BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kihívások előtt a villamosenergia-szektor

A visegrádi országokban ugyan komoly átalakuláson esett át a villamosenergetikai ágazat, ugyanakkor az EU követelményeinek teljesítéséhez még sokat kell tennünk. Bővíteni kell a határkeresztező kapacitásokat, pontosítani kell a piacszabályozó rendelkezéseket, és ideje befejezni a magánosítási folyamatot is. Cseh- és Lengyelország nettó exportőrként külön is profitálhat a tagságból, míg itthon az import árleszorító hatásában reménykedhetünk.



A Csehország, Szlovákia, Magyar- és Lengyelország alkotta visegrádi négyeknél a rendszerváltást követően a gazdasági visszaesés és az ipari szerkezetátalakítás miatt csökkent a villamos energia iránti kereslet. A pazarló üzemek bezárása és új, gazdaságosabb technológiák átvétele az energiafelhasználás hatékonyságának javulását eredményezte, így a gazdasági növekedés visszatértével a villamos energia iránti kereslet csak a korábbinál mérsékeltebb ütemben nőtt. Szakértők szerint ez a folyamat várhatóan folytatódik, ezért a belföldi villamosenergia-kereslet lassan, de stabilan emelkedni fog.

A nettó exportőr országokban (Cseh- és Lengyelország) a bővülő exportlehetőségek hozzáadódnak a belföldi keresletnövekedéshez, ezáltal a villamosenergia-ipar húzóágazattá és exportbevételek forrásává válhat. Emellett az ágazat mint alapvető közüzemi szolgáltatás hozzájárul más iparágak fejlődéséhez, és végső soron az egész társadalom jólétéhez is. Így egy versenyző villamosenergia-ipar olcsó és megbízható energiaszolgáltatásával kedvezően hathat a gazdaság egészének növekedésére.

Mind a négy országban az EU joganyagával összhangban lévő (villamos) energiatörvényeket fogadtak el. Ezt legutoljára Magyarország tette meg: a kínálati oldali érdekcsoportok ellenállása miatt csak 2003 januárjában lépett életbe az új jogszabály. A visegrádi országokban megtörtént a jogharmonizáció legnagyobb része, de néhány kérdés megoldatlan maradt.

Így például Csehországban a tárolási lehetőségekhez való hozzáférés nem garantált, az engedélyezés nem előre meghatározott feltételeken alapul, hanem a szabályozó hatóság egyedi eljárásokat alkalmaz, a kiegyenlítő áramra vonatkozó szerződések nincsenek megfelelően szabályozva. Ugyanakkor Magyarországon az elosztás és (közüzemi) szolgáltatás szétválasztása nem teljes, s le kell bontani a tőkeáramlások feletti ellenőrzést is.

Lengyelországban az okoz problémát, hogy csak belföldi résztvevők számára szabad a hálózatokhoz való hozzáférés. A külföldiek diszkriminálását mielőbb meg kellene szüntetni. Szlovákiában a rendszerirányító hiányzik, s hátravan még feladatainak és a kereskedelmi szabályoknak a meghatározása is.

A szabályozó hatóságok viszont minden országban felálltak. Ezek feladata a szektor felügyelete, amire azért van szükség, mert az iparág erősen koncentrált, és a piacon természetes monopóliumok működnek. A szakemberek szerint ugyanakkor e szabályozó hatóságok pozícióját tovább kell erősíteni, hogy képesek legyenek a fogyasztói érdekeket hatékonyan érvényre juttatni.

A piacok liberalizálása minden esetben fokozatosan történik. A jelenleg érvényes uniós villamosenergia- és gázirányelv 2004. július 1-jétől előírja a piacnyitást az összes nem háztartási fogyasztó és 2007-re a háztartások számára is. Ez a szabályozás az új tagországokra is érvényes.

Az iparág közvetlen külföldi tőkebefektetései (FDI) többnyire az állami energiacégek privatizációjához kapcsolódnak a visegrádi országokban. A magánosítás az egyes országokban igen eltérő stádiumban tart. A magyar állam 1995-ben többségi részesedést adott el a villamosenergia-szolgáltató társaságokban. E részesedéseket nyugati cégek (RWE, E.On, EdF) vásárolták meg. Az erőművek többségét is értékesítették, ezzel együtt a Paksi Atomerőmű Rt. tulajdonosaként az MVM Rt. meghatározó szerepet játszik az áramtermelésben. E mellett az országos alaphálózat is az MVM Rt. tulajdonában van. A villamosenergia szektor átalakítása során elképzelhető, hogy a Magyar Villamosenergia Ipari Rendszerirányító Rt. (Mavir Rt.) és az átviteli hálózat egyesítésével, az uniós direktívának megfelelően hálózati rendszerirányító (TSO) társaságot hoznak létre. A külföldi befektetők a magyar villamosenergia-ipari társaságok saját tőkéjének 52 százalékát birtokolják.

