A visegrádi országokban a vegyipar szerkezetváltása és felzárkózása nagyrészt már lezajlott. A négy országban az iparág növekedési üteme ugyan magasabb, mint az európai uniós átlag, azonban önmagában a csatlakozástól nem várhatók jelentősebb, rövid távon ható keresleti impulzusok. A belépéssel teljesen megnyíló egységes piac - ahol a visegrádi országok vegyipara már jó ideje jelen van - elsősorban szabályozási oldalról érinti az ágazat vállalatait. A piaci verseny további, ugrásszerű erősödésével nem kell számolni, az egységes piac minőségi és versenyképességi nyomása azonban fokozatosan erősödhet.
A gazdasági teljesítmény javulásával párhuzamosan a visegrádi országokban a vegyipari termékek egy főre eső felhasználása várhatóan eléri a mai EU-tagok szintjét. (Jelenleg a felhasználás körülbelül a fele a vezető európai országokénak.) Ugyan a belső keresletre nem gyakorol közvetlenül hatást a csatlakozás, de az egységes piacra való belépés várhatóan - ha nem is jelentős mértékben, de - hozzájárul a növekedéshez. A vegyipar gyarapodását és további szerkezetváltozását segítheti a közvetlen tőkebefektetések növekedése, ami alapvetően a még megmaradt állami vagyon privatizációjától függ.
A vegyipari termelés erősen tőkeintenzív. Bár az emelkedő munkaerőköltségek mellett jelentős létszámcsökkentés és -racionalizálás történt a régióban, a bérek és a termelékenység ma is alacsonyabb, mint az EU-tagállamokban. Az egy munkavállalóra jutó átlagos értékesítés kevesebb mint egyharmada az uniós szintnek.
A bérek várhatóan konvergálnak az európai szinthez, míg a foglalkoztatottság a növekvő termelékenységgel párhuzamosan csökkenhet. Azokban az országokban, ahol - mint Szlovákiában - a vegyiparban kismértékű túlfoglalkoztatottság van, vagy ahol - Lengyelországhoz hasonlóan - a privatizáció még nem kezdődött meg néhány szektorban, a modernizációs nyomás miatt a foglalkoztatottság gyorsabban csökkenhet. Az EU-tagsággal a munka- és egészségvédelmi előírások szigorodnak, ami jelentős többletköltséget okozhat.
Viszonylag magas képzettségüknek köszönhetően a vegyiparban foglalkoztatottak a legjobban fizetettek közé tartoznak a feldolgozóipar munkavállalói között. Így komoly béremelési nyomás nem várható, a migrációs lehetőségeket pedig a jelenlegi EU-tagállamok munkavállalást korlátozó átmeneti intézkedései csökkenthetik. Ugyanakkor a képzett munkaerő iránti igény a növekvő hozzáadott értékű áruk arányának emelkedésével nő.
A magas tőkeigény miatt sokszor kifizetődőbb felvásárolni és átalakítani már meglévő vállalatokat, mint zöldmezős beruházást létesíteni. A külföldi stratégiai tulajdonosok nem privatizációs tőkebefektetéseinek elsődleges célja rendszerint vállalataik felkészítése az EU-csatlakozásra, különösen a környezetvédelmi szabályozás tekintetében.
Magyarországon a privatizáció már lezajlott, a befektetési korlátokat nagyrészt megszüntették. 1999-ben az állami tulajdon aránya mindössze 12 százalék volt. Ennek következtében a bővítés aligha gyakorol komoly hatást az EU-ból hazánkba irányuló közvetlen tőkebefektetésekre.
Lengyelországban 2001-ig mintegy 1,5 milliárd dollár külföldi tőke áramlott a vegyiparba, ám a lengyel gazdaság növekedésének megtorpanása kedvezőtlen hatással volt a vegyipari beruházásokra is. A legnagyobb tőkeinputra a jórészt köztulajdonú "nehézvegyiparnak" volna szüksége, hiszen itt alkalmazzák a legelmaradottabb technikát. Bár ennek ösztönzése része a kormány stratégiai programjának is, a megvalósítására már csak EU-tagként kerülhet sor.
Szlovákiában a tíz legfontosabb vegyipari vállalkozás fele szlovák tulajdonban van. A csatlakozás, a tőkepiaci integráció várható mélyülése, valamint a tulajdonosok hozzáállásának megváltozása a hazai tulajdonrészek jelentős hányadának értékesítésével járhat.
Csehországban a legtöbb magánosítás már befejeződött, az Unipetrol privatizációját kivéve. A cseh vegyiparba való közvetlen tőkebefektetések legfontosabb formája a multinacionális cégekkel megalapított vegyesvállalatok létrejötte volt. A cseh privatizációs folyamatban a vállalatok nagy része kisebb egységekre bomlott értékesítése előtt. Az új vállalatok elég erősek maradtak, és a köztük fennálló kereskedelmi kapcsolatok lényegében érintetlenek maradtak. A piacot néhány, széles termékskálát gyártó hatalmas, multinacionális vállalat tartja irányítása alatt. A tőkeigény problémát jelenthet néhány kis- és középvállalkozásnak a nagyvállalatoknál kisebb gazdasági erejük és nem elégséges jogi, gazdasági, technikai és menedzsmentkapacitásuk miatt.
Ami a piaci szerkezetben bekövetkező hatásokat illeti, a csatlakozás fontos ösztönző erőt képvisel: a felvásárlások nem titkolt célja, hogy a befektetők piacot szerezzenek a csatlakozó országokban. Ugyanakkor a közelgő csatlakozás felerősítette a regionális koncentrációra irányuló törekvéseket, aminek hatása már megmutatkozott a piaci szerkezetben.
