A színfalak mögött az uniós miniszteri tanács szavazási rendszerének átalakítása az egyik legfőbb téma Bertie Ahern ír miniszterelnök most zajló európai körútján, amelynek során szerdán Budapestre is ellátogat. A soros elnöki tisztet betöltő ország kormányfője a félév-záró brüszszeli csúcstalálkozó előtti hagyományos "túráján" (tour des capitales) elsősorban azt próbálja kipuhatolni a 24 másik EU-tagország vezetőinél, hogy a kettős többségi döntéshozatali rend hány százalékos népességi és tagállami küszöbökkel elfogadható számukra.
A kérdés azért vált a legfogósabb vitatémává az uniós alkotmány lassan véghajrába forduló egyeztetése során, mert a népességi és a tagállami küszöb egészen nyersen határozza meg egy-egy ország érdekérvényesítő erejét az uniós döntéshozatali folyamatban. Arról már nincs vita, hogy a kettős többség rendszere fog életbe lépni - vagyis a miniszteri tanács minősített többséggel meghozandó döntései akkor tekinthetők majd elfogadottnak, ha a tagállamok bizonyos százaléka támogatja őket, és az uniós népesség általuk képviselt százaléka is meghalad egy bizonyos szintet. Éles összecsapások zajlanak azonban a kulisszák mögött arról, hogy mekkora is legyen ez a két küszöbérték.
Magyarország - és 12 másik kicsi vagy közepes méretű tagállam - azt szeretné, hogy a két küszöbérték azonos legyen. Ha pedig még abban is választani kell, hogy milyen szinten álljon be ez az azonosság, akkor hazánk az 55-55 százalékos formulát támogatja (tehát a 25 tagállam 55 százalékának, vagyis 14 tagállamnak a támogatása legyen minimális követelmény egy döntés megszületéséhez, de csak akkor, ha ez a 14 tagállam egyúttal az unió népességének legalább 55 százalékát is képviseli).
Hivatalos javaslatként csupán a tavaly véget ért konvent által javasolt 50 százalékos tagállami és 60 százalékos népességi küszöb rendszere szerepel a tárgyalóasztalon, amely azonban a kicsi és közepes tagállamok zöme mellett Lengyel- és Spanyolországnak is elfogadhatatlan. A történet ugyanis valójában arról szól, hogy hány és mekkora tagállam képes egy döntés meghozatalát blokkolni tudó kisebbséget összeadni. A konvent javaslata szerint csupán a négy legnagyobb tagállam (Anglia, Német-, Francia- és Olaszország) lenne képes arra, hogy valamelyikük két másik naggyal összefogva további tagállamok bevonása nélkül is meg tudjon akadályozni egy-egy döntést. Ez a lehetőség a kicsik és a közepesek előtt persze semmilyen elfogadható százalékaránynál nem lenne adott, de számukra sem mindegy, hogy Lengyel- és Spanyolország bekerül-e a kiváltságos "négyek" közé, vagy nem. Ha ugyanis a népességi küszöböt 66 százalékra emelik, akkor már Madrid és Varsó is képes pusztán két másik naggyal öszszefogva blokkolni.
A Le Figaro francia lapban megjelent 55-65 százalékos küszöbről szóló javaslat ennek megfelelően a nagyok érdekeit tükrözi, még akkor is, ha egy kiegészítő feltétel szerint a hat nagy közül további szövetségesek találása nélkül csak négy tudna együtt blokkolni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.