Tagállami szintre delegálná vissza a holland EU-elnökség annak eldöntését, hogy mi számít munkaidőnek, és mi nem. Jelenleg egy 1993-as direktíva központilag szabályozza ezt a kérdést az unióban. Hága soros elnökként nagy nyomást gyakorol az Európai Bizottságra, hogy álljon elő a direktíva módosítását célzó javaslattal (javaslattételre közösségi ügyekben kizárólag Brüsszelnek van joga).
Stavros Dimas illetékes bizottsági tag szóvivője szerint Brüszszel "remélhetőleg" szeptember végén állhat elő az irányelv-módosítás tervezetével. Holland elnökségi források az EUobservernek úgy nyilatkoztak, hogy ezt követően már október folyamán szeretnének politikai megállapodásra jutni az ügyről a miniszteri tanácsban, s ha az Európai Parlament is gyorsan előáll véleményével, akkor decemberben meg is születhetne a módosított direktíva.
A kérdés azután került az érdeklődés homlokterébe, hogy az Európai Bizottság egyik 2003-as ítélete kimondta: a régi direktíva értelmében az ügyeleti idő és a készenlét is munkaidőnek számít minden tagállamban. Ez főleg az orvosok és egyéb egészségügyi dolgozók foglalkoztatását drágítja meg uniószerte, s csak a német egészségügy számára évi 1,75 milliárd eurós pluszkiadást jelent, tekintve, hogy a régi direktíva szerint egy héten legfeljebb 48 órát szabad dolgozni (kivéve néhány ágazatot, például a közlekedést).
Az Európai Bizottság egyébként májusban zárta le azt az uniós szintű szakmai konzultációt, amely a direktívamódosítást hivatott előkészíteni. Ezen a Bruxinfo beszámolója szerint három kérdés köré összpontosultak a módosítási igények: a munkaidő definíciója, a munkahét hossza, illetve annak a referencia-időszaknak a meghatározása, amely alapján az átlagos munkaidőt kiszámolják. (VG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.