Az utóbbi két évtizedben a globalizáció felerősödésével a versenyképesség vált az egyik kulcsfogalommá, amellyel az új feltételek közötti világméretű versengés jelenségeit, a vállalatok, az országok és a régiók e versenyben való sikeres részvételét igyekeznek meghatározni - állapítja meg az MTA kutatócsoportja által végzett tanulmány. A globalizáció a nemzetgazdaságok jelentőségét mérsékelte, a régiók gazdasági szerepét pedig felértékelte, a helyi üzleti feltételeket elsődlegessé tette.
>> A területi egységek
rivalizálása
A globalizáció két alapvető folyamata - a dereguláció és a kommunikációs-informatikai technológiák elterjedése - egyre kevésbé teszi lehetővé a nemzeti kormányoknak, hogy hagyományosan (például exporttámogatásokkal, vámokkal és illetékekkel stb.) közvetlenül befolyásolják a nemzetközi versenyt. Ezért előtérbe kerültek a közvetett módszerek és eszközök, amelyek a vállalatok versenyelőnyeit meghatározó háttérfeltételekre, elsősorban a versenyképességet befolyásoló üzleti környezet javítására irányulnak.
A versenyképesség gyűjtőfogalom, elsősorban a piaci pozíció szerzésére, megtartására és javítására való hajlamot, a piaci versenyben való helytállás képességét, az üzleti sikerességet jelenti.
A globalizáció másik alapvető következménye a térségek, régiók szerepének megváltozása és felértékelődése. A régiók, földrajzi koncentrációk előtérbe kerülése nem valamilyen politikai vagy eszmei divat következménye, hanem annak, hogy a globalizáció új gazdasági teret hozott létre. A nemzetközi verseny helyébe a globális rivalizálás lépett, amelynek szereplői a régiók is. Ezt a versenyt a hagyományos fogalmakkal már nem lehet leírni.
A területi egységek közötti verseny során bizonyos csoportok a helyi politikán keresztül más térségekkel versengve igyekeznek befolyásolni a helyi gazdaság fejlődését.
A regionális versenyképességnek nincs egyetlen kiemelt mutatója, nem jellemezhető egyetlen tényezővel. A versenyképesség a régióban olyan fenntartható gazdasági növekedés, amely a magas foglalkoztatottsági ráta melletti magas termelékenységből származik. Ez nehezen mérhető. Bár az alapkategóriák (GDP/fő, munkatermelékenység, foglalkoztatottsági ráta, nyitottság) jól becsülhetők, a versenyképesség javítására szolgáló közvetlen és közvetett tényezők csak komplex mutatórendszerrel írhatók le.
Magyarországon a régiók mellett a megyék, valamint a nagyvárosi vonzáskörzetek jöhetnek számításba. A versenyképességet befolyásoló közvetlen és közvetett tényezőket azonban akár kistérségenként vagy településenként is lehet elemezni.
Egy-egy település versenyképességét csak nagyobb városokban, azok vonzáskörzeteivel együtt lehet vizsgálni. Például Németországban a 167 munkaerő-piaci körzet, Nagy-Britanniában a 123 ingázási övezet azon legkisebb térségek, amelyekre bár GDP-t nem lehet számolni, de azért megbecsülhető a versenyképesség több mutatója.
>> Előtérben a helyi
gazdaságpolitika
A régiók felemelkedését a versenyképesség erősödése befolyásolja, azaz a termékek és szolgáltatások értékesítési képességének javulása a nyílt versenypiacokon. Ez idővel a beruházásoknak vonzó telephelyeket jelent, illetve kölcsönhatás jön létre a telephelyválasztás és a versenyképesség között.
A makroökonómiai tényezők befolyásolják a régiók gazdasági teljesítményét. A versenyelőny főleg a keresleti oldalt érinti, amelyet számos részpolitika befolyásol. Ezek közül a regionális gazdaságpolitika kulcsfontosságú, amely a szakpolitikák széles körét öleli fel: a fejlődő vagy hanyatló ágazatok közvetlen támogatását, az innovációhoz, az új technológiák vagy k+f eredmények átvételéhez nyújtott segítséget, tőketámogatást, ágazati stratégiákat, közvetlen állami megrendelést.
>> Előnyök és hátrányok
A kutatás jelenlegi fázisában a tényezőfelbontásos módszerrel végzett számításokat a Horváth Gyula vezette csoport a 149 hazai kistérségről. Az országban elfoglalt egyedülálló helyzete, dominanciája miatt a vizsgálatból kihagyták a fővárost - bár a számításokat együttesen is elvégezték.
A GDP (az adóköteles jövedelmek), a népesség (az állandó népesség), a foglalkoztatottak (az adófizetők száma), az aktív korúak (a 18-59 évesek száma) voltak az egyes térségi szinteken végzett vizsgálatokban az általános modell megkövetelte jelzőszámok.
