BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A szekér már jó irányba megy, de még lassan

A terv semmi, a tervezés minden - mondta Eisenhower 1944-ben, a normandiai partraszállás indításakor. Egy másik, ugyancsak amerikai mondás szerint "a tervezés szárazanyag-tartalma a szerencse". Ami úgy ültethető át magyarra, hogy aki nem tervez, annak nem valószínű, hogy szerencséje lesz. A hazai innovációból éppen ezt a tervszerűséget és tervezhetőséget hiányolja Rakusz Lajos, az Ipari Parkok Egyesület (IPE) elnöke.

Mint kifejtette, a kutatás gyakran ugyanolyan jelentőségű, mint száz éve a vállalkozás volt. Ám míg a kutatás célja a megismerés, a vállalkozásé az ismeret alkalmazása. Az egyikben a tudós kíváncsisága motivál, a másikban a profit. A kutatás lételeme a függetlenség, a vállalkozásé a piaci viszonyok megléte. Az első esetben a tudománypolitika fogja össze a rendszert, a másikban a technológiapolitika. Ám míg a tudománypolitikának sok évtizedes múltja van hazánkban, a technológiapolitika lételeme, a piac csak jó egy évtizede jött ismét létre. Az egyiknek kiépült intézményrendszere van (felsőoktatás, akadémia, OTKA - mindhárom struktúrát törvény szabályozza) - a technológiapolitika intézményrendszere keserves folyamat során bontakozik ki - magyarázza Rakusz Lajos.





>> Világszínvonalú

tudományos eredmények



A technológiapolitika egyetlen kormányzati intézményét, az OMFB-t (amely tárca nélküli miniszterrel, Pungor Ernő akadémikussal az élén az 1990-es évek elején hozzálátott a technológiapolitika megvalósításához) néhány éve kiemelték a gazdasági területből, s helyettes államtitkársággá lefokozva az oktatás részévé tették. Az IPE elnöke szerint nemcsak megtorpantunk, de az ellenkező irányba indultunk el.

Nálunk a tudomány- és a technológiapolitika pozíciói minőségileg eltérőek. A tudomány pozíciója kiemelkedően jó. A tudományos publikációk száma 1990-1999 között 2500-ról 3770-re nőtt, a hazai tudományos publikációk súlya a világ teljes tudományos publikálási tevékenységében pedig 0,44 százalékról 0,52-ra emelkedett. Az idézettség mutatója a National Science Indicators (Philadelphia) szerint a jelzett időszakban 0,25 százalékról 0,40-ra emelkedett.

E számokban a magyar kutatók és fejlesztők rendkívüli alkalmazkodóképessége és kreativitása is megmutatkozik, hiszen a kutatás anyagi feltételei minden korábbi katasztrófa-forgatókönyvet meghaladóan romlottak. Mégis 1999-ben az egymillió dolláros egyetemi és akadémiai k+f ráfordításra jutó nemzetközi publikációk száma (107) szerint hazánk kutatóközössége hatékonyságban világelső volt.





>> Veszélyes és káros

elkülönülés



A tudomány publikációkkal mért teljesítménynövekedése arra utal, hogy a korábbi gyakorlati orientáció az elmúlt másfél évtizedben - vállalati megrendelések híján - megcsappant. A tudomány ma jobban rászorul a költségvetési támogatásra, mint korábban. Nemcsak megmaradt a kínálati piac a vállalkozások és az akadémiai terület viszonyában, de a vállalatok k+f eredmények iránti fogadókészsége is csökkent.

Az innováción belül a technológiapolitika marginális szerepe rontja le a tudományban lévő rendkívül jó pozíciónkat. Az elmúlt évtizedben az ipari k+f bázis 80 százaléka megsemmisült, a k+f ráfordítások töredékükre csökkentek, az államigazgatásban az irányítás intézményei jórészt leépültek.

A 26 milliárd dollár külföldi működő tőkével csak igen kis mértékben jött olyan fejlesztőbázis, vagy építettek a hazai k+f kapacitásainkra (Nokia, Knorr Bremse, Ericsson, General Electric Lighting Tungsram stb.), ami a hazai vállalati k+f-nél létrejött hanyatlást ellensúlyozhatta volna. A lehetőségektől messze elmaradóan alakult a külföldi vállalkozások és a magyar tudományos műhelyek közötti együttműködés.





>> Szemben

a fejlett világgal



Az 1990-es évek elején a társadalmi-gazdasági tervezés rendszere szétesett, miközben az uniós országokban az innovációpolitika tovább fejlődött, differenciálódott. Az utóbbi másfél évben azonban a csatlakozással összefüggésben létrejött a Nemzeti Fejlesztési Terv és EU-támogatások Hivatala, amely ma már szélesebb tartalommal Nemzeti Fejlesztési Hivatalként működik.

