BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Brüsszel a költségvetés ura

A pénzügyminiszterek tanácsának tavaly novemberben nem volt joga, hogy felfüggessze a túlköltekező francia és német kormány elleni fellépést és az Európai Bizottság által kezdeményezett szankciós eljárást - mondta ki tegnapi határozatában az Európai Bíróság. A döntéssel növekedett Brüsszel hatalma a tagállamokkal és a kormányaikkal szemben.

A 3 százalékos deficit/GDP plafont az idén várhatóan harmadik évben túllépő franciák és németek elleni eljárás ügyében a miniszteri tanács nem térhet el az alapszerződésben lefektetett szabályoktól - áll az Európai Bíróság határozatának indokolásában. Az ítélkező hatóság a 46 éves fennállásának talán legfontosabb döntésével egyúttal megsemmisítette a pénzügyminisztereknek azt a tavaly novemberi határozatát, amellyel egy időre mentesítették Berlint és Párizst a fenyegető büntetéstől, illetve a milliárdos összegekre rúgó pénzbírságtól.

A stabilitási paktumot ismétlődően megszegő két tagállam elleni szankciós mechanizmus mozgásba hozatalát korábban az Európai Bizottság javasolta a miniszteri tanácsnak. Miután azonban a tagállami pénzügyminiszterek megakasztották a fegyelmező mechanizmust, Brüsszel az unió legfelső jogszolgálati fórumához fordult panaszával. Az Európai Bíróság határozatának tegnapi kimondása után a miniszteri tanács közleményt adott ki, amelyben üdvözölte a túlzott deficitről szóló eljárás egyértelművé tételét, illetve a stabilitási paktum betartásában meglévő bizottsági és tanácsi jogkörök tisztázását. Az érintettek közül a német kormány kényszeredetten üdvözölte a döntést, Párizsban pedig a miniszterelnök és pénzügyminisztere egyaránt kijelentette, hogy a Luxembourgban hozott bírósági határozat nem befolyásolja a kabinetet a fiskális politikájának továbbvitelében.

A határozat mindazonáltal több kérdést támaszt, mint amennyit megválaszol. Az Európai Bizottság pénzügyi kérdésekben illetékes tagja, Joaquin Almunia néhány hete kijelentette, hogy a kormányoknak több időt kellene kapniuk az államháztartásuk rendbetételére, ha alacsony az államadósságuk, és a rendelkezésükre álló időben szerkezeti reformokat hajtanak végre, például privatizálnak, szanálják a nyugdíjrendszert vagy az innovációba invesztálnak. A kijelentést a Bloomberg utólag is úgy értelmezi, hogy az nyitány lehet a stabilitási paktum szigorának lazításáról szóló tárgyalásokhoz. Ennek azonban ellentmondani látszik, hogy alapszerződési okmányról lévén szó, mind a 25 tagállamnak jóvá kellene hagynia a jogi korrekciót, márpedig tavaly novemberben a viszonylag stabil államháztartással büszkélkedő államok (Hollandia, Spanyolország, Ausztria, Finnország) ellenezték a Berlinnek és Párizsnak teendő engedményt. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy az idén újabb euróövezeti államok (például Görög- és Olaszország) is túllépik a 3 százalékos deficit/GPD plafont, amelyet a tíz csatlakozó állam közül hat (Ciprus, Cseh-, Lengyel-, Magyarország, Málta és Szlovákia) át fog hágni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.