Az EU-támogatások közel 79 százaléka juthat 2006 után az elmaradott régiók felzárkóztatására, amennyiben az Európai Bizottság szerdai javaslatát elfogadják a tagországok. Magyarország évi mintegy 3,5 milliárd euróval részesedhetne ebből.
Dacára a nettó befizető országok részéről év közben elhangzott bírálatoknak, a bizottság lényegében kitartott februári javaslata mellett az unió regionális politikájának reformját illetően. A brüsszeli testület továbbra is a februári keretösszeggel számol, és figyelmen kívül hagyta a nettó befizetők azon óhaját, hogy a "gazdag országok" saját hatáskörben dönthessenek a regionális fejlesztés finanszírozásáról. A javaslat 2007-2013 között összesen 336,3 milliárd eurót irányozna elő felzárkóztatási támogatásra, ennek 78,54 százalékát a mai, 1. célkitűzés nevű alapot felváltó "konvergencia-célterületre" szánnák, amibe néhány regionális kivétellel valamennyi kelet-európai új tagállam teljes területe beletartozik.
Az újonnan csatlakozottak szempontjából fontos eredmény, hogy sikerült a szövegbe visszacsempészni azt a ma is létező kitétel, miszerint - bár a fő szabály az, hogy az EU-rész általában 75 százalékos, ám - a kohéziós országoknál indokolt esetben 80 százalékot is elérhet az EU-önrész a költségek finanszírozásában. Lényeges az is, hogy lehetővé teszi adott országon belüli "környezetbarát" közlekedésfejlesztési projektek finanszírozását is.
További fontos vonása, hogy kilátásba helyezi: a tartósan három százaléknál magasabb költségvetési hiányú kohéziós országok felé felfüggeszthetik a támogatások folyósítását. Nincs viszont olyan utalás, ami lehetővé tenné, hogy a kohéziós országoknál fel nem használt keretet más célkitűzésekre át lehetne csoportosítani.
A tervezet szerint a konvergencia-célterület mellett két további fő csomag létezne még. Az egyik az eddigi 2. célkitűzést kiváltó, úgynevezett regionális versenyképességi és foglalkoztatási alap, amelybe egyfelől minden olyan EU-térség beletartozhat, amelyik kiesik a konvergenciakritériumok szűrőjén. Ez a keret lehet forrása a budapesti fejlesztések támogatásának is. Ezek a térségek a célterület keretének 2,85 százalékát kapnák meg azzal, hogy a támogatás e formája átmeneti időszak után fokozatosan megszűnne.
Ugyancsak e csomagba tartozna - fele-fele arányú részesedéssel - a regionális fejlesztési alap (ERFA), valamint a szociális alap is. Az előbbi célja, hogy a versenyképességük és vonzerejük növelésével segítse a régiókat a gazdasági átalakulás előmozdításában, míg az utóbbi az emberi tényezőre összpontosít.
A harmadik csomag az eddigi Interreget felváltó területi együttműködés javítását célzó célterület, amely az unió külső és belső határai mentén fekvő térségek közös fejlesztését hivatott támogatni. A keret a regionális politikai büdzsé 3,4 százalékát (13,2 milliárd eurót) teszi majd ki, és elvárás, hogy kiemelt figyelmet szenteljen a kutatásfejlesztésnek, az információs társadalom elősegítésének, a környezetvédelemnek, vagy például a hatékony vízgazdálkodásnak.
Számítások szerint az új rendszerben Magyarország 2007- 2013 között évi mintegy 3,5 milliárd eurónyi támogatásban (700-800 milliárd forintban) részesülhetne, ami több mint a háromszorosa a tagság első három évében rendelkezésére álló hasonló célú kereteknek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.