Befektetők perlik Bukarestet
Az amerikai befektetői csoport szerint a 2000 novemberében hivatalba iktatott Nastase-kormány felrúgta a kevéssel korábban eladott Resita acélművek privatizációs szerződését, és rövid úton visszaállamosította a szóban forgó ipari komplexumot. A megállapodás részeként az amerikai csoport - a 4,5 millió dolláros vételáron felül - három éven belül végrehajtandó, 85 millió dolláros beruházásra vállalt kötelezettséget, ha a román fél átütemezi a cég 35 millió dolláros adó- és közüzemidíj-hátralékát. Az átütemezést azonban a Nastase-kormány tisztviselői nem hajtották végre, sőt 2001 novemberében csődbe kergették, majd újra államosították a céget. Ugyanez a kormány 2004-ben mégis elengedte a Resita összes tartozását, és a céget egyeurós jelképes öszszegért eladta az orosz TMK acélipari vállalatnak - írja a Financial Times.
Az ugyancsak amerikai EDF Services Group százmillió dolláros követelés előterjesztésére készül. A cég még 1992-ben kötött húszéves megállapodást három román repülőtér és az összes Tarom-járat vámmentes eladásainak átvételére. Nastase kabinetfőnöke 2001-ben 2,5 millió dolláros baksist követelt az ügylet fenntartásáért, ezt az EDF tulajdonosa, Rick Weil megtagadta. Erre válaszolva a Nastase-kabinet rendelettel záratta be a repülőtereken a vámmentes üzleteket, a miniszterelnök sógornője által vezetett Tarom légitársaság pedig leparancsolta a gépekről az EDF szolgáltatásait.
Az olasz Gavazzi acélüzem szintén amiatt tesz panaszt, hogy az 1999-ben átvett Otelu Rosu fémipari vállalatnál elmaradt az állami követelések beígért átütemezése, a csődbe kényszerített céget pedig a román állam visszavette, majd tavaly, követelésektől mentesen - 6,5 millió dollárért - eladták egy orosz vállalatnak.
