Eddig csak sejteni lehetett, most már bizonyos, hogy tovább szigorodnak a lakástámogatás felté-
telei. A Belügyminisztériumnak ugyanis a Draskovics-féle megszorító csomag részeként 6,76 milliárd forinttal kell visszafognia kiadásait. A részletezésben külön kitér a javaslat az állami támogatású bérlakásprogram, valamint a lakóépületek energiamegtakarítási programja nevű előirányzatok csökkentésének szükségességére. Az indoklás szerint a korábbi évek tapasztalatai szerint jelentős maradvány képződött ezeken az előirányzatokon, vagyis a csökkentés nem lassítaná a feladat ellátását. Ezt ugyanakkor cáfolják a tények, hiszen értesülésünk szerint tavaly az utolsó fillérig kimerültek e keretek.
Az idei költségvetés BM-fejezetében egyébként 8 milliárd forintot különítettek el a bérlakáspályázatokra (tavaly még 10 milliárd forint szerepelt ezen a soron), s egymilliárdot szántak a - közkeletű néven - panelprogramra (itt tavaly 1,4 milliárddal kalkulálhattak). Ezen túl további 2,25 milliárd forintot a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium használhat fel az idén lakások energiamegtakarítási támogatására. A GKM az eredetileg tervezett időben már meg is hirdette ezt a pályázatot, ám a BM kivárt, a Draskovics-csomag véglegessé válása előtt nem "merték" nyilvánosságra hozni a pályázati feltételeket. Információink szerint azért, mert az illetékesek már jó előre tudni vélték, a megszorítások a lakáskiadásokat fogják érinteni.
Ugyancsak ez okból nem került a kormány elé eddig két fontos, lakással kapcsolatos jogszabály: a hosszú távú lakáspolitikai koncepció és a szintén hónapok óta húzódó, a vállalkozásokat ezért bizonytalanságban tartó lakbér-támogatási rendelet végleges tervezete.
Információink szerint a bizonytalankodásnak más oka is van: elterjedt ugyanis szakmai körökben, hogy a nemrégiben létrehozott Országos Lakás- és Építésügyi Hivatalnak nem lesz ideje megmelegedni a BM kebelében. Tartja magát az a vélekedés, hogy a GKM-ről leválasztva megalakítják az infrastrukturális minisztériumot, s ehhez csatolják a hivatalt. Így egyesek szerint magától értetődően adódik a magyarázat: a BM könnyű szívvel von el forrásokat erről a területről a takarékosság jegyében.
A bizonytalan pénzügyi háttér és a hiányzó jogszabályok miatt viszont jócskán késlekedik a korábban oly nagyon sürgetett bérlakásépítés: a vállalkozók addig nem mernek belekezdeni a beruházásba, amíg nem kapnak kellő állami garanciát a felépített lakások folyamatos, legalább húsz éven át tartó "töltésére", a piaci lakbér biztosítására. Az egyik variáció szerint egyébként Budapesten négyzetméterenként maximum 1600 forint lenne az elismerhető havi lakbér, a kistelepüléseken ennél jóval alacsonyabb összeget határoznának meg. A benn élő családnak összjövedelme 20 százalékát kellene saját részként kifizetnie, a maradék hányadon 60-40 százalékban osztozna az állam és az önkormányzat.
Mindazonáltal van olyan eleme is a lakástámogatásnak, ami a terveknek megfelelően alakul: a gyermekek után járó szociálpolitikai kedvezmény összege áprilistól emelkedik. Az első gyermek 800 ezer forintot "ér", a második és harmadik csemete után 1,2-1,2 millió forintot fizetnek, a negyedik gyerek után megint csak 800 ezer forint jár, a továbbiak pedig fejenként 200 ezer forintot kapnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.