Komoly politikai botrány robbant ki Horvátországban a tervezett Split-Dubrovnik autópálya első szakaszának építésével kapcsolatban. A 37 kilométeres, mintegy 64 milliárd forintnak megfelelő értékű útszakaszt közbeszerzési pályázat nélkül az amerikai Bechtel cégnek ítélte a zágrábi kormány, amit mind az ellenzék, mind a helyi építési vállalkozók súlyos visszaélésnek tekintenek. Ivo Sanader kormánya azzal védekezik, hogy a Karlovac-Split autópályáról szóló, 400 milliárd forint értékű szerződés - amelyet még az előző kormány kötött - a Splittől délre haladó szakaszt is a Bechtelnek ígérte. Az előző közlekedési miniszter, Radimir Cacic ugyanakkor tagadja, hogy elkötelezte volna magát az amerikai cég felé; ellenzéki vélemény szerint a szálak Miomir Zuzul külügyminiszterhez vezetnek, aki korábban washingtoni nagykövet volt, illetve egy magáncég megbízásából lobbitevékenységet folytatott a Bechtel számára.
A zágrábi kormány úgy határozott, hogy az Európai Bizottságot kéri fel döntőbírónak az egyre kényesebb ügyben - írja a Neue Zürcher Zeitung. Mint ismeretes, Brüsszel korábban nehezményezte a román kormány azon döntését, hogy az erdélyi autópálya megépítését - ugyancsak közbeszerzés nélkül - a Bechtelnek ítélte. Az amerikai cég térségbeli sikereit megfigyelők nagyrészt politikai megfontolásokkal magyarázzák: Zágráb így akarja megköszönni az Egyesült Államoknak a szerbek által megszállt Krajina 1995-ös visszafoglalásához nyújtott katonai segítséget, míg Bukarest a megbízható NATO-szövetséges imázsát ápolja.
A Split-Dubrovnik autópálya-beruházás azonban a korrupciós botrányt leszámítva sem "sima ügy". A projekt befejezése igencsak kérdéses, ugyanis nem világos, hogyan lehet előteremteni a parti sávon haladó, éppen ezért különösen drága út költségeit. Az autópályadíjakra aligha lehet alapozni, hiszen már a nemrég átadott Zágráb-Split szakaszt is sok autós elkerüli a borsos díjak miatt. Európai uniós pénzeket pedig csak akkor lehetne biztosítani a projekthez, ha annak nyomvonalát módosítanák; a Triesztből a görögországi Patraszba vezető folyosót Brüsszel kiemelten kezeli, ám nem közvetlenül a parton, hanem Bosznia-Hercegovinán és Montenegrón keresztül kívánja vezetni az utat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.