BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nőnek az autósok terhei

Jelentősen változik holnaptól a regisztrációs adó mértéke: ekkor lép ugyanis hatályba a március 30-i dátummal kihirdetett módosított jogszabály. Elsősorban a korszerű, Euro 3-as besorolású, többnyire új autókat forgalomba helyezők számíthatnak adónövekedésre; a most hatályban lévő tételekhez képest mindössze egyetlen kategóriában csökken a fizetendő adó, az öszszes többiben (esetenként jelentősen) nő.

A legkisebb eltérés - 30 ezer forint - a kisautók esetében tapasztalható, a legnagyobb - 1,160 millió forintos - különbözetet a nagyméretű kocsik forgalomba helyezőinek kell megfizetniük.

Az Euro 2-es vagy ennél roszszabb besorolású használt autóknál a nyolc kategória közül négyben csökken, ugyanannyiban nő a regisztrációs adó. A legjobban azok járnak, akik 1801-2000 köbcentis benzines (vagy 2001-2500 köbcentis dízeles) autót vásárolnak, nekik holnap 790 ezer forinttal kevesebbet kell fizetniük, mint ma. A legnagyobb régi kocsik vevőinek viszont az eddigi 1,6 millió helyett 2,7 millió forintos kötelezettséggel kell számolniuk.

Mivel már hetek óta lehet tudni az adóváltozásról, feltételezhető volt, hogy a kereskedőknél érezhető lesz az új helyzetre való készülődés. Semmi sem igazolta azonban ezt, a márkakereskedők egymásnak ellentmondó tapasztalatokról számoltak be lapunknak az utóbbi hetek forgalmát illetően. A Ford nem készül jelentősebb "árkiigazításra", és az év eleje óta folyamatosan élénk keresletnek örvendhet - mondta az importőr pr-vezetője, Madarász György, hozzáfűzve: az első negyedévben 79, áprilisban pedig 25 százalékkal több személygépkocsit adtak el, mint az elmúlt év azonos időszakában. Az Opel-márkakereskedés, a kiváló áprilist záró Schiller Opel viszont inkább a kereslet csökkenését tapasztalja május elseje óta, s úgy látják, a vevők is várják az új árlistát. A FIAT-képviselet is a vevők kivárását tapasztalja a várakozásokat meghaladó első negyedév után. Az importőr 17-én adja ki az új árlistát, amely kategóriánként eltérő mértékű, "kisebb-nagyobb" áremelkedést fog tartalmazni.

A Porsche Hungária részéről azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a Skoda forgalma fellendült májusban, míg a Volkswagenek iránt éppen most csökkent némileg az érdeklődés. Az Audi-értékesítés is áprilisban volt kiemelkedő, most inkább szokványos az üzletmenet. A SEAT-eladások sem térnek el a megszokottól. A Suzuki-kereskedők forgalma májusban azért esett vissza, mert a Magyar Suzuki által meghirdetett akció különösen erős áprilisi forgalmat gerjesztett - tudtuk meg.

A használt autókat forgalmazók képviseletében Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének elnöke arról számolt be, hogy továbbra sem értenek egyet a regisztrációs adó bevezetésével. Jóslataiknak megfelelően töredékére zuhant vissza a használt autók behozatala, s 60-80 kereskedő szüntette már be a tevékenységét. Úgy véli, a költségvetés sem jár jól, számításai szerint nem lesz meg a várt több mint 60 milliárdos bevétel. (BJA-DK)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.