Ismételt rendeletváltoztatásokkal orvosolná a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium (KVM) a termékdíjas törvény legutóbbi módosítását, amely kizárja a lakossági szelektív hulladékgyűjtésből a magánvállalkozásokat. A változtatás szerint csak a közszolgáltató cégek által végzett külön gyűjtés tekinthető lakossági szelektív hulladékgyűjtésnek, noha oktatási intézményekben, üzletekben, valamint lakókörzetekben több tucat magáncég is gyűjt különválogatott hulladékot a lakosságtól. A törvényváltoztatás továbbra sem tiltja a magáncégeknek ezt a tevékenységet, ám a jövőben elesnek a lakossági gyűjtésből származó különválogatott hulladék után fizetett magasabb térítéstől, s erre csak a közszolgáltatók maradnak jogosultak.
Az Országgyűlés április végi döntése a korlátozásról felkészületlenül érte a környezetvédelmi tárcát is, amely a törvény végrehajtási rendeletének átírásával kezelné a helyzetet. A KVM múlt héten tette közzé a rendelet tervezetét, amelyből kiderül: a csomagolási hulladékok hasznosításánál az idén az eddigi terveknek megfelelően - az iparban és a kereskedelemben folyó koncentrált gyűjtés mellett - nyolc százalékot kellene a lakossági szelektív hulladékgyűjtésből teljesíteni, ám a 2005-re korábban meghatározott 20 százalék helye kitöltetlen maradt. A tárca illetékesei szerint a korlátozás az idén nem érezteti hatását, mivel az év hátralévő részére már érvényes szerződések vannak, 2005-re pedig a 20 százalék helyett várhatóan egy olyan alacsonyabb arányt határoznak meg a lakossági szelektív gyűjtésre, amely a közszolgáltatók tevékenységével egyedül is teljesíthető. Ennek érdekében - a szükséges egyeztetéseket követően - ősszel ismét módosítanák a törvény végrehajtási rendeletét.
Ugyanakkor a Hulladékhasznosítók Országos Egyesülete (HOE) szerint az alacsonyabb százalék meghatározása a magáncégek hátrányos megkülönböztetését nem oldaná fel - közölte Balatoni Henrik, a szervezet elnöke. A HOE a piaci verseny korlátozására hivatkozva néhány hete az Alkotmánybírósághoz fordult, a szigorúbb megfogalmazás, valamint a lakossági szelektív hulladékgyűjtés arányára vonatkozó adminisztratív előírás eltörlését egyaránt kezdeményezve.
Szakértők attól is tartanak, hogy a bizonytalanság fennmaradása komoly zavart okozhat a szelektív hulladékgyűjtés finanszírozásában - a csomagoláskibocsátók befizetéseinek felhasználásával - kulcsszerepet játszó koordináló szervezeteknél is. A közhasznú társaságoknak ugyanis november közepéig kell meghatározniuk, hogy jövőre mekkora hasznosítási díjat fizetnek a lakossági és a nem lakossági szelektív hulladékgyűjtést végző cégeknek. A pontos követelmények ismeretének hiányában ez a 2005-ös országos hulladékhasznosítási célok teljesülését is veszélyeztetheti.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.