Az elemzés szerint 53 olyan kistérség található az országban, amelyben a vizsgált időpontokban, illetve térségi szinten (statikus versenyképesség 1993-1999, dinamikus versenyképesség 1993-1999, városi, illetve községi versenyképesség 1999) komplex versenyelőny mutatható ki. Azaz mind az egy lakosra jutó jövedelem, mind az élőmunka-termelékenység, a foglalkoztatottság és a korszerkezet mérőszáma az átlagnál nagyobb értékű.
Az 1993-as statikus körzeti versenyképességben 25, a dinamikusban 20, az 1999-es statikus körzeti versenyképességben 33, a városi elemzésben 27, a községek vizsgálata szerint pedig 33 kistérség jellemezhető komplex versenyelőnnyel.
Az országban csupán hat ilyen kistérségben jobb a helyzet minden szempontból a vidéki átlagnál. Közülük öt dunántúli: Székesfehérvár, Mór, Komárom, Várpalota, Győr, egy észak-magyarországi: Eger körzete.
Ellentétes pólus az a 14 kistérség, amely minden vizsgált szempontból komplex versenyképességi hátrányban van: Edelény, Encs, Szerencs, Szikszó és Pétervására, az Alföldről Berettyóújfalu, Nagykálló, Tiszavasvári, Vásárosnamény, Tiszafüred, Kunszentmiklós, Bácsalmás, Sarkad és Kistelek.
Számos térségnél élesen szétválik a dinamikus és statikus versenyképesség. Például Enying, Pápa, Kisbér, Sümeg, Tab, Tét, Vasvár egyetlen statikus elem szerint sincs a versenyképességi élmezőnyben, de dinamikus közelítésben komplex versenyelőnyös térségeknek minősülnek. Ez a csoport a dunántúli belső perifériák felzárkózását jelzi. Ellentétes folyamatokra utal, amikor a statikus mérőszámok alapján komplex versenyelőnyt mutat egy térség, bár a dinamikus elemzés szerint nincsenek az élmezőnyben, mint Dunakeszi, Dunaújváros, Esztergom, Sopron, Szentendre, Szombathely, Tata, Vác és Veszprém térsége. Ezek már a kilencvenes évek elején-közepén viszonylag kedvező helyzetben voltak, amit máig megtartottak ugyan, de kiugró fejlődést nem mutatnak.
Érzékelhető stagnálást jelez, hogy egy-egy térség 1993-ban még a komplex versenyelőnyös csoportban szerepelt, de azt követően kikerül onnan. Ilyen a tanulmány szerint két turisztikai központ: Hajdúszoboszló és Siófok körzete. Sajátos típus Gyöngyös térsége, ahol kizárólag a városi elemzés mutat komplex versenyelőnyt. Ezzel ellentétben az ország középső zónájában több olyan kistérség van (Aszód, Bicske, Dorog, Gyál, Paks, Rétság), ahol kizárólag a kistérségek községei kerülnek ebbe a kitüntetett pozícióba.
>> Északnyugattól
délkelet felé
A kistérségi statikus (1999-re vonatkozó), illetve különösképpen a dinamikus (az 1993-1999-es periódusbeli növekedést elemző) versenyképesség térszerkezete (3. és 4. ábra) északnyugat-délkelet kettőséget mutat, amely erőteljesen hasonlít a hazai térszerkezeti fejlettségi-fejlődési tagoltságot feltáró vizsgálatokhoz.
Pest megye kistérségeinek többsége egy vagy több szempontból is versenyelőnyös helyzetű (ez alól csak Dabas, Nagykáta és Cegléd körzete kivétel). A megye kistérségi versenyképességi tagozódását egyértelműen uralja a fővárosi agglomerációs zóna és a megye periferikus térségeinek kettőssége. Míg az előbbi övezetben a statikus versenyképességi helyzetben mutatkozik versenyelőny, az utóbbiak főként a dinamikus versenyképesség szempontjából vannak kedvezőbb helyzetben. Különösen feltűnő ez a kettősség a szobi kistérségnél. Az agglomerációs térségekben - dinamikus közelítésben - kedvezőtlen a demográfiai-korszerkezeti mutató, ami nagy valószínűséggel a szuburbanizációs népességárammal kapcsolatos, mivel e zóna aktív korú népességének aránya nem nőtt.
A közép-dunántúli régióban is jelentős többségben vannak az egy vagy több szempontból versenyelőnyt felmutató kistérségek (a már említett, minden elemében komplex versenyelőnnyel jellemezhető Székesfehérvár, Mór és Komárom kistérsége). Komárom-Esztergom megye átmenetet mutat Pest és Győr-Moson-Sopron dinamikus zónája között, 1999-ben a megye minden kistérsége és községe is versenyelőnyös helyzetű. Fejér megye kiugró dinamikájú térségei ellenére is éles megosztottságot, "mini" észak-dél megosztottságot jelez. Veszprém szintén tagolt: Tapolca kistérsége máig "depressziós" jegyeket mutat, ellenben a tipikusan belső perifériának látszó sümegi térségben a dinamikus elemzés felzárkózást jelez.