Rakusz Lajos úgy fogalmaz: mindenki elismeri, hogy az innováció Magyarország egyik kitörési pontja, mégis 1987 és 1996 között a fejlett világgal ellenkező irányban mentünk. Egy példa: Finnországban 1990-ben elhatározták, hogy a kutatási és fejlesztési kiadásokra GDP-jük 3 százalékát fordítják. Magyarországon ez az arány már 1987-ben ezen a szinten volt, de a rendszerváltás után 0,7 százalék alá csökkent, és ma is csak 1,1 százalék. A finnek ma már GDP-jük 3,5 százalékát költik k+f-re. Az Európai Unió országaiban az elmúlt évtizedben egyre erőteljesebben növelték a k+f ráfordításokat, nálunk ennek GDP-aránya csaknem tíz éven át csökkent. Összehasonlító áron ma is mintegy ötödével kevesebbet fordítunk k+f-re, mint 15 éve.





>> A bostoni példa



A k+f keresleti piac kialakulására Rakusz Lajos egy egyesült államokbeli példát hoz. Georges Benko a Bostont elkerülő 128-as utat övező ipari parkok létesítéséről írja: "A szövetségi kormány rendszeresen növelte a tudományos kutatás és fejlesztés költségvetését, és Massachusetts állam egyébként is az országos átlagnál nagyobb arányban részesedett a központi javakból. Az új vállalatokat könnyű volt szakmai alapon országos forrásokból finanszírozni, tehát a piacot ismerték az új technológiát alkalmazó új vállalatok. A statisztikák szerint a kutatási és fejlesztési szerződések 60 százalékát megegyezéssel, a vállalatok közötti hivatalos verseny nélkül kötik. A piac egyensúlyban volt, mivel az állam viselte azt a kockázatot, amelyet egyébként a vállalkozóknak kellett volna viselniük. Nyilvánvalónak látszik, hogy állami finanszírozás nélkül az új technológiát alkalmazó vállalatok nem terjedhettek volna el általánosan."

A fentiek alapján Rakusz Lajos azt javasolja, hogy a fővárost övező M0-s körgyűrűre készüljön fejlesztési stratégia, hogy ott jöjjön létre az ipari, technológiai, tudományos parkok füzére. E téren eddig csak helyi kezdeményezések történtek. A budaörsi ipari parkban már épül az innovációs központ, és megindult a zsámbéki Talentis program is.

Az is baj, hogy nálunk az innovációs létesítmények és az innovációval kapcsolatos ügyek kezelése egyedi és szektorális s nem hálózatos szervezésű. Jó példa erre a kitűnő adottságokkal, tudományos háttérrel rendelkező szegedi biotechnológia-kutatás, amelyre mégsem épültek tudományos, technológiai parkok. Ugyanez áll a gödöllői agrár-biotechnológiai kapacitásokra is.





>> Kiépül

az intézményrendszer



Tavaly a kormány elfogadta az innovációs törvény koncepcióját. A Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal az idén megkezdte működését. Az innovációs törvény a parlament előtt van. Törvény született a Kutatási és Technológiai Innovációs Alapról. Mindezeket azonban Rakusz Lajos csak kezdeti lépéseknek tartja, mert a kormánynak bár van tudománypolitikája, átfogó technológiapolitikája, innovációs politikája nincs. A kormány által meghirdetett Európa-tervnek sincs innovációs fejezete.

Nagyon le vagyunk maradva az EU-követelményekhez képest. A lisszaboni csúcson 2000-ben elfogadott irányelvek szerint 2010-re az uniós országok átlagában a GDP 3 százalékát kell kutatás-fejlesztésre fordítani. Mi most az 1,1 százaléknál tartunk, melyből 0,7-et a költségvetés áll, a többit a vállalati szféra. A tervek szerint a költségvetési hozzájárulást 1 százalékra, a vállalatit pedig 2-re kell emelni. Ez utóbbi irreálisnak tűnik, hiszen ötszörös növekedést igényelne. A dilemma: vagy elmaradunk a szellemi kapacitásunk adta lehetőségtől, az unió középmezőnyétől, vagy felzárkózunk, s versenyképesek leszünk.

A lemaradás felszámolásában az innovációs alap igen jelentős ösztönzőerő lesz: a vállalati befizetések mellé a költségvetés ugyanannyit tesz hozzá. A vállalatok ma még ezt inkább elvonásként élik meg, nem a befektetés jellegét látják. Ezt a pénzt nem lehet más célra átvinni, felhasználásáról csak a vállalati szféra bevonásával lehet dönteni. Ennek biztosítéka a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal és a mellette működő Kutatási és Technológiai Innovációs Tanács.

Tudásban erősek vagyunk, ezért a szekér jó irányba megy, ha lassan is - foglalja össze a helyzet lényegét Rakusz Lajos.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.