Nem elég, hogy egyre kevesebbet költ Magyarország kutatás-fejlesztésre, de a kutatás-fejlesztést (K F) célzó állami támogatások sem hasznosulnak kellő mértékben, és lassú a "tudásáramlás" a költségvetési kutatóhelyek és a vállalkozások között - állapította meg az Állami Számvevőszék (ÁSZ) a napokban közzétett jelentésében.
Az ÁSZ honlapján olvasható jelentés összefoglalója szerint a számvevőszék először végezte el a K F tevékenység állami támogatásának átfogó, teljesítményszemléletű vizsgálatát. Nem teljesült a 2000. évi kormányzati irányelvekben 2002-re előirányzott 1,5 százalékos GDP-hez mért K F ráfordítási arány, illetve ennek 50 százalékos vállalkozási részaránya, a vállalkozási szféra alacsony mértékű részvállalása miatt; az állami támogatás részaránya 59 százalékos volt - állapította meg az ÁSZ.
A számvevőszék innovációpolitikai stratégia kidolgozását, a K F tevékenység kormányzati feladatainak teljes körű áttekintését javasolta a kormánynak a finanszírozási mechanizmus felülvizsgálatával együtt. Az ellenőrzés megállapításai alapján jogszabályi változtatásokra is szükség van a K F eredmények jobb hasznosulása érdekében - tartalmazza a jelentés Kovács Árpád ÁSZ-elnök által készített összefoglalója. A számvevők megállapították, hogy a 2000 és 2003 közötti időszakban a kutatás-fejlesztésben az alap- és alkalmazott kutatásokat végző költségvetési kutatóhelyek töltöttek be meghatározó szerepet.
Inkább kínálat- és nem keresletvezérelt K F tevékenység volt a jellemző; aminek okai közé tartozik a magyar vállalkozások nem kellő innovációs érzékenysége, továbbá a K F-ben meghatározó részarányú állami megrendelői-támogatói pozíció. Az ÁSZ a K F állami irányítása, koordinációja szempontjából fontos, de nem elégséges előrelépésnek tartja, hogy 2004. január 1-jén a kormányzati feladatok összefogására megalakult a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal. A hivatal feladat- és hatásköre ugyanis nem terjed ki az alapkutatással összefüggő állami feladatokra, és nem érinti az akadémiai törvényben szabályozott szervezetek funkcióit sem.
A számvevőszék hiányosságnak tartja, hogy a K F tevékenység egészét nem szabályozza törvény, csak kormányzati irányelv és a kormányprogramok célkitűzései. Az ellenőrzés szerint az ösztönző törvényi rendelkezések hiánya is hozzájárult az állami támogatás nem kellő hasznosulásához, a költségvetési kutatóhelyek és a vállalkozások közötti lassú tudásáramláshoz. A költségvetési kutatóhelyek alaptevékenységének ellátásához és az állami támogatás elnyeréséhez nem kapcsolódik teljesítményorientált követelményrendszer sem a kutató-fejlesztő intézeteknél, sem a felsőoktatási kutatóhelyeken - fejtette ki az ÁSZ.
Az ellenőrző szerv jelentésében az is szerepel: a K F tevékenység közel 70 százaléka alap- és alkalmazott kutatás, mely kutatói érdekeltség, közvetítő és piaci igény hiányában kevésbé kerül tovább az innovációs láncban. Nem működik megfelelően az alap- és alkalmazott kutatási eredmények továbbfejlesztéséhez a szükséges finanszírozási, érdekeltségi és intézményi rendszer. Az ÁSZ szerint Magyarországon irányítási és koordinálási problémák miatt a kutatás-fejlesztés innovációs szemléletű, a költségvetési kutató-fejlesztő helyek teljesítménye - az alapkutatást végző akadémiai kutatóintézetek és felsőoktatási kutatóhelyek esetében - kevéssé piac- és gyakorlatorientált.
A központi és ágazati kutatási programok eredményességét tekintve az ÁSZ ugyanakkor megállapította: a vizsgált 33 befejezett projektnél 7 új termék és 5 új eljárás jött létre, ami átlagon felüli, 36 százalékos innovációs eredményességet tükröz. (hvg)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.