A nyugat-európai befektetők saját piacaik beszűkülése miatt inkább az itteni értékesítési lehetőségek iránt érdeklődnek, mintsem a termelőkapacitások megvásárlását fontolgatnák. Ebből a szempontból ugyanis vonzóbb befektetési lehetőségek találhatók a Közel-Keleten. A viszonylag csekély nyugat-európai érdeklődés a kelet-közép-európai piacok szereplői számára megadja a saját multinacionális vállalataik létrehozásának lehetőségét.
A petrolkémiai társaságokat a helyi olajvállalatokhoz mind közelebb viszik az olyan vertikális integrációt felgyorsító tényezők, mint a stabil nyersanyagkészlet és versenyképes termelési kapacitás. E folyamat eredményeképpen Közép-Európa is az EU-ban már megszokott ipari szerkezet felé halad, amelyet a vegyipari feldolgozási folyamat különböző szakaszaiban érdekelt vállalatok közötti erős tulajdonosi összefonódások jellemeznek. A regionális terjeszkedés fő oka a kapacitások optimális kihasználásának kényszere.
A külkereskedelemben az érvényes szabadkereskedelmi megállapodások miatt kevés változást hoz a csatlakozás. Itthon a kereskedelmi és technikai akadályok a vegyszerek nagy részénél megszűntek, s csak csekély védelem maradt meg a mosóporoknál és -szereknél, amely teljesen megszűnik, amikor Magyarország belép az unióba.
Lengyelországban is hasonló a helyzet. A protekcionizmus jórészt eltűnt a lengyel vegyipari szektornak az EU-tagállamokkal bonyolított kereskedelméből. Ez a lépés jócskán visszavetette a lengyel termelők versenyképességét uniós versenytársaikkal szemben, ami a külkereskedelmi mérleg tetemes hiányát eredményezte.
Csehország 1995-ben teljesen liberalizálta az ipari termékek uniós kereskedelmét. Az iparág itt elsősorban attól tart, hogy a belépéssel az unió harmadik országgal kötött kedvezményes vámtarifa-megállapodásai Csehországban is érvényesek lesznek. Ez fellendíti majd az olcsó vegyipari termékek behozatalát Ázsiából és Dél-Amerikából. Más viszonylatokban azonban a cseh és az uniós vámtarifák nem különböznek érdemben, ezért a változások piaci viszonyokra gyakorolt hatása csak igen szerény lehet.
A vonatkozó előírások módosulása sem nálunk, sem Szlovákiában nem okozhat igazi gondot. A magyar vegyipari cégek általában elérik az uniós előírásokat, és a magyar törvényhozás a vegyipart érintő jogszabályok megalkotásában eredményesebb volt, mint egyéb, általános kérdések végrehajtásában. A legutóbbi országjelentés szerint jókora fejlődés történt a környezetvédelemben, különösen a környezeti hatások értékelésének törvényi elfogadásával, amely magába foglalja a víz, a hulladék, az ipari szennyezés ellenőrzését, a kockázatkezelést, illetve a vegy- és sugárvédelmet is. Az ágazat adminisztratív kapacitása is növekedett, de - a jelentés szerint - további megerősítésre szorul, különösen ami az érintett minisztériumok közötti feladatok egyértelmű elosztását illeti. A 2002 augusztusában életbe lépett új szlovák szabályozás ugyancsak megfelel az uniós elvárásoknak.
A cseh jogharmonizációs törekvések számottevő eredményt hoztak ugyan, de több kérdés megoldása is hátravan még. Az ország átmeneti haladékot kapott a csomagolás, a csomagolóanyag-hulladék és a városokban keletkező hulladék és a víz kezelésére 2005, illetve 2010 végéig. A csatlakozással életbe lépő új követelmények ugyanakkor komoly gondot jelenthetnek a kis- és közepes vállalkozásoknak. Ezeknek a cégeknek nincs elegendő tőkéjük és humán erőforrásuk ahhoz, hogy megfeleljenek az új követelményeknek, s nemcsak ökológiai küszöbök, hanem a minőségi szabványok és a környezetgazdálkodás biztosítása szempontjából is.
Lengyelországban ennél is jóval nehezebb a helyzet. A lengyel vegyiparban tevékenykedő társaságok tömegesen használnak elavult, az EU-követelményeknek meg nem felelő technológiákat. Az új előírások végrehajtása elkerülhetetlen pluszköltséget jelent. A probléma súlyosságát az unió is elismerte, ezért Lengyelország számára hároméves átmeneti időszakot biztosítottak az irányelvek végrehajtására a már meglévő ipari üzemek esetében.
Ami a hulladékból visszanyert anyagok mennyiségi arányát illeti, feltétlenül szükséges egy hulladékgyűjtő és -szelektáló rendszer kialakítása, valamint hulladékfeldolgozó és -égető üzemek létesítése. A felmerülő költségeket figyelembe véve Lengyelországnak az ezekhez a szabványokhoz való alkalmazkodáshoz ötéves átmeneti időszak áll rendelkezésére.
Szintén komoly nehézséget okozhat a levegőszennyezésre, illetve szennyezőanyag-kibocsátásra vonatkozó 2002-es európai bizottsági irányelv, amely nyomán 2005-től szigorodnak a szulfátok és nitrátok kibocsátására vonatkozó előírások. Ezen szabályozás átvételére és alkalmazására 2002 novemberében Lengyelország ötéves átmeneti időszakot kapott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.