BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A nagyobb cégek bőkezűbbek

A magyarországi vállalatok tavaly összesen 31,6 milliárd forint értékű támogatást nyújtottak nonprofit szervezeteknek. A legbőkezűbbek a legnagyobbak. A támogatást elvetőket vállalatuk gazdasági helyzete is motiválja, de olyan indokokat is emlegetnek, mint az adományok nem a célnak megfelelő felhasználása vagy éppen a túl sok kérelmező. Sokan választják a természetbeni adományokat is, persze saját termékeikből.

A hazai vállalatok elsősorban a gyerekeket, az egészségügyi és a szociális ellátást, az oktatást, a kutatást s a sportot támogatják anyagilag legszívesebben, míg természetbeni juttatásokkal főként az oktatási, a szociális és a kulturális területet segítik. Viszonylag kevesen hoznak anyagi áldozatot a település- és gazdaságfejlesztés, a környezetvédelem, a kultúra és a jogvédelem érdekében - derül ki a Vállalati adományozók, nonprofit szervezeteknek nyújtott vállalati támogatások című kutatásból, amelynek eredményeit ma délután mutatja be a megrendelő, az Esélyegyenlőségi Kormányhivatal Civil Kapcsolatok Igazgatósága.

A hazai vállalatok 68 százaléka vallja magát adományozónak - tavaly összesen 31,6 milliárd támogatást nyújtottak a nonprofit szervezeteknek. A legbőkezűbben az 1 milliárd forintnál nagyobb árbevétellel dolgozó nagyvállalatok: e kör nagyobb arányban, közel négyötöd részben segített. Az átlagoshoz képest jóval kisebb a 20 millió forintot meg nem haladó forgalmú vállalkozások támogatási aktivitása. Körükben a támogatók aránya mindössze 56 százalék volt, s közel egyötödük a jövőre nézve is kizárta a jótékonykodás lehetőségét.

A vállalatok adakozási indítékai között első helyen szerepelt a szolidaritás és a részvét, de meghatározó a személyes kapcsolat, és a támogatott rászorultságának mértéke is. A támogatási döntést egyértelműen a tulajdonos hozza meg a legtöbb vállalatnál, vagy a cég egyik vezetője határoz.

Az elemzés készítője, a Nonprofit Kutatócsoport mélyinterjúkat is készített a vállalati adományozókkal; ezekből kiderült, hogy több esetben a bizalomhiány miatt nem támogatnak a cégek. Vannak, akik az adótörvények miatt nem is tartják gazdaságosnak az adományozást, mások pedig - s ők is sokan vannak - az állam feladatai közé sorolják a rászorulók anyagi segítségét.

"Rájöttünk, hogy a támogatás 30-40 százalékát nem a célra használják fel, hanem az egyéb költségekre, és ebben így nem akarunk közreműködni." Vagy: "Nem tudtunk szelektálni, anynyian kerestek, hogy adjunk támogatást" - szerepel az adományozók elutasításokat maguk után vonó véleményei között. Legfőképpen azonban a vállalat pénzügyi helyzete gátolja az adományozást, míg a második leggyakoribb ok, hogy a tulajdonos, illetve a menedzsment elzárkózása miatt utasítják el a támogatási kérelmeket. Aki azonban segít, sokszor nem pénzzel, hanem természetbeni juttatással teszi. Sokan saját terméküket, vagy szolgáltatásukat ajánlják fel adományként, de a cégek egyharmada a kifejezetten a támogatott kérésének megfelelően vásárolja meg a szükséges árut.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.