisztikai ágazat működtetése magasan kvalifikált munkaerőt igényel, amely Szeged esetében korlátlanul áll rendelkezésre.

A Szegedi LSZK telephelye Szeged belterületi határától északra fekvő "kiemelt gazdasági övezet" keretén belül, mintegy 45 hektáros beépítetlen területen, az 5. sz. főút és a Budapest-Szeged vasútvonal között helyezkedik el. A telek állami tulajdonból 2003 folyamán Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzatának tulajdonába került.

A telephely alapvető előnye, hogy rendkívül jól csatlakozik a nemzetközi közúti és vasúti hálózathoz, és aránylag könnyen kialakítható a kapcsolódás a Tiszai Közforgalmú Medencés Kikötővel, valamint a Szegedi Repülőtérrel is. Így lehetőség nyílik bármilyen szállítási mód alkalmazására, beleértve a kombinált fuvarozási technológiák széles skáláját is. Nemzetközi jellege mellett a városi úthálózattal való összeköttetés lehetővé teszi, hogy ez a központ a Szeged város ellátását szolgáló, úgynevezett városi logisztikai szolgáltató központ funkcióit is ellássa. A központ az X/a és a IV.sz. európai közlekedési folyosók, metszésében, 15 kilométerre fekszik a Szerbia-Montenegró és 50 kilométerre a román határtól. Ezeken a korridorokon bonyolódik le az Eu-forgalom a balkáni országokkal, valamint a Közel- és Távol-Kelettel.





>> Rendezett föld-

és tulajdonviszonyok



A szegedi városfejlesztési tervben kijelölt 45 hektáros logisztikai szolgáltató központ területe - 01418/1, 01416/2, 01416/4 helyrajzi számokon tavasz óta 100 százalékban Szeged Megyei Jogú Város tulajdonában van.

A logisztikai szolgáltató központ építése zavartalanul kezdődhet el jövő tavasszal, tekintettel arra, hogy a város a projekt mielőbbi megvalósítása érdekében eredménnyel zárta le a tárgyalásokat a beruházási helyszínként kijelölt földterület használóival. Az egyezség ez év tavaszán az érintettek között megszületett, így Szeged Megyei Jogú Város számára, mint a beruházásra kijelölt 45 hektár terület teljes egészének tulajdonosa számára, megszűnt a megvalósítás minden technikai akadálya.

A logisztikai szolgáltató központ létesítésének első ütemében érintett 12 hektáros területet jelenleg a Szegedi Gabona Kutató Intézet - GKI - használja, a területeket a város a Nemzeti Földalaptól ez év tavaszán vásárolta meg. Rendezett a földművelésből történő kivonása is. Szeged Megyei Jogú Város-, Nemzeti Földalap és a földhasználó háromoldalú megállapodás alapján adja át a területeket a logisztikai központ részére. A jelenleg 22 hektárt használó GKI tavasszal 12 hektárt ad át a program megvalósítására, a többit igény szerint folyamatosan. A Szeged-Fish 2005-ig bezárólag művelheti a területet.

A zöldmezős beruházásra kijelölt terület földtulajdonosai és használói szerződésben rögzítették a rendezés menetét és a vételár, illetve a kisajátítás öszszegét, így ez év nyarától megnyílt a lehetőség arra, hogy a tisza-parti város érdemben el tudja kezdeni a Logisztikai Szolgáltató Központ megvalósítását.





>> Meghatározó logisztikai

szerepkör az EU-csatlakozástól



Tekintettel arra, hogy a "Kiemelt Gazdasági Övezeten" belüli összefüggő ipari terület a Szeged-Budapest vasútvonal mellett, a tervezett autópályák (M5, M43) kereszteződésében található, Szegednek minden esélye megvan arra, hogy a város az Európai Unió egyik fontos logisztikai bázisa legyen az elkövetkezendő években.

A csatlakozást követően Szeged a schengeni határszakasz legnagyobb városává válik, ahol a kedvező településszerkezet és a korszerű infrastruktúra alkalmas a modern nemzetközi logisztikai ágazatok rugalmas befogadására. Májustól a Tisza-parti város geostratégiai szerepe felértékelődik a szomszédos országok, Románia és Szerbia-Montenegró demokratizálódása révén a Balkán felé. A város a hármas határ mentén vasúton, közúton, vízi és légi úton egyaránt rendelkezik alap infrastruktúrával.

Az Európai Unió forgalmának jelentős része a Szegedet keresztező európai korridorokon keresztül bonyolódik le a balkáni országokkal. A város szűkebb és tágabb vonzáskörzete jelenleg is számottevő belföldi és nemzetközi áruforgalmat bonyolít le, amely az infrastrukturális és a nemzetközi kapcsolatok további javulásával, valamint a gazdaság élénkülésével várhatóan jelentősen növekedni fog. A város közvetlen közelében húzódik majd az Európai Unió határa, itt létesül a schengeni kialakítású EU-határ.

