BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Terebélyesedő légi csata az USA és az EU között

A Világkereskedelmi Szervezet (WTO) történetének legnagyobb vitájává fajulhat az USA és az EU - kereset és ellenkereset - formájában benyújtott peres kezdeményezése, a polgári repülőgépek gyártásának szubvencionálásáról. A megfogalmazott kölcsönös vádak könnyen vezethetnek kettős elmarasztaláshoz, és az utasszállító gépek új generációinak kifejlesztéséhez szükséges roppant összegű támogatások jövőbeni tilalmának egyidejű elrendeléséhez.

A vitában az érintett európai kormányok és politikusok - legutóbb Nicolas Sarkozy francia pénzügyminiszter - egy újabb transzatlanti, kétoldalú egyezség kimunkálását sürgették. A két térség 1992-ben már kötött egy megállapodást a polgári repülőgépek gyártási fejlesztésének finanszírozásáról, amelyben a felek rögzítették, hogy mely támogatási formákat milyen értékhatárok között tartanak elfogadhatónak. Az akkori megállapodás - amely tehát csak korlátozta, de nem szüntette meg a szubvenciókat - az Egyesült Államok számára azért nem tartható tovább, mert Washington szerint az EU viszszaélt annak rendelkezéseivel.

A WTO genfi székhelyéhez benyújtott amerikai kereset szerint az Airbus konzorcium négy tagállama, az Egyesült Királyság, Francia-, Német- és Spanyolország 15 milliárd dollárnyi jogellenes támogatást folyósított az új modellek bevezetéséhez. Az amerikai kormány szerint erre vezethető vissza az, hogy az Airbus az eladásokat illetően lekörözte a Boeinget. Az ellenkeresetet benyújtó Európai Bizottság szerint az USA nem kevesebb mint 23 milliárd dollárt juttatott 1992-óta kutatási és fejlesztési támogatás formájában, Brüsszel emellett külön szóvá is tette, hogy Washington állam önmagában hárommilliárd dollárral járult hozzá a Boeing 7E7-es "álomgépének" kifejlesztéséhez. Mint a Financial Times emlékeztet, az amerikai céget vélhetően az aggasztja, hogy egy konkurens európai gép kifejlesztéséhez az érintett kormányok további jelentős összegeket folyósítanak. A lap figyelemre méltónak tartja, hogy a Boeing korábban visszafogottan nyilatkozott az érlelődő konfliktusról, most azonban kormányát támogatva nyíltan a színre lépett.

Vezető EU-politikusok egy része hajlik arra, hogy amerikai választási megfontolásokra vezesse vissza a vita elmérgesedését. Pascal Lamy, a még hivatalba lévő bizottság kereskedelmi ügyekben illetékes tagja azonban úgy fogalmazott, hogy az USA ezzel akarja elterelni a figyelmet a Boeing cég által saját magának okozott hanyatlásért.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.