Terebélyesedő légi csata az USA és az EU között
A Világkereskedelmi Szervezet (WTO) történetének legnagyobb vitájává fajulhat az USA és az EU - kereset és ellenkereset - formájában benyújtott peres kezdeményezése, a polgári repülőgépek gyártásának szubvencionálásáról. A megfogalmazott kölcsönös vádak könnyen vezethetnek kettős elmarasztaláshoz, és az utasszállító gépek új generációinak kifejlesztéséhez szükséges roppant összegű támogatások jövőbeni tilalmának egyidejű elrendeléséhez.
A vitában az érintett európai kormányok és politikusok - legutóbb Nicolas Sarkozy francia pénzügyminiszter - egy újabb transzatlanti, kétoldalú egyezség kimunkálását sürgették. A két térség 1992-ben már kötött egy megállapodást a polgári repülőgépek gyártási fejlesztésének finanszírozásáról, amelyben a felek rögzítették, hogy mely támogatási formákat milyen értékhatárok között tartanak elfogadhatónak. Az akkori megállapodás - amely tehát csak korlátozta, de nem szüntette meg a szubvenciókat - az Egyesült Államok számára azért nem tartható tovább, mert Washington szerint az EU viszszaélt annak rendelkezéseivel.
A WTO genfi székhelyéhez benyújtott amerikai kereset szerint az Airbus konzorcium négy tagállama, az Egyesült Királyság, Francia-, Német- és Spanyolország 15 milliárd dollárnyi jogellenes támogatást folyósított az új modellek bevezetéséhez. Az amerikai kormány szerint erre vezethető vissza az, hogy az Airbus az eladásokat illetően lekörözte a Boeinget. Az ellenkeresetet benyújtó Európai Bizottság szerint az USA nem kevesebb mint 23 milliárd dollárt juttatott 1992-óta kutatási és fejlesztési támogatás formájában, Brüsszel emellett külön szóvá is tette, hogy Washington állam önmagában hárommilliárd dollárral járult hozzá a Boeing 7E7-es "álomgépének" kifejlesztéséhez. Mint a Financial Times emlékeztet, az amerikai céget vélhetően az aggasztja, hogy egy konkurens európai gép kifejlesztéséhez az érintett kormányok további jelentős összegeket folyósítanak. A lap figyelemre méltónak tartja, hogy a Boeing korábban visszafogottan nyilatkozott az érlelődő konfliktusról, most azonban kormányát támogatva nyíltan a színre lépett.
Vezető EU-politikusok egy része hajlik arra, hogy amerikai választási megfontolásokra vezesse vissza a vita elmérgesedését. Pascal Lamy, a még hivatalba lévő bizottság kereskedelmi ügyekben illetékes tagja azonban úgy fogalmazott, hogy az USA ezzel akarja elterelni a figyelmet a Boeing cég által saját magának okozott hanyatlásért.


