BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A munkakihelyezés ma a sláger

Az elmúlt napokban több re-gionális szolgáltató központ magyarországi létesítését jelentették be külföldi cégek - bizonyítva vonzerőnket ezen a területen. Ezzel egybevág egy friss európai felmérés eredménye, és így látja a helyzetet a téma szakértője is.

Folyamatos a külföldi befektetők érdeklődése regionális szolgáltató központok létesítése iránt a Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Kht.-nál, amelynek közreműködésével települt Magyarországra az ilyen központok majd fele. Az ITDH lapunkkal közölte: a folyamatok egybevágnak annak az európai felmérésnek az eredményével, amelyet az UNCTAD készített, közösen a Roland Berger stratégiai tanácsadó céggel. E szerint térségünkben a legvonzóbb célpont Magyar- és Lengyelország, továbbá Románia.

Térségünk jól állja a sarat: az európai cégek által külföldön létesített regionális szolgáltató központok 22 százalékának színhelyéül Kelet-Európát választották; Nyugat-Európa 29 százalékot vonzott. Ázsia is kedvelt: ezen belül India, amely a kontinens 37 százalékos részesedésének zömét adja. Latin-Amerikának nyolc százalék jut, de a felmérés szerint egyre komolyabb vetélytárssá növi ki magát.

Ma is fontos üzletág az outsourcing, s egyre fontosabbá válik - véli Németh Katalin, az ITDH projektmenedzsere. Az UNCTAD felmérése szerint ez ideig az európai cégek negyven százaléka kezdte meg ezt a fajta tevékenységkihelyezést. A megkérdezett vállalatok több mint fele úgy nyilatkozott, az elkövetkező két évben tervez ilyen lépést. Egyelőre a brit, a Benelux államokbeli és a német cégek kedvelik a leginkább a módszert. Az összes külföldön létesített regionális szolgáltató központ 90 százaléka nekik köszönhető, ezen belül kiemelkedő - több mint 60 százalékos - a brit cégek részaránya. Ugyanakkor ez a tevékenység még nem annyira elterjedt, mint az USA-ban, s a megkérdezett vállalatok szerint nem is válik olyan általánossá a jövőben sem. (Magyarországon arányaiban jelentős az amerikai regionális szolgáltató központok aránya.)

Az ITDH projektigazgatója lapunknak arra is rámutatott, hogy az ilyen központoknak viszonylag csekély - átlagosan néhány milliótól pár tízmillió euróig terjedő - a beruházási értéke, ám kiemelkedően jelentős munkahely-teremtési funkciót töltenek be. Nem szólva arról, hogy azoknak a friss diplomásoknak kínálnak munkalehetőséget, akiknek a körében magas a munkanélküliség. Például a fővárosban a diplomások körében 11 százalékos a ráta, s az eddig Magyarországon létesített regionális szolgáltató központok zöme Budapesten található. A fiatal diplomások számára az is vonzó, hogy nemzetközi környezetben is tapasztalatot szerezhetnek, speciális tudásra tehetnek szert, és nem utolsósorban lehetőségük nyílik külföldi karrierépítésre - vonja meg tapasztalatait a projektmenedzser. Igaz, többségük számára ez a munka ugródeszka, tapasztalatszerző lehetőség, mondja, hozzátéve: az itt megtelepedett külföldi központok mégsem panaszkodnak a magas fluktuációra.

Az outsourcing mellett döntő cégek helyszínválasztásában nem csak az úgynevezett kemény tények - mint a költségek, a rendelkezésre álló munkaerő színvonala és az időeltolódás - játszanak szerepet. A felmérésből kiderül: befolyásolja a döntéseket a többi közt a versenytársak követésének igénye, a célország önpromóciója, a külföldi leányvállalatok cégen belüli lobbimunkája.

Ami a regionális szolgáltató központok tevékenység szerinti felosztását illeti, a felmérés rámutat: a szolgáltatások szinte teljes spektruma szóba jön, kezdve a back-office munkától a front-office tevékenységig. A legnépszerűbb területek: a pénzügyi, a könyvelői, az it-támogatói és a humánerőforrás-szolgáltatás. Ezek adják az összes, az európai cégek által eddig külföldön létesített regionális szolgáltató központok hatvan százalékát. A megkérdezettek harmada front-office szolgáltató központokat létesített eddig határain túl, a többi közt call centereket.

Az eredménnyel elégedettek a cégek. Mintegy 80 százalékuk sikeresnek ítéli projektjét, s csak háromszázalékos a sikertelenségi arány. Az ok sokrétű. Az egyik a költségmegtakarítás: a megkérdezettek zöme 20-40 százalékos visszafogásról számolt be (ami jóval meghaladja várakozásaikat). Emellett az outsourcing nyomán minőségben és mennyiségben is javult szolgáltatásuk.

Google News Világgazdaság
A legfrissebb hírekért kövess minket a Világgazdaság.hu Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.