A következő évre vonatkozó büdzsé tervezésének első lépéseként az államháztartási törvény előírása alapján a pénzügyminiszter április 15-ig elkészíti és a kormány elé terjeszti a költségvetési politika fő irányait és a költségvetési tervezés fő kereteit meghatározó irányelveket. Ez az idén is így történt, ám a következő fázis már nem a "rendes" ügymenet szerint zajlik. Májusban ugyanis általában már meghozzák a döntést a tárcánál a következő évi adótörvényekről, illetve a kulcsszámokról, amelyek alapján a pénzügyi tárcánál megkezdődik a büdzsét megalapozó makropálya felrajzolása és a kiadási, bevételi sorok tervezése. Mivel adóügyben nincs megállapodás a koalíciós pártok között, a munka - úgy tudjuk - egyelőre lassabb fokozatban halad, a rendes ügymenethez képest csúszásban van. Lapunk kérdésére Várfalvi István, a Pénzügyminisztérium költségvetésért felelős helyettes államtitkára viszont úgy válaszolt: nem lehet elmaradásról beszélni.

A mostani csúszás nem feltétlenül eredményezi, hogy a kormány elé a jogszabályban előírtnál később, augusztus 31-e után kerül a törvényjavaslat-tervezet - vélte Barcza György, az ING Bank vezető elemzője. Az adóegyezség után ugyanis a lemaradást gyors ütemben be lehet hozni. Mindenesetre a jövő évi büdzsé elkészítésének a múlt évi tapasztalatok adnak jelentőséget: tavaly a kormány a törvényben szabályozott szeptember 30-i határidő lejárta után, egy hét késéssel terjesztette be az idei költségvetés tervezetét az Országgyűlésnek. Igaz, ezt akkor a miniszterelnök-váltással indokolták.