A nemzeti költségvetési agrártámogatások legalább GDP-bővüléssel arányos, reálértéktartó évenkénti növekedését garantálná az agrárgazdaság fejlesztéséről szóló törvény az idei bázishoz képest - derül ki az FVM-ben készített, tárcaközi és szakmai egyeztetés alatt álló jogszabály-módosítási tervezetből. Magyarország az unióból érkező dotációk mellett összesen 132 milliárd forint nemzeti forrást nyújt az agráriumnak 2004-ben, de egyelőre a kormányváltás miatt is kérdéses, hogy a PM jövőre mekkora tényleges növekedést tart majd lehetségesnek.

Az FVM indoklása szerint az 1997-től hatályos fejlesztési törvény módosítására részben az EU-csatlakozás utáni harmonizációs kötelezettségek miatt van szükség. Másrészt - mint például a támogatási garanciák esetében - az év első felében megtartott nemzeti agrárkerekasztal- (nak) tárgyalások, illetve az ott elfogadott középtávú fejlesztési stratégia állásfoglalásai is változtatásokra kötelezik a kormányt. Mint ismert, a nak-dokumentumot a két ellenzéki parlamenti párt és a hozzájuk kötődő gazdaköri érdekképviselet nem írta alá, így az nem nyugszik politikai konszenzuson.

A módosított törvény a későbbiekben kötelezné a kormányt arra, hogy biztosítsa a társfinanszírozási lehetőséget az uniós támogatások igénybevételéhez. Emellett előírná, hogy a kabinet a nemzeti agrárbüdzsén felül teremtse meg az intézményi és pénzügyi kereteket a mezőgazdaságot sújtó katasztrófajellegű elemi károk enyhítéséhez. Az FVM szükségesnek látná, hogy a kormány szociálpolitikai megfontolásokból támogassa a kisegítő foglalkoztatást és az önellátó gazdálkodást is. Az agrárpiacon pedig a dotációkkal és más állami eszközökkel reális mezőgazdasági és élelmiszer-ipari árszínvonalat kell kialakítania - szögezi le a módosítástervezet.

Az elképzelések szerint az FVM-miniszternek a mezőgazdaság teljesítményéről ezután is évente be kellene számolnia az Országgyűlés előtt, de az elemzés benyújtási határideje változna. A későbbiekben a dokumentumot október 15-ig kellene beterjeszteni az eddigi határozatlan időpont helyett. A most hatályos jogszabály csak azt írja elő, hogy az éves jelentésről - az idén a 2003-as agrárteljesítmény értékeléséről - a következő évi költségvetési törvény beterjesztése előtt a parlamentnek határoznia kellene. Az elmúlt években ugyanakkor többször mulasztásos törvénysértést okozott, hogy az elemzést a képviselők késve vitatták meg, vagy azt az éppen hivatalban lévő kormány be sem nyújtotta az Országgyűlésnek.