BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Visszafogott költségvetés

Polgármesterszemmel című rovatunkban önkormányzati vezetőket kérünk arra, fejtsék ki álláspontjukat az őket leginkább foglalkoztató, településüket érintő aktuális kérdésekről. Elsősorban arra várunk választ, hogyan látják a polgármesterek önkormányzatuk helyzetét, lehetőségeit az európai uniós csatlakozás után. Ezúttal Magyar Levente jászberényi polgármester írását közöljük.

A költségvetés tervezetének ismeretében úgy látom, a 2005-ös év sem ígérkezik könnyűnek a hazai települések számára. Ám egészen más nehézségekkel kell szembenézniük azoknak az önkormányzatoknak, amelyek a nagyobb intézményfenntartók körébe tartoznak, és más típusúakkal azoknak, amelyeket ilyen kötelezettségek kevésbé terhelnek.

Várhatóan komoly gondot jelent majd sok településen, hogy a hatszázalékos kötelező közalkalmazotti béremelés fedezete nem áll teljes mértékben rendelkezésükre. A központi költségvetés 4,5 százalékot finanszírozna, másfél százalékot pedig a településeknek kellene kigazdálkodniuk. A köztisztviselők bérfejlesztéséhez egyáltalán nem tervez állami hozzájárulást a jövő évi büdzsé. Ugyancsak a sok intézményt fenntartó, de jelentősebb saját bevétellel nem rendelkező városoknak okoz gondot, hogy az ágazati és szakmai jogszabályok olyan követelményeket támasztanak - például a létszámok vagy a tárgyi minimumfeltételek vonatkozásában -, amelyek végrehajtására sem a központi költségvetési támogatás, sem a saját források nem nyújtanak fedezetet.

Az intézményfenntartás okozta nehézségeken részben segíthetnek a többcélú kistérségi társulások, mivel a feladatok közös megszervezésével és elvégzésével a rendelkezésre álló központi források is ésszerűbben hasznosulhatnak. Jászberény egy olyan kistérségi társulás része, amelyben 18 település vesz részt. Most folyik a szakértői szintű egyeztetés, hogy a társulásba milyen feladatokat delegáljunk. Az elképzelések szerint elsőként az oktatással kapcsolatos feladatok közös ellátása kerülne a rendszerbe, ám az még kérdéses, hogy a finanszírozás és az intézményfenntartás milyen struktúrában valósulhat meg. A társulásban történő feladatellátás az első időben mindenképpen kiadásokkal jár, ám két-három éven belül már jelentős megtakarítások érhetők el. Emellett az érintett intézmények szakmai színvonalának - erre a nyugat-európai példák bizonyságul szolgálnak - komoly megerősödésére lehet számítani. Az oktatásban mintegy 10 százalékkal csökkenthető az ágazat támogatási igénye, ez a Jászberényt magában foglaló többcélú kistérségi társulás esetében mintegy 30-40 millió forintos megtakarítást eredményezhet évente.

Nehéz helyzetbe hozhatja az önkormányzatokat, hogy - a költségvetési törvényjavaslat szerint - rájuk is vonatkozik a kötelező céltartalékképzés. Ennek következtében a települések a személyi jövedelemadó (szja) helyben maradó 10 százaléka helyett 8,2 százalékot kapnának meg, a többit zárolnák. Ha év végén a zárolt összeget fel is szabadítják, ezzel a pénzzel nem tudnak tervezni a képviselő-testületek. Pedig a helyben maradó, szabadon felhasználható szja alapvető eleme az önkormányzati gazdálkodásnak, mert ez az egyik forrás azon feladatok ellátásánál, amelyekre a központi költségvetés nem, vagy nem teljes egészében biztosít fedezetet. A tervezett intézkedés révén Jászberény mintegy 60-70 millió forinttól eshet el a jövő évben.

Ellehetetleníti az önkormányzatokat, ha az ideihez képest több normatíva is csökkenne jövőre. A települési igazgatási és kommunális feladatokra például a lakosonkénti 1607 helyett 1107 forint járna. Ebből finanszírozhatók azok a feladatok, amelyek ellátása kötelező az önkormányza-tok számára, de ehhez nem kapnak más normatívát. Az önkormányzatok többségének nincs elegendő saját forrása ahhoz, hogy abból fedezze a kieső összeget. Ismét nem tervezi a központi költségvetés a dologi kiadásokra fordítható támogatás növelését. Az önkormányzatok nominálértékben ugyanazt az összeget kapják évek óta, amelynek reálértéke egyre csökken, miközben a költségek - elsősorban az energiaárak - folyamatosan az inflációt meghaladó mértékben emelkednek. A jövő évi költségvetési törvénytervezet alapján úgy tűnik, a működési kiadások költségeinek kigazdálkodása ismét nehézséget jelent majd sok önkormányzatnak, s így a fejlesztésekre sem marad elegendő forrás.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.