A MÁV motorvonattenderén két szempontból bizonyult markánsan jobbnak a svájci Stadler és a magyar Ganz Transelektro Közlekedési Rt. pályázatában szereplő Flirt, mint a kanadai-német Bombardier második helyezést elért Talentje - írja az Index. Az összesen 1000 pontos értékelésben 38,19 pontot vert a Flirt a Talentre a Karbantartási és 30,27 pontot a fogyasztási, azaz "üzemenyag-" költségeken. A vasúttársaság ugyanis nemcsak a járművekre, hanem azok 30 éves üzemeltetésére is ajánlatot kért. Mivel a MÁV a Stadlert összesen csak 6,57 ponttal hozta ki győztesnek, egyértelműen kijelenthető, hogy az olcsóbb üzemeltetéssel nyertek a svájciak.
Csakhogy úgy tűnik, a fogyasztás pontozásával valami nem stimmel. A MÁV által az újságíróknak kiosztott, itt is látható táblázat szerint a vonattovábbítás energiaköltségére a Flirt a maximálisan lehetséges 100 pontot kapta, a Talent 69,73-at. A MÁV ezt a villamosenergia-fogyasztási adatból kalkulálta, mégpedig úgy, hogy az ajánlattevők a maximális pontszámnak akkora hányadát kapták, amekkora hányada volt az adatuk a legjobbnak.
Az Index információi szerint a számokat maguk a pályázók adták meg, természetesen a MÁV-tól kapott alapadatok alapján. A vasuttársaság tehát előírta, hogy egy-egy vonatnak melyik vonalon, milyen menetrend szerint, hányszor kell végigmennie, a pályán hol mennyi a megengedett sebesség, milyen emelkedők, lejtők vannak, és így tovább. Természetesen azt is meghatározták, hogy milyen áramárral számolnak.
A bírálóbizottság azonban úgy döntött, hogy a bonyolultan kalkulálható és a végeredmény szempontjából fontos adatokat valamilyen módon ellenőrzi. A nevező vonatok nem álltak rendelkezésre, így a számítógépes szimuláció módszerét választották. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Vasúti Járművek tanszékén szerencsére több ilyen szoftver is működik.
A szimulációban tehát ugyanúgy a svájci vonat bizonyult takarékosabbnak, mint a gyártók adatai szerint, ám a különbség sokkal kisebb. A Flirt immár nem 46, csupán 26 százalékkal takarékosabb a Talentnél. Nézzük meg, mit kapott volna a bírálóbizottság, ha ezekkel az adatokkal kalkulál! Ha a fogyasztást euróra számoljuk át, majd elosztjuk a férőhelyekkel, a két vonat étvágya közötti különbség 43 helyett 23 százlékra mérséklődik. Ebben az esetben a Stadler 100 pontja mellett a Bombardier 81,04 pontot kapott volna. Hogyan alakult volna így a végeredmény? A svájci-magyar konzorcium természetesen ugyanúgy 929,08 pontot kapott volna, a Bombardier viszont 922,51 helyett 933,82-őt. Vagyis megfordult volna az eredmény, a kanadai cég kapott volna lehetőséget a 30 (opcionálisan legfeljebb 60) motorvonat szállítására. (Index)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.