BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elmérgesedő EU-USA légivita

A kölcsönös vádaskodások után mind az EU, mind az Egyesült Államok a Világkereskedelmi Szervezethez fordult, hogy jogorvoslatot találjon a másik fél repülőgépgyártójának juttatott támogatások miatt.

Az amerikai kormány a Világkereskedelmi Szervezet (WTO) konfliktuskezelő fórumának öszszehívását kéri, hogy kikényszerítse az európai Airbus konzorcium állami támogatásának megszüntetését. Tegnapi nyilatkozatában az Európai Bizottság ellenkeresetet jelentett be, amelyben felkérik a WTO illetékes fórumát, ítélje meg a Boeing által kapott amerikai támogatások jogszerűségét.

A felek 1992 óta egy kétoldalú egyezmény alapján juttattak pénzt a Boeing, illetve az Airbus részére, polgári repülőgépek fejlesztésének és gyártásának elősegítése céljából. Washington tavaly októberben jelentette be, hogy elégedetlen a megállapodás nyomán kialakult piaci helyzettel, ezért - kilépési szándékának jeléül - egyeztető tárgyalásokat indítványozott. A megbeszélések az április 11-i határidőre nem hoztak eredményt, ehelyett kölcsönös vádaskodásokba torkolltak.

Az EU tegnapi nyilatkozata szerint Washington 30 milliárd dollár összegű támogatást folyósított a Boeingnek, részben katonai megrendelések, részint kutatás-fejlesztési támogatások, illetve adókedvezmények formájában. A folyósított összegek Brüsszel értelmezése szerint adománynak minősülnek, és mivel vissza nem térítendők, ellentmondanak a WTO szabályainak. Az Airbus konzorcium részére az érintett tagállamok (Franciaország, Nagy-Britannia, Német- és Spanyolország) által folyósított összegek ezzel szemben tiszta beruházásnak minősülnek, mert a juttatott forrást a repülőgépek eladásának mértékében kamatostul vissza kell fizetni, sőt a megtérülésen túl a kormányok - royalty formájában - további hozamokhoz jutnak. A tiszta befektetési konstrukcióra való tekintettel az Airbusnak modellfejlesztésre és gyártásba vitelre folyósított összegek összhangban vannak az idevágó WTO-rendelkezésekkel - hangoztatja az Európai Bizottság tegnapi nyilatkozata.

A vita korábban addig viszonylag kezelhetőnek látszott, amíg mögötte eltérő termékpolitikai és piaci koncepciók húzódtak meg: az Airbus 500-800 fő szállítására alkalmas - nemrég bemutatott - A380-as modelljével szemben Boeing a saját, közepes befogadóképességű 787-es "Dreamliner" típusára esküdött. A vitában az egyik töréspont az lehetett, hogy a toulouse-i székhelyű Airbus 1,7 milliárd dollárnak megfelelő összegű fejlesztési és gyártásbaviteli előleget kért az érintett kormányoktól a júniusi párizsi légi bemutatón ismertetendő A350-es modellhez, amely közvetlen versenyt támasztana a Boeing 787-nek.

A konfliktus további kiéleződésének a kereskedelmi ügyekben illetékes uniós biztos Peter Mandelson az utolsó pillanatban azzal kívánta elejét venni, hogy felajánlotta az A350-hez igényelt összeg egyharmados csökkentését. E javaslatról telefonon is tárgyalt Rob Portman amerikai kereskedelmi főmegbízottal, Washington azonban röviddel később bejelentette, hogy csak a támogatások teljes megszüntetését tudja elfogadni, ezért a WTO egyeztetőfórumához fordul elégtételért.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.