A nemzeti költségvetési agrártámogatások legalább GDP-bővüléssel arányos, reálértéktartó évenkénti növekedését garantálná az agrárgazdaság fejlesztéséről szóló törvény az idei bázishoz képest - derül ki az FVM-ben készített, tárcaközi és szakmai egyeztetés alatt álló jogszabály-módosítási tervezetből. Magyarország az unióból érkező dotációk mellett összesen 132 milliárd forint nemzeti forrást nyújt az agráriumnak 2004-ben, de egyelőre a kormányváltás miatt is kérdéses, hogy a PM jövőre mekkora tényleges növekedést tart majd lehetségesnek.
Az FVM indoklása szerint az 1997-től hatályos fejlesztési törvény módosítására részben az EU-csatlakozás utáni harmonizációs kötelezettségek miatt van szükség. Másrészt - mint például a támogatási garanciák esetében - az év első felében megtartott nemzeti agrárkerekasztal- (nak) tárgyalások, illetve az ott elfogadott középtávú fejlesztési stratégia állásfoglalásai is változtatásokra kötelezik a kormányt. Mint ismert, a nak-dokumentumot a két ellenzéki parlamenti párt és a hozzájuk kötődő gazdaköri érdekképviselet nem írta alá, így az nem nyugszik politikai konszenzuson.
A módosított törvény a későbbiekben kötelezné a kormányt arra, hogy biztosítsa a társfinanszírozási lehetőséget az uniós támogatások igénybevételéhez. Emellett előírná, hogy a kabinet a nemzeti agrárbüdzsén felül teremtse meg az intézményi és pénzügyi kereteket a mezőgazdaságot sújtó katasztrófajellegű elemi károk enyhítéséhez. Az FVM szükségesnek látná, hogy a kormány szociálpolitikai megfontolásokból támogassa a kisegítő foglalkoztatást és az önellátó gazdálkodást is. Az agrárpiacon pedig a dotációkkal és más állami eszközökkel reális mezőgazdasági és élelmiszer-ipari árszínvonalat kell kialakítania - szögezi le a módosítástervezet.
Az elképzelések szerint az FVM-miniszternek a mezőgazdaság teljesítményéről ezután is évente be kellene számolnia az Országgyűlés előtt, de az elemzés benyújtási határideje változna. A későbbiekben a dokumentumot október 15-ig kellene beterjeszteni az eddigi határozatlan időpont helyett. A most hatályos jogszabály csak azt írja elő, hogy az éves jelentésről - az idén a 2003-as agrárteljesítmény értékeléséről - a következő évi költségvetési törvény beterjesztése előtt a parlamentnek határoznia kellene. Az elmúlt években ugyanakkor többször mulasztásos törvénysértést okozott, hogy az elemzést a képviselők késve vitatták meg, vagy azt az éppen hivatalban lévő kormány be sem nyújtotta az Országgyűlésnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.