Nagy a veszélye annak, hogy egyes piaci szereplők Magyarországon is jelentős spekulatív cukorügyleteket hajtanak végre a májusi csatlakozás előtt - állapítja meg az Európai Bizottság januári rendelete. Az ügyletekre az adhat alapot, hogy a belépés után - igaz, csak a július elsején kezdődő új gazdasági évtől - hatályba lép az EU cukorszabályozása. Ez a maiaknál nagyobb intézményes árakat alakít ki.
Az uniós intervenciós ellenérték árfolyamtól függően 160-165 forintos kilónkénti hazai gyártelepi áraknak felelhet meg, miközben a ma hatályos magyar szabályozás 147 forintos irányárat határoz meg - közölte lapunkkal Koczka Zoltán, a Cukoripari Egyesülés (CIE) igazgatója. Más szakértők szerint a 10 százalékos árkülönbség beépül a fogyasztói cukorárakba is, és 8-10 százalékos drágulást okozhat a 175-185 forintos kilónkénti mai árakhoz képest. Ezért jelentős haszonra tehetne szert, aki most olcsóbban készleteket importálna, és azokat júliustól értékesítené a magyar piacon.
Bár a mai tapasztalatok szerint a tavaly hozott, 161 százalékos hazai vámvédelmi intézkedés egyelőre megfékezi a behozatalt, az Európai Bizottság fontosnak ítéli az esetleges spekulatív kereskedelmi ügyletekben részt vevő piaci szereplők és személyek beazonosíthatóságát. Ezért május elsejéig Magyarországnak (is) ki kell építenie egy olyan új monitoringrendszert, amely a "spekuláció lehetséges célpontjait" kiszűrheti. Az FVM illetékesei arról tájékoztatták lapunkat, hogy ennek érdekében törvényjavaslat készül. A jogszabály, illetve a hozzá kapcsolódó végrehajtási rendelet határozza majd meg, hogy az ellenőrzés milyen kiválasztási elvek alapján folyhat, illetve mely ipari és kereskedelmi cégekre terjedhet ki. A vizsgálatoknak a piaci szereplők elszámolásaira és raktárkészleteire, illetve a ma is működő importfigyelésre és adóügyi felügyeletre kell támaszkodniuk - derül ki a rendeletből.
Koczka szerint a cukoripar az uniós jogszabályt úgy értelmezi, hogy az új rendszernek a belépéskor már működőképesnek kell lennie. Az FVM viszont elegendőnek tartja a törvény addigi parlamenti elfogadását is. Mindenesetre az unió azt várja el, hogy a többletmennyiségként meglévő cukrot, feldolgozott termékeket, illetve izo- és gyümölcscukrot be tudjuk azonosítani a csatlakozás után. Az úgynevezett rendes átvihető készleteken felüli pluszmennyiséget Brüsszel határozza meg, amelyhez a belépőknek július 31-ig adatokat kell szolgáltatniuk a 2000. május 1. és 2004. április 30. közötti exportról, importról, éves termelésről és szokásos készletről.
A "rendellenes" cukormenynyiséget az unió október 31-re állapítja meg. Ezután Magyarországnak a gazdasági szereplőket "rá kell kényszerítenie", hogy a többletet 2005. április 30-ig saját költségükön, EU-támogatás nélkül eltávolítsák a piacról (exportálják, illetve tüzelőanyagként vagy takarmányként hasznosítsák). Ha ezt a határidő lejártáig nem igazolják, az állam a belépés utáni legmagasabb uniós importtehernek megfelelő díjat és százkilónként további 1,21 eurós büntetést róhatna ki, amely a nemzeti költségvetést illetné. Ugyanakkor ezt követően (legkésőbb 2005. július 31-ig) Magyarországnak is el kellene számolnia az EU-val az előírt eltávolításról. Amennyiben egyes többletek piaci kivonásáról nem tudnánk felmutatni kellő bizonyítékokat, Brüsszel az ország számára a kifogásolt tételekre a legmagasabb export-visszatérítésnek megfelelő összeget szabná ki. Ezzel növekedne a 2004/2005-re meghatározott úgynevezett magyar termelési illeték
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.