A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara elnöksége megtárgyalta a kormányzat adózással kapcsolatos elképzeléseit, s megfogalmazta ezzel kapcsolatos középtávú javaslatait.
A BKIK véleménye szerint az adórendszer változtatásait a következő célkitűzések és elvek mentén kell megvalósítani:
>> a magyar vállalkozások versenyképessége növekedjen,
>> a kisvállalkozások adminisztrációs terhei lehetőleg csökkenjenek, általában a vállalkozások és az állampolgárok között növekedjen az adótudatosság. Ennek mentén javasolja a BKIK az adók szegmentáltságának növelését, tehát az egyes önálló közfeladatokra külön jogcímen kerüljenek befizetésre az egyes adónemek, de természetesen integráltan, ami biztosítja az adminisztrációs terhek csökkenését.
>> Csökkenjen és váljon átláthatóvá az adótranszfer, amelyben az egyes földrajzi területek, régiók, más földrajzi területeket, illetve régiókat részben finanszíroznak, illetve az egyes adónemek a beszedéstől eltérő feladatú kiadásnemeket finanszíroznak.
>> Törekedni kell az Európai Unióban szokásos adónemek alkalmazására.
>> Az egyes befizetéscsoportok a következők szerint kerüljenek felhasználásra:
1. Az egészségügyi járulék teljes mértékben az egészségbiztosítást finanszírozza.
2. A nyugdíjbiztosítások legyenek önfinanszírozóak.
3. A személyi jövedelemadó finanszírozza az oktatási, a kulturális és a szociális kiadásokat.
4. A helyi adók - részben szegmentáltan - a helyi közszolgáltatásokat finanszírozzák, a vállalkozásoktól más módon (nyereség- vagy forgalomarányosan) beszedett adók helyi fejlesztési és vállalkozásfejlesztési célokat szolgáljanak.
5. Az általános forgalmi adóból származó bevétel finanszírozza az államigazgatást és az állam működésének kiadásait.
6. A közlekedésfejlesztés és
-fenntartás kiadásait a jövedéki adó bevételei finanszírozzák.
A fentieknek megfelelően a BKIK javasolja, hogy
>> a személyi jövedelemadó legyen kétkulcsos és a jövedelemhatárok valorizációját a törvényhozás hosszú távon biztosítsa.
>> A társadalombiztosításhoz kötődő járulékok fizetési aránya a munkaadóktól egy 4-5 éves program keretében tolódjon át jelentősen a munkavállalók felé.
>> Az általános forgalmi adó legmagasabb kulcsa már 2006-ban csökkenjen legalább 20 százalékra, és 2007-ben - párhuzamosan az EU áfaelszámolási szabályainak várható változásával - csökkenjen tovább 15-16 százalékra. Az áfa jelenlegi magas szintje versenyképtelenné teszi a kiskereskedelmet és így közvetve a magyar termelést, ezért kell már a következő évben csökkenteni a szomszédos országok áfaszintjére. 2007-től azonban az unió terve szerint az áfát minden országban a termelést követően kell elszámolni, így a magyar termelésre rakódó - a németországit jelentősen meghaladó - áfateher legfontosabb piacunkon tesz teljes mértékben versenyképtelenné.
>> A helyi adók területén az iparűzési adót teljes mértékben meg kell szüntetni. A BKIK által preferált megoldás a közszolgáltatásokat az igénybevétellel arányos módon finanszírozó adórendszer, de a BKIK átmenetileg elfogad egy olyan kompromisszumot is, amelyben a helyi kiadások finanszírozása az áfa + egy százalék és a társasági nyereségadó néhány százalékos növelésének kombinációjával oldja meg. Nem ért ugyanakkor egyet a BKIK a német érdekeknek azzal az egyoldalú megvalósításával, mely a társasági nyereségadót akár egészében, akár pedig megbontva két részletben a német adókulcshoz zárkóztatná fel, miközben az áfánál említett 2007-es változás egyértelmű német érdeket valósít meg.
>> A BKIK üdvözli az eva fennmaradását, mint ahogy üdvözölte annak megalkotását is. Ugyanakkor a BKIK továbbra is javasolja az úgynevezett eva + adózási lehetőség megvizsgálását és bevezetését, mert ezzel a termelő és kereskedő kisvállalkozások is jelentős adminisztrációs tehertől megszabadulva tudnának működni.
>> A BKIK javasolja megfontolni, hogy az Európai Unióban szokásos költségelszámolástól eltérő gyakorlatokat (gépkocsi, napidíj, ajándék, telefon és internet) már a következő évben számolja fel a kormány.
>> A BKIK javasolja felülvizsgálni az áfa, illetve a költségvetési intézmények elszámolásából következő azon anomália megszüntetését, mely szerint az egyes költségvetési intézmények nem érdekeltek egyes résztevékenységeik külső vállalkozásokkal való elvégzésében, mivel a mindkét helyen fellépő bérköltséget a vállalkozások esetében az áfateher megnöveli.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.