BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újabb sztrádaalapok ipari hulladékból

Kötelezően írja elő a térségben található ipari hulladékok felhasználását az M3-as és az M35-ös autópálya építésénél a Nemzeti Autópálya (NA) Rt., amellyel összesen 1,2-1,5 millió köbméter, Tiszaújvárosban található ipari pernye válik hasznosíthatóvá. Lapunk úgy tudja, az NA Rt. már el is készítette a módosított építési terveket, s a 2006 végéig megvalósuló beruházások kivitelezői pályáztatását már ennek megfelelően folytatják le. Ezzel párhuzamosan az autópálya-társaság Tiszaújváros önkormányzatával, a hulladék tulajdonosával megállapodott arról, hogy a település 70 forint/kilogramm áron fogja biztosítani az ipari pernyét a kivitelezői tendert elnyerő cégnek, amely lényegesen alacsonyabb, mint ha az építő elsődleges nyersanyagokat használna fel az útalap építéséhez.

Az ipari hulladékok nagyobb mértékű felhasználása a sztrádaberuházásoknál az M6-os autópálya építésénél vetődött fel, s az már eldöntött tény, hogy az M6-os autópálya fővárosi bevezető szakaszának a töltését a Metallochemia gyártelepén felhalmozott veszélyes hulladékok és veszélyes hulladékokkal szennyezett föld felhasználásával építik meg. Az M6-os Dunaújvárosig tartó szakasza koncessziós formában épül meg, így ott nem írható elő kötelező módon ipari hulladékok felhasználása. Ugyanakkor az NA Rt. az első fordulót követően versenyben maradt három pályázót levélben arról tájékoztatta, hogy előnyben részesíti azt, aki az építkezés során a Dunaújvárosban található több millió köbméter kohósalakot használná fel az útalap építéséhez, s erről a hulladékot tulajdonló Ferromarkt Kft.-vel is megegyezést kötött - közölte Erős György. Az IHU Ipari Hulladékhasznosító Kht. vezetője elmondta: a sztrádaberuházásra pályázó cégek megkezdték a felhasználásra vonatkozó tervek kidolgozását, amit az is ösztönözhet, hogy a közelben nem található megfelelő meny-nyiségű elsődleges nyersanyag az építkezéshez. Ezzel párhuzamosan a kht. a M6-os további szakaszaira, valamint a dunaújvárosi Duna-híd és az M8-as sztráda első szakaszára is megkezdte az ipari hulladékok felhasználására vonatkozó javaslatok kidolgozását.

Becslések szerint mintegy 160 millió köbméter pernye, 30-40 millió köbméter kohósalak, valamint több mint egymilliárd köbméter bányameddő van az országban, miközben egy kilométer autópálya építéséhez átlagosan 100 ezer köbméter anyagot kell felhasználni. A fellelhető anyagok nagyobb mértékű felhasználása érdekében a kht. javaslata alapján az NA Rt., és az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság - UKIG (a legnagyobb potenciális felhasználók) a napokban ad megbízást a Magyar Geológiai Szolgálatnak arra, hogy újítsa meg az ipari hulladékokról közel másfél évtizede elkészített országos térképet, amely tartalmazza majd, hogy hol, milyen fajta és minőségű anyag, mekkora mennyiségben áll rendelkezésre. (NIG)

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.