A Nyugat-Dunántúl egyértelmű dinamizmusát jelzi az, hogy 1993-hoz képest 1999-re egyetlen versenyképességi komponensben sincs visszaesés: vagy javultak a térségek jellemzői, vagy megtartották a korábbi pozíciókat. Győr-Moson-Sopron megyében figyelemre méltó, hogy minden körzeti periféria (község) versenyelőnyös helyzetű. Győr az országos összevetésben is az egyik legjobb helyzetű térség. Sopronról - mint az átalakulás kezdetén kialakult előnyeit tartó, de nem kiugróan gyors fejlődésű térségről - már volt szó. Vasban - ami teljesen egyedi a megyék közül - minden kistérség versenyelőnyös a dinamikus vizsgálat szerint (az 1993-1999 közötti növekedésben). Szentgotthárd teljes megújulása, valamint Körmend, Kőszeg és Sárvár körzetének javuló jövedelempozíciója (termelékenysége) külön is említést érdemel. Zalában a megyeszékhely kisrégiója valamivel jobb helyzetű Nagykanizsa térségénél, a többi meglehetősen ellentmondásos, labilis helyzetű.
A Dél-Dunántúlra jellemző leginkább, hogy a versenyelőny egy-egy elszigetelt központra szűkül (például Pécs, Paks, Szekszárd), de ezekben sincs kedvező irányú elmozdulás a dinamikus versenyképességben. A régióban még leginkább a korszerkezeti, demográfiai mutatókban látszanak bizonyos lehetőségek, amelyeknek köszönhetően nincs olyan térség, amely minden szempontból komplex versenyhátrányban lenne. Baranya és Tolna minden térsége lényegében stagnál (relatív értelemben), Baranyában a községek leszakadása a legszembetűnőbb (még Pécs körzetében is).
Észak-Magyarország súlyos és átfogó válsághelyzetének oldódását ma még lényegében csak a dinamikus versenyképességi elemek jelzik (ez alól Miskolc térsége látványos kivétel). Az abaúji térség teljes versenyhátrányával ellentétben a dinamika mind Hevesben, mind Nógrádban viszonylag kiterjedt, Eger térsége egyértelműen kiválik a régióból, Nógrádban a megyeszékhelyet maga mögé utasítja Rétság és Balassagyarmat térségének fejlődése (a salgótarjáni térség város-község relációban is erősen megosztott).
A vizsgálatok szerint összességében még ma is Észak-Alföld a legnagyobb nehézségekkel küszködő régió. Szabolcs-Szatmár-Beregben például egyetlen dimenzióban sem mutatható ki versenyelőnyös térség (az elemzés nem erősíti meg Nyíregyháza többek által igazoltnak vélt dinamikáját sem, vélhetően azért, mert e térségben a relatíve gyors népességnövekedés következtében nem javulnak a különböző fajlagos jellemzők). Debrecent kivéve nem kedvező a kép Hajdú-Biharban sem. Jász-Nagykun-Szolnokban a megyeszékhely kedvezőtlen dinamikus mutatói figyelmeztetőek (az ellentétes típust Jászberény kistérsége képviseli, ahol a statikus jellemzők versenyhátrányosak, de a dinamika versenyelőnyt jelez). A régió középső zónája - az itteni belső periféria - stagnálására utal az, hogy Hajdúszoboszló, Törökszentmiklós, Karcag, valamint Polgár 1999-re rosszabb helyzetbe került, mint volt az évtized elején.
A Dél-Alföld helyzete sem tűnik sokkal kedvezőbbnek. A régió vitathatatlan központja, Szeged dinamikus versenyképessége is kedvezőtlen - többé-kevésbé hasonlóan más megyeszékhelyekéhez, így az említett Szolnokhoz, valamint Békéscsabához és Kecskeméthez. Békés megye különleges vonása az, hogy egyetlen dimenzióban és térségben sincs az átlagnál magasabb termelékenységű (jövedelem/adózó) pozíció, itt is legfeljebb a foglalkoztatottsági vagy demográfiai komponens enyhít valamit a hátrányokon. Bács-Kiskunt szintén az egyik legkedvezőtlenebb helyzetű megyének mutatja a vizsgálat. Ahogy azt több korábbi vizsgálat jelezte: ebben a megyében feltételezhető leginkább, hogy a számításban használt adóköteles jövedelem "lefelé" torzít a megye tényleges gazdasági-jövedelmi helyzetéhez képest.
A kutatók összegzésképpen megállapítják, hogy a magyar régiók versenyképessége az Európai Unió régióival összevetve igen gyenge. Négy magyar régió található az uniós mezőny végén. Még az itthon kiemelkedően sikeresnek tartott Nyugat-Dunántúl is gyengének tekinthető európai összehasonlításban. Egyedül Közép-Magyarország sorolható be a harmadik harmad közepére, Budapest pedig önmagában a középmezőnyben helyezkedik el, és versenyképessége javul.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.