A város vonzáskörzetében számos, EU-normáknak megfelelő határátkelőhely található: Tompa, Röszke, Lökösháza és Nagylak. Szeged a dél-alföldi régió központjaként kiemelt szerepet kapott a magyar logisztikai szolgáltató központok országos törzshálózatának kijelölésére a 90-es években kezdődő vizsgálatok során, amelyeket a Közlekedéstudományi Intézet végzett.

Szegeden, a schengeni hármas határ mentén, a Magyarország, Szerbia-Montenegró, Románia által létrehozott társulás, a Duna-Körös-Maros- Tisza eurorégió központi szerepet betöltő városában megvalósulhat az EU-igényeknek megfelelő vámáru kezelés, valamint az EU dél-délkelet irányú forgalmának logisztikai ellátása. A szegedi logisztikai szolgáltató központ megvalósításának további célja a város, tágabb értelemben a dél-alföldi régió gazdasági potenciáljának hosszú távú növelése. A program révén Szegeden és térségében nagyobb lesz a tőkebefektetők és a szakmai befektetők érdekeltsége a nagy volumenű beruházások megvalósításában.

A "Szeged Kiemelt Gazdasági Övezetben" és annak környezetében már meglévő, illetve oda betelepülő vállalkozások is igénybe vehetik a logisztikai központ színvonalas, európai viszonylatban is versenyképes komplex szolgáltatásait. A szegedi központ alkalmas lesz arra is, hogy a térségben, illetve a dél-alföldi régióban működő logisztikai alrendszereket egységes rendszerben szolgálja ki. Optimális munkamegosztás alakul ki a közúti, a vasúti és a vízi közlekedési ágazatok között, segít a kombinált árufuvarozás gyorsabb elterjedésében. A Szegedi Logisztikai és Szolgáltató központ széles körű struktúrája és működési rendszere képes lesz a gazdaság minden területén működő céget és vállalkozást befogadni.

A terület iránt érdeklődőkkel folytatott jelenlegi tárgyalások során az önkormányzat vállalja a közműhálózat teljes körű kiépítését, az erről szóló tervezési és engedélyeztetési munkálatok jelenleg folyamatban vannak. A logisztikai létesítmények építésére vállalkozó befektetőknek lehetősége van arra is, hogy a közművek lecsatlakozásai és azok kapacitásai egyedi igény szerint valósuljanak meg.





>> A Szegedi Logisztikai

Szolgáltató Központ

projekttartalma



A tervek szerint a három ütemben megvalósuló zöldmezős beruházás első ütemének építési-kivitelezési munkálatai jövő év tavaszán indulnak tizenkét hektáros területen. Ennek keretében egy 2000 négyzetméteres vám-és irodaház, 3000 négyzetméteres kamionparkoló, belső úthálózat, valamint egy 10 000 négyzetméteres többfunkciós közvámraktár épül, a hozzá kapcsolódó közmű- és logisztikai kiszolgáló kapacitásokkal.

A teljes projekt három ütemben valósul meg:

>> Az első ütemben, 12 hektár területen - külső, valamint a szükséges belső infrastruktúra és közműhálózat mellett - azokhoz a funkciókhoz szükséges létesítmények épülnek meg, amelyek biztosítják a vámszervek, valamint társszolgáltatóként a speditőrök, szállítmányozók, jellemzően a nemzetközi szállítmányozással foglalkozó cégek betelepülését a Szegedi Logisztikai Szolgáltató Központba. Ehhez szükséges egy vámépület-irodaház, kamionparkoló, közvámraktár kiépítése.

>> A második ütemben, további 12 hektár területen, megfelelő létesítmények kiépítésével történik a logisztikai folyamatokhoz kapcsolódó ipari tevékenységet végző vállalkozások közvetlen bevonása a logisztikai szolgáltató központ területére és szolgáltatási rendszerébe.

>> A harmadik ütem egy jelentős beruházási programot képez, amely tartalmazza a jelenlegi Tisza vasúti teherpályaudvaron üzemelő funkciók - vasúti árutovábbítás, konténer-terminál, kisáruforgalom stb. - áttelepítését a logisztikai szolgáltató központ területére.

Ezzel a programmal párhuzamosan a beruházási ütemek részeként és azokkal összhangban valósul meg a Szegedi Logisztikai Szolgáltató Központ üzleti-vállalkozói és technológiai rendszere is, amely az eddig elvégzett vizsgálatok alapján rendkívül kifizetődő vállalkozásnak tekinthető.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.