BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A tudományos szimulációval a Bombardier nyerte volna a MÁV-tendert

A MÁV motorvonattenderén két szempontból bizonyult markánsan jobbnak a svájci Stadler és a magyar Ganz Transelektro Közlekedési Rt. pályázatában szereplő Flirt, mint a kanadai-német Bombardier második helyezést elért Talentje - írja az Index. Az összesen 1000 pontos értékelésben 38,19 pontot vert a Flirt a Talentre a Karbantartási és 30,27 pontot a fogyasztási, azaz "üzemenyag-" költségeken. A vasúttársaság ugyanis nemcsak a járművekre, hanem azok 30 éves üzemeltetésére is ajánlatot kért. Mivel a MÁV a Stadlert összesen csak 6,57 ponttal hozta ki győztesnek, egyértelműen kijelenthető, hogy az olcsóbb üzemeltetéssel nyertek a svájciak.

Csakhogy úgy tűnik, a fogyasztás pontozásával valami nem stimmel. A MÁV által az újságíróknak kiosztott, itt is látható táblázat szerint a vonattovábbítás energiaköltségére a Flirt a maximálisan lehetséges 100 pontot kapta, a Talent 69,73-at. A MÁV ezt a villamosenergia-fogyasztási adatból kalkulálta, mégpedig úgy, hogy az ajánlattevők a maximális pontszámnak akkora hányadát kapták, amekkora hányada volt az adatuk a legjobbnak.

Az Index információi szerint a számokat maguk a pályázók adták meg, természetesen a MÁV-tól kapott alapadatok alapján. A vasuttársaság tehát előírta, hogy egy-egy vonatnak melyik vonalon, milyen menetrend szerint, hányszor kell végigmennie, a pályán hol mennyi a megengedett sebesség, milyen emelkedők, lejtők vannak, és így tovább. Természetesen azt is meghatározták, hogy milyen áramárral számolnak.

A bírálóbizottság azonban úgy döntött, hogy a bonyolultan kalkulálható és a végeredmény szempontjából fontos adatokat valamilyen módon ellenőrzi. A nevező vonatok nem álltak rendelkezésre, így a számítógépes szimuláció módszerét választották. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Vasúti Járművek tanszékén szerencsére több ilyen szoftver is működik.

A szimulációban tehát ugyanúgy a svájci vonat bizonyult takarékosabbnak, mint a gyártók adatai szerint, ám a különbség sokkal kisebb. A Flirt immár nem 46, csupán 26 százalékkal takarékosabb a Talentnél. Nézzük meg, mit kapott volna a bírálóbizottság, ha ezekkel az adatokkal kalkulál! Ha a fogyasztást euróra számoljuk át, majd elosztjuk a férőhelyekkel, a két vonat étvágya közötti különbség 43 helyett 23 százlékra mérséklődik. Ebben az esetben a Stadler 100 pontja mellett a Bombardier 81,04 pontot kapott volna. Hogyan alakult volna így a végeredmény? A svájci-magyar konzorcium természetesen ugyanúgy 929,08 pontot kapott volna, a Bombardier viszont 922,51 helyett 933,82-őt. Vagyis megfordult volna az eredmény, a kanadai cég kapott volna lehetőséget a 30 (opcionálisan legfeljebb 60) motorvonat szállítására. (Index)

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.