Ivica Todoric, az Agrokor konszern elnöke hétfőn jelentette be, hogy a Fonyódi ásványvíz és a Gino márkanevű családi fagylaltot gyártó Baldauf Kft. 20 millió euróba kerülő megvásárlásával a legnagyobb horvát élelmiszer-ipari vállalat Magyarországra is megérkezett. A tavaly 1,2 milliárd eurós forgalmat lebonyolító cégcsoport, amelynek egyes márkái tíz éve piacvezetők Horvátországban, már a nyolcvanas években üzleti kapcsolatokat alakított ki Magyarországgal: eddig magyar élelmiszer-ipari nyersanyagokat, késztermékeket forgalmaztak a horvát piacon.
A magyar akvizíciók az Agrokor számára más országok kapuit is megnyitják: a horvát piac 82 százalékát lefedő Jamnica forrásvíz ugyanis a Mol teljes benzinkúthálózatában elérhető lesz, míg a Fonyódi ásványvizet Horvátországban és Bosznia-Hercegovinában is értékesíteni szeretnék. Az Agrokor ráadásul szeretne a magyar ásványvízpiacon is az első három közé kerülni, amihez új kutak vásárlására is szükség van, mert az üzletág csak évi 100 millió liter víz eladásával válhat nyereségessé.
Az Agrokor részvénytársaság 1989-es bejegyzésétől számos akvizíciót hajtott végre az élelmiszeriparban. Főként 1991 és 1994 között vásároltak, kihasználva a privatizáció nyújtotta lehetőséget. A gyárak között találhatunk szójatermékek előállítására szakosodott céget, malmot, de a konzorcium része az étolaj, majonéz és margarin területén piacvezető Zvijezda részvénytársaság is.
1994-ben megvették a Konzum kiskereskedelmi láncot is, amely ma már 400 szupermarketből álló hálózatként 95 százalékos földrajzi lefedettségű Horvátországban. Ugyanebben az évben Ivica Todoric bankot is alapított, Zágrábi Hitelbank elnevezéssel, de részesedése van a zágrábi Hotel Operában is.
A regionális terjeszkedés évek óta tart: 2000-ben az Agrokor megvásárolta a Sarajevski Kiseljakot, a legnagyobb bosnyák ásványvízgyártó céget, sikertelen kísérletet tett a szlovén Radenska megszerzésére, és tárgyalásokat folytat a szerbiai Knjaz Milos megvásárlásáról.
A jégkrémpiacon hasonlóan gyors ütemű terjeszkedésre rendezkedett be a cég. A horvát zászlóshajó, a Ledo 1994-es megszerzését követően a gyár márkái piacvezetők lettek Horvátországban, de saját Ledo-értékesítő hálózata van Szerbiában, Bosznia-Hercegovinában és Szlovéniában, valamint erős pozíciót vívtak ki maguknak a többi volt jugoszláv államban is. Az Agrokor által gyártott jégkrémalapanyagokat Magyarországra és Belgiumba is exportálják.
Amikor 2000-ben 170 millió eurós EBRD-kölcsön vettek fel, az Agrokor stratégiájában már a regionális márkák kiépítése szerepelt. A termék portfóliójában leginkább az Unileverhez hasonlítható konszern nem titkolt célja, hogy a térségben komoly versenytársa legyen a multinacionális cégeknek, megszerezve akár a vezetést is.
Ennek jegyében 2000-ben Ledo Citluk néven Bosznia-Hercegovinában is megkezdték a Ledo márkájú jégkrémek gyártását, 2003-ban pedig megszerezték a legnagyobb szerb jégkrém- és fagyasztott termékeket gyártó Frikom 55,49 százalékos tulajdonrészét. A belgrádi cég termékei a szomszédos országokban már jelen vannak, s a tervek szerint hamarosan Magyarországon is bevezetik azokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.