Csehországban később kezdődött a privatizáció, és nem ment végbe olyan mértékben, mint Magyarországon. A helyi szolgáltatók magánosításakor azok részvényeinek 34 százalékát az érintett önkormányzatok kapták, 15 százalékot pedig magánbefektetőknek adtak el. 1997-ben az önkormányzatok külföldi társaságoknak kezdték értékesíteni papírjaikat. A kormányzat e folyamat visszafordítása érdekében az állami tulajdonú energiacég, a CEZ útján viszszavásárolta a részvényeket.

Az állam a CEZ-ben meglévő 67 százalékos részesedéséből 64 százalékot el kíván adni. Ez a hatalmas csomag a termelőkapacitások 70 százalékát fedi: többségi tulajdont jelent öt szolgáltatóban, blokkoló kisebbséget a fennmaradó háromban, illetve beletartozik az átviteli rendszerirányító CEPS teljes pakettje is. Eddig egyetlen ajánlat sem felelt meg a cseh kormány igényeinek. Ha ez az ügylet végbemegy, úgy az állami tulajdonú "közel" monopólium magánkézbe kerül. A cseh kormány célja ezzel az, hogy a CEZ európai szinten meghatározó szereplővé válhasson.

A lengyel villamosenergia-iparba 1,66 milliárd dollárnyi külföldi tőke érkezett 2002 közepéig, további 1,7 milliárd dollár befektetését pedig tervezték. Mégis, a privatizáció - melyet 2005-re kívántak befejezni - elmaradt a tervezett ütemtől. A verseny biztosítása érdekében egyetlen befektető sem juthat majd 15 százaléknál nagyobb részesedéshez a piacon.

Szlovákiában 2002-ben magánosították a szolgáltatókat: részvényeik 49 százalékát értékesítették. Ehhez a többi papírra vonatkozó vételi kötelezettség is társult, arra az esetre, ha az állam el kívánná azokat adni. Ez egyébként igen valószínű, mivel a nyugdíjreform finanszírozásához pluszforrásokra van szükség. A befektető az E.On, az EdF és az RWE volt. Felkínálták az állami áramtermelő SE 49 százalékos részesedését is, de a befektetők nem érdeklődnek a nukleáris kapacitások iránt, és a cég befagyott követelései elriasztják az érdeklődő stratégiai befektetőket.

A privatizáció mellett a tőkebeáramlás másik formája új erőművek létesítése. Erre mind a négy országban volt példa, s hosszabb távon döntően a kapacitások iránti növekvő igény fogja meghatározni a tőkebeáramlást.

Eredetileg mind a négy ország villamosenergia-iparát erőteljes túlfoglalkoztatás jellemezte. A privatizáció nyomán ez a túlfoglalkoztatás csökkent, míg a leépítések másik forrása az elavult erőművek bezárása volt. Magyarországon a szolgáltatók 1995-ös privatizációjuk óta állományukat 60 százalékkal csökkentették, ami mintegy 7 ezer ember utcára kerülését eredményezte. Az erőművek ugyanakkor 1995 és 2001 között 35 százalékkal fogták vissza létszámukat. Tisztán látható, hogy a privatizált társaságokban erőteljesebb leépítések történtek, mint a (közvetve vagy közvetlenül) állami tulajdonú cégeknél.

Mivel a többi országban később indult a privatizáció, a legsúlyosabb leépítések még jellemzően hátravannak. A cseh közüzemi szektorban 23 százalékkal csökkent a foglalkoztatás 1995-2001 között: a villamosenergia-társaságok becslések szerint állományuk 21 százalékát, mintegy 5000 főt bocsátanak el 2010-ig. Legrosszabb esetben, ha a szenes hőerőműveket bezárják, akár 30 ezer ember is elveszítheti munkáját. E hatásokat mérséklik azok a kitételek, amelyek kötelezik a befektetőket, hogy öt éven keresztül ne csökkentsék a teljes időben alkalmazottak létszámát. A többi országban sem jobb a helyzet. Lengyelországban a 2003-as 150 ezres létszámnak 40-50 ezerrel kell csökkennie, hogy elérjék az átlagos európai termelékenységet, Szlovákiában pedig a mai, mintegy 20 ezres létszámot 2006-ig 16-17 ezerre kell apasztani.

