BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A munkakihelyezés ma a sláger

Az elmúlt napokban több re-gionális szolgáltató központ magyarországi létesítését jelentették be külföldi cégek - bizonyítva vonzerőnket ezen a területen. Ezzel egybevág egy friss európai felmérés eredménye, és így látja a helyzetet a téma szakértője is.

Folyamatos a külföldi befektetők érdeklődése regionális szolgáltató központok létesítése iránt a Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Kht.-nál, amelynek közreműködésével települt Magyarországra az ilyen központok majd fele. Az ITDH lapunkkal közölte: a folyamatok egybevágnak annak az európai felmérésnek az eredményével, amelyet az UNCTAD készített, közösen a Roland Berger stratégiai tanácsadó céggel. E szerint térségünkben a legvonzóbb célpont Magyar- és Lengyelország, továbbá Románia.

Térségünk jól állja a sarat: az európai cégek által külföldön létesített regionális szolgáltató központok 22 százalékának színhelyéül Kelet-Európát választották; Nyugat-Európa 29 százalékot vonzott. Ázsia is kedvelt: ezen belül India, amely a kontinens 37 százalékos részesedésének zömét adja. Latin-Amerikának nyolc százalék jut, de a felmérés szerint egyre komolyabb vetélytárssá növi ki magát.

Ma is fontos üzletág az outsourcing, s egyre fontosabbá válik - véli Németh Katalin, az ITDH projektmenedzsere. Az UNCTAD felmérése szerint ez ideig az európai cégek negyven százaléka kezdte meg ezt a fajta tevékenységkihelyezést. A megkérdezett vállalatok több mint fele úgy nyilatkozott, az elkövetkező két évben tervez ilyen lépést. Egyelőre a brit, a Benelux államokbeli és a német cégek kedvelik a leginkább a módszert. Az összes külföldön létesített regionális szolgáltató központ 90 százaléka nekik köszönhető, ezen belül kiemelkedő - több mint 60 százalékos - a brit cégek részaránya. Ugyanakkor ez a tevékenység még nem annyira elterjedt, mint az USA-ban, s a megkérdezett vállalatok szerint nem is válik olyan általánossá a jövőben sem. (Magyarországon arányaiban jelentős az amerikai regionális szolgáltató központok aránya.)

Az ITDH projektigazgatója lapunknak arra is rámutatott, hogy az ilyen központoknak viszonylag csekély - átlagosan néhány milliótól pár tízmillió euróig terjedő - a beruházási értéke, ám kiemelkedően jelentős munkahely-teremtési funkciót töltenek be. Nem szólva arról, hogy azoknak a friss diplomásoknak kínálnak munkalehetőséget, akiknek a körében magas a munkanélküliség. Például a fővárosban a diplomások körében 11 százalékos a ráta, s az eddig Magyarországon létesített regionális szolgáltató központok zöme Budapesten található. A fiatal diplomások számára az is vonzó, hogy nemzetközi környezetben is tapasztalatot szerezhetnek, speciális tudásra tehetnek szert, és nem utolsósorban lehetőségük nyílik külföldi karrierépítésre - vonja meg tapasztalatait a projektmenedzser. Igaz, többségük számára ez a munka ugródeszka, tapasztalatszerző lehetőség, mondja, hozzátéve: az itt megtelepedett külföldi központok mégsem panaszkodnak a magas fluktuációra.

Az outsourcing mellett döntő cégek helyszínválasztásában nem csak az úgynevezett kemény tények - mint a költségek, a rendelkezésre álló munkaerő színvonala és az időeltolódás - játszanak szerepet. A felmérésből kiderül: befolyásolja a döntéseket a többi közt a versenytársak követésének igénye, a célország önpromóciója, a külföldi leányvállalatok cégen belüli lobbimunkája.

Ami a regionális szolgáltató központok tevékenység szerinti felosztását illeti, a felmérés rámutat: a szolgáltatások szinte teljes spektruma szóba jön, kezdve a back-office munkától a front-office tevékenységig. A legnépszerűbb területek: a pénzügyi, a könyvelői, az it-támogatói és a humánerőforrás-szolgáltatás. Ezek adják az összes, az európai cégek által eddig külföldön létesített regionális szolgáltató központok hatvan százalékát. A megkérdezettek harmada front-office szolgáltató központokat létesített eddig határain túl, a többi közt call centereket.

Az eredménnyel elégedettek a cégek. Mintegy 80 százalékuk sikeresnek ítéli projektjét, s csak háromszázalékos a sikertelenségi arány. Az ok sokrétű. Az egyik a költségmegtakarítás: a megkérdezettek zöme 20-40 százalékos visszafogásról számolt be (ami jóval meghaladja várakozásaikat). Emellett az outsourcing nyomán minőségben és mennyiségben is javult szolgáltatásuk.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.