Miután Magyarországon egyetlen nagyváros vezetése sem vállalta, hogy koncesszióba adja a városi tömegközlekedés üzemeltetését, és hiába juttatta el az Eurobus-Invest számos önkormányzatnak az ajánlatát, a cég vezetése úgy döntött, külföldön próbál referenciát szerezni a menetrend szerinti városi közlekedés piacán - mondta el Keczer László cégvezető, annak hátteréül, hogyan jött az ötlet, hogy Szlovákiában fektessenek be. A 2000-ben létrejött vállalat a román piacot túlságosan kockázatosnak tartotta, Szerbia és Montenegróban pedig még nem kezdődött meg a privatizáció, amikor a befektetési lehetőségekről, a piaci megjelenés esetleges helyszínéről tájékozódtak.

Ezek után esett a választás Szlovákiára, ahol hat pályázatot nyújtottak be, és sikerült két helyi autóbusz-közlekedési társaságot megszerezni. A nagymihályi és az érsekújvári helyi közlekedési rt.-ben (SAD) először 49 százalékos részesedést szereztek, amivel megkapták a menedzsmentjogokat. Miután sikerült befejezni a privatizációs szerződésben vállalt fejlesztéseket, a napokban a tulajdonukba került a többségi részesedést biztosító részvénycsomag.

Eleinte nagyon féltek a szlovákiai polgárok, és előítéletek sokaságával kellett szembesülniük a magyar befektetőknek. Miután azonban azt tapasztalták, hogy az új tulajdonos a helyi igényeknek megfelelően fejleszteni kívánja a menetrend szerinti közlekedést, javult a társaságról kialakult kép. Javított a magyar részvénytársaság reputációján az is, hogy a vállalatok menedzsmentjét helyi szakemberekre bízták, felhasználva helyismeretüket és kapcsolatrendszerüket. Keczer László hozzátette: a helyi munkaerő is fegyelmezett és jól szervezett. Szlovákiában igen magas a munkanélküliség, ezért aki munkába tud állni, a munkavégzéséhez tudása legjavát adja.

Az Eurobus-Invest Rt. közel egymilliárd forint értékű törzstőkeemelést hajtott végre a megvásárolt társaságokban, amelyeket teljes egészében új autóbuszok vásárlására fordítottak. Az utaskiszolgálás színvonalának emelése érdekében 100 millió forintot meghaladó fejlesztéseket hajtottak végere, aminek keretében csipkártyás jegyrendszert vezettek be. A személyszállításban nem lehet gyors megtérülésre számítani, ráadásul a viteldíjak mintegy 40 százalékkal alacsonyabbak a magyarországi szintnél, miközben a gázolaj ára, a járművek beszerzési vagy üzemeltetési költségei és a bérköltség mindössze 20 százalékkal alacsonyabbak, mint itthon - mondta Keczer László. Hozzátette: a befektetett tőke hosszú távon fog megtérülni, és eközben sikerül bebizonyítani, hogy a szolgáltatás színvonala lényegesen emelhető a szakmai befektetők bevonásával, a magántőke megjelenésével. Véleménye szerint a közszolgáltatói szerződésekben korrekt, pontos módon kell rögzíteni a közlekedési társasággal szembeni elvárásokat, ily módon biztosítható az utazóközönség által elvárt szolgáltatás emelkedő színvonala.

Ötéves szerződéseket kötnek Szlovákiában az önkormányzatok és régiók az üzemeltetőkkel. Előbbivel a helyi, utóbbival az elővárosi közlekedésre kell szerződni. A távolsági buszjáratokban szabad verseny uralkodik a szlovák piacon, az engedélyek megszerzése után bárki a piacra léphet. Ugyanez igaz a különjáratokra is.