A bérszínvonal ugyanakkor ezen országokban jelenleg jóval alacsonyabb, mint Nyugat-Európában: például a magyar bérek a német fizetések egyötödét teszik ki. Ez számottevő költségelőnyt jelent, ám a bérek felzárkózásával hosszú távon ez eltűnik. A szakemberek egyetértenek abban, hogy nem várható az iparág munkaerejének elvándorlása, ugyanakkor a munkaerő minőségét javítani kell, hogy a társaságok alkalmazkodni tudjanak egy versenyző, piaci alapon működő környezethez. Hasonló folyamat zajlik Nyugat-Európában is: a menedzsment-, kereskedelmi és marketingképességek egyre fontosabb szerepet játszanak a fogyasztókért folytatott versenyben.

A piacszerkezet szorosan kapcsolódik a privatizációhoz. Kezdetben minden országban egyetlen vertikálisan integrált, állami tulajdonban levő villamosenergia-társaság működött. Először valamilyen módon szétválasztották a társaság tevékenységeit (termelés, átvitel, szolgáltatás); ezután következett a magánosítás. A szolgáltatók területi alapon működnek, ellátási kötelezettséggel, ezért e szektorban eddig nem volt verseny. A piacnyitással ez a helyzet megváltozik: a "kiskereskedelmi" verseny intenzitása ugyanakkor egyelőre kérdéses.

A nagykereskedelmi piac a potenciális verseny másik színtere. E szektort minden országban állami tulajdonú társaságok uralják (a CEZ Csehországban, az MVM Magyarországon, a SE Szlovákiában). Ha e vállalatokat egyetlen vevő vásárolja meg - amint azt Csehországban tervezik -, úgy domináns pozíciójuk megmarad. Ugyanakkor a verseny nemcsak a szereplők számától függ, hanem elsősorban a fölös termelőkapacitások nagyságán múlik. Ha ezek nagyok - mint Cseh- és Lengyelországban -, akkor az árak várhatóan esni fognak. Fölös kapacitások hiányában viszont az import nyomhatja lefelé az árakat.

A nagykereskedelem zökkenőmentessé tétele felé komoly lépést jelent az áramtőzsdék létrehozása. Lengyelországban már működik ilyen intézmény, míg másutt legfeljebb csak tervezik a létrehozását. A befagyott költségek további problémát jelentenek. Ezek az állami energiacég hosszú távú szerződéseivel, kötelezettségvállalásaival függnek össze; s csökkentik e társaságok jövedelmezőségét, és elriasztják a befektetőket.

Cseh- és Lengyelország nettó villamosenergia-exportőr, s az EU-csatlakozást követően kivitelük bővülésére számítanak, mivel fő kereskedelmi partnereik jelenlegi és leendő tagállamok. Az egységes piacon erősödni fog a verseny, és a termelés átalakítása elkerülhetetlenné válik. Csehország jelentős fölös kapacitásokkal fog rendelkezni a temelíni atomerőmű teljes üzembe állását követően. Cseh- és Lengyelország komparatív előnyökkel bír nyersanyagok (szén) és a munkaerő költsége tekintetében is, ugyanakkor a széntüzelésű erőművek környezetvédelmi korlátozásoknak vannak kitéve, a bérköltségbeli előnyök pedig csak időlegesek.

Ezzel szemben Magyarország és Szlovákia nettó áramimportőrök. Várhatóan nő a behozataluk, lefelé nyomva a belföldi árakat. Mivel a nagykereskedelmi piac fölös kapacitások hiányában monopolisztikus (vagy legfeljebb oligopol), egyedül a szabad import tűnik megfelelő eszköznek az árak csökkentésére. A határkeresztező kapacitások bővítésére minden országban szükség lesz, s felül kell vizsgálni a nem gazdaságos hosszú távú szerződéseket is.

A valutaárfolyamok alakulása különböző módokon hat az ágazatra. A Balassa-Samuelson-hatás, vagyis a termelékenység növekedése következtében jelentkező reálfelértékelődés közös jelenség: az ebből fakadó felértékelődés az importáló országok számára egyértelműen előnyös, s elméletileg az export versenyképességét sem rontja. Ugyanakkor az erős valuta olcsóbbá teszi az tüzelőanyagok és a tőkejavak importját, amely minden ország számára egyformán előnyös.

Mindezek alapján a régió legsürgetőbb feladatai között szerepel a határkeresztező kapacitások bővítése és a külkereskedelem akadályainak elhárítása, illetve a privatizáció végigvitele. Ez utóbbinál olyan konstrukciók, szerződések kidolgozására van szükség, amely javuló hatékonyságot, versenyképességet, illetve erősödő piaci versenyt eredményez.

Szükség van a szabályozó és felügyelő hatóságok megerősítésére is, és hatékonyabban kell szabályozni a természetes monopóliumokat, hogy ezzel ösztönözzék a beruházásokat, javítsák a szolgáltatás biztonságát és minőségét. Rendkívül fontos emellett az energiahatékonyság javítása és környezetvédelmi szempontok igen határozott figyelembevétele is.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.