BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Variációk közös feladatellátásra

Az önkormányzati korszerűsítés alapvető elemeként értékeli a belügyi tárca a települések közös feladatellátását. A kötelezően létrehozandó kistérségi társulások kialakításához azonban kétharmados törvény kell, így a minisztérium ágazati stratégiája többféle lehetőséggel is számol.



Az önkormányzati rendszer modernizációjának lényegi eleme a települési együttműködés ösztönzése, a feladatok kistérségben, illetve társulásban történő ellátása - határozza meg a Belügyminisztérium 2006-ig szóló ágazati stratégiája, amelyet a tavaly novemberi kormányhatározat végrehajtásaként dolgoztak ki. A dokumentum célja, hogy kijelölje a tárca hároméves időszakra tervezett fejlesztési irányait, és a megvalósításhoz szükséges program leglényegesebb elemeit.

A térségi együttműködés különösen az alacsony lélekszámú, kis teljesítőképességű önkormányzatok számára lenne kiemelten fontos. A munkaanyag szerint reformértékű változás a komplex kistérségek létrehozásától várható, amelyek a jelenleginél gazdaságosabban és szakszerűbben szolgálnák ki az állampolgárokat. Ezek a kistérségi társulások alkalmasak lennének önkormányzati, illetve közszolgáltatási feladatok, területfejlesztési funkciók, valamint államigazgatási feladatok közös ellátására. Ennek megvalósításához azonban kétharmados törvény szükséges. A kistérségi társulások kialakításának másik változata a szabad társulás elvén alapul. Ez esetben is előírható, hogy a kistérség határain belül egy komplex társulás működhet, és egy önkormányzat csak egy társulásnak lehet tagja. Ehhez nincs szükség minősített parlamenti többségre. A társulási törvény meghatározhatja a fő feladatköröket, amelyeket elláthatnak a társulások, ezek létrehozatala azonban az önkormányzatok szabad elhatározásán alapul. E változat esetén a törvény nem írhat elő kötelező feladatokat. A közös feladatellátás - vagy az ahhoz közeli állapot az egész országban - csak hosszabb távon alakulhat ki.

A területfejlesztés karakterisztikus kistérségi szerepkör, amelyet a komplex társulások is elláthatnak. A másik megoldás a kistérségi területfejlesztési tanács önállóan történő működtetése. (Jelenleg biztosnak látszik, hogy egyelőre ez utóbbi lehetőség valósul meg. Az Országgyűlés a héten kezdte tárgyalni a területfejlesztési törvény módosítását, amely a kistérségi fejlesztési tanácsok létrehozását tartalmazza - a szerk.)

A kistérség harmadik meghatározó funkciója az államigazgatási feladatok ellátása. Kistérségi keretekben - a jelenleg a körzetközponti jegyző hatáskörébe tartozó ügyeken túl - a gyakori, speciális szakértelmet és fejlett technikai hátteret igénylő államigazgatási hatásköröket lenne szükséges ellátni. A szervezeti kereteket illetően két megoldás vizsgálható: a kistérségi közigazgatási hivatalok létrehozása, vagy a jelenlegivel azonos módon a körzetközponti jegyzők hatáskörének megerősítése. Az anyag szerint ez utóbbi esetben indokolt a jegyzők jogállásának módosítása, hogy az államnak megfelelő ráhatása lehessen az államigazgatási feladatok ellátásának irányítására.

A kistérségi rendszer akkor válhat teljessé, ha kezeli a városok térségi feladatait is. Ez egyrészt azt jelentené, hogy a kistérséghez tartozó települések a térségi közszolgáltatások tekintetében rábízzák magukat a központra, és párhuzamos intézményeket nem létesítenek. Másrészt a központnak is úgy kell alakítania intézményeit, hogy azok szolgáltatásai összhangban álljanak az egész kistérség igényeivel.

A nagyvárosok speciális helyet foglalnak el a településhálózaton belül, ezek esetében speciális térségszervezési feladatok jelentkeznek. A vonzáskörzeti önkormányzatokkal való együttműködés a nagyvárosok szemszögéből a gazdaságfejlesztésben, a munkahelyteremtésben, a térség versenyképessé tételében nyilvánul meg.



Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.