Valószínűleg nem oldja fel januártól az amerikai exportcikkekre kivetett büntetővámot az EU. A mintegy 4 milliárd dollárnyi árut érintő 14 százalékos pluszterhet azért vezette be 2004 elején Brüsszel, mert a WTO szabálysértőnek minősítette az amerikai exportőrök szubvencionálásáról szóló törvényt. Az idén októberben ugyan Washington megszüntette a jogszabályt, ám a meglévő kedvezmények kifutása európai vélemény szerint túlságosan lassú. Peter Mandelson, az Európai Bizottság kereskedelmi felelőse szerint 2006-ban sem biztos a büntetővámok megszüntetése. Amennyiben a Világkereskedelmi Szervezet jövőre úgy találja, hogy az Egyesült Államok nem tett eleget kötelezettségeinek, úgy az unió 2006-tól a jelenlegi érték 60 százalékáig menő szankciókat továbbra is fenn fog tartani.
A szankciók 2005-ös fenntartását a tagországok többsége támogatja, és csupán néhány állam - köztük Nagy-Britannia és Írország - látná szívesen azok feloldását. A Financial Times szerint az európaiak azért "keménykednek", mert azt szeretnék, ha maradnának aduik az Airbus és a Boeing között kirobbant csatához. Mandelson szerint elfogadhatatlan, hogy az amerikai repülőgépgyártó a következő két esztendőben is évi 150 millió dollárnyi szubvenciót fog kapni. Márpedig az amerikai kongresszus úgy határozott, hogy a hosszú távú szerződésekben foglalt támogatások továbbra is megmaradnak.
Peter Mandelson szerint a jövő év elején folytatódhatnak azok a tárgyalások, amelyek a Boeing, illetve az Airbus állami támogatása körüli nézeteltéréseket hivatottak rendezni. A felek kölcsönösen azzal vádolják egymást, hogy megengedhetetlen eszközökkel segítik az óriáscégeket; egyelőre bíznak a kétoldalú tárgyalások sikerében, ám végső lehetőségként természetesen ott van a WTO döntőbíróságának igénybe vétele. A kereskedelmi biztos - aki a napokban látogatást tett az Airbus toulouse-i gyárában - kijelentette: érthető, hogy a tervezett Boeing 7E7-es óriásgép konkurenciáját jelentő Airbus A350-es típus kifejlesztése nem tetszik az amerikaiaknak. A piacnak azonban versenyre van szüksége, nem pedig arra, hogy egyetlen cég monopolizáljon valamely területet - idéz az